proximity sensor, skärmen tänds aldrig efter samtal

Diskussion i 'Blade' startad av sanoz, 30 okt 2011.

  1. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kör senaste Cyanogen mod nightly (241) och har problem med proximity sensor vid samtal (har haft problemet med flera nightlies sen CM 7.1).

    När samtalet börjat så släcks skärmen när proximity sensor känner av något i närheten. Har testat både mot örat och lagt den på bordet och täckt för med fingret. Men när samtalet avslutas (i andra änden) så kommer inte skärmen på igen. Ingen hårdvaruknapp väcker skärmen och inte heller tap, doubletap eller hold-press på skärmen hjälper. Jag får öppna telefonen och ta ur och sätta i batteriet och sen starta om. Lite segt att göra efter varje samtal!!

    En annan lösning finns: när skärmen kopplas till ström (USB från dator eller telefonens laddare) så kommer bilden på skärmen tillbaka direkt igen. Men den möjligheten finns ju inte när man är ute och använder telefonen.

    Har någon stött på detta problem? Finns en lösning? Förslag på saker jag kan testa? Jag har såklart provat att installera om flera CM-nightlies och gjort alla slags wipe/factory resets som finns i bootloadern. Men det hjälper inte.

    Edit: jag testade igen och när bilden "räddats tillbaka" genom att koppla in strömkabel så slutar proximity sensor att funka helt, även efter att kabeln dragits ut. Efter reboot är grundformen av problemet tillbaka igen.
     
    Last edited: 30 okt 2011
  2. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Du kan kalibrera sensorn i en app som heter zte blade settings, du borde ha den installerad.
     
    sanoz gillar detta.
  3. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack, det löste saken. Hade glömt bort att den appen fanns och vad den gjorde. Känns lite segt att jag installerade om flera gånger och gjorde factory reset när allt tog 2 sekunder med den appen. Hoppas någon annan med samma problem hittar denna tråd och tar den snabba lösningen.
     
  4. trozen

    trozen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Har samma problem på en galaxy s2a, var hittar jag detta alternativ att kalibrera??