Vad ska jag köpa?

Diskussion i 'Allmänt' startad av J0nth3, 11 mar 2010.

  1. J0nth3

    J0nth3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har varit inne på android ett tag. vet inte riktigt vad jag vill ha men känner att max 3-4 tusen är rimligt. dock får det gärna vara billigare om det finns något bra. jag kommer surfa en del, ladda ner massa apps och hålla på att pilla med mobilen väldigt mycket.
    De telefonerna som jag har funderat och kollat mest på är:
    Htc Hero
    Acer Liquid
    Htc Tattoo
    Samsung Spica

    Telefonerna står inte i någon ordning gällande vilken som är mest intressant. Vill gärna veta vilken jag borde köpa.:neutral:
     
  2. Kvillen

    Kvillen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag skulle köpt Spican framför Heron och Tattoon iaf..

    Däremot har jag inte kollat så hemskt mycket på Liquiden, vad den kostar osv..
    Innan var jag sådär nöjd med min Spica, eller i början jättenöjd när jag gått från en SE P1i... Enorm skillnad..
    Nu med root och 2.1 roms så är spican som en gud i mina händer iaf :)
    Helt underbar, snabb, snyggt gränssnitt osv, men även som 1.5 fungerade den bra som sagt, snabb och sånt...

    Väldigt vinklad rekommendation då jag själv har spcia som sagt, men hoppas det är bättre än inget..

    Mvh!'

    Edit: Ett stort plus för Spican är skärmen och PRISET! slår nästan alla andra på fingrarna :)
     
  3. Mattias03

    Mattias03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Köp HTC Desire. 3,7 tums aMOLED skärm, 1ghz, 576mb ram, optisk styrkula, friendstream etc.

    Heron är tbh "gammal" i dagsläget och för dyr för dens prestanda så den kan uteslutas.
    Spican är samsung och kommer att gå sönder, skärmen är 3,2 tums medan Desire har 3,7 samt högre upplösning och aMOLED skärm.
    Priset skiljer sig lite ifrån men om man ser på det i det långa loppet kommer Desire att hålla prestandamässigt och kvalitetsmässigt längre och därför ger den mer värde för pengarna.
     
  4. J0nth3

    J0nth3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men det finns ju en hel tråd på forumet om hur mycket man ska undvika spican, hur dålig den är osv.?
     
  5. J0nth3

    J0nth3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Känns som att nästan 5000 är lite väl mycket ..
     
  6. Mattias03

    Mattias03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Men samtidigt hade du betalat ca 4000 för heron utan problem?
    Denna är DUBBELT så bra som heron. Den har allt som saknades och mer därtill.

    Detaljer som att den har Radio eller FriendStream är guld värda. Sen en 5 megapixelskamera med LAMPA/Fejkblixt är även det jag använder mig mycket av, hur skönt är det inte att ha en hyffsad lampa på nallen.

    HTC Sense är sjukt snyggt och användart vilket är en annan fördel!

    Eftersom det är HTC:s flaggskepp kommer säkerligen uppdateringar vara mest fokuserade på Deisre samt att många kommer köpa den och många apps kommer isåfall vara utvecklade och optimerade för den.

    Edit: Om du tar den tillsammans med något abonnemang kan ju priset sjunka ner till nästan 4000 skulle jag tro, beroende på vilket abonnemang.

    Kolla här och testa:
    http://cdon.se/hemelektronik/htc_desire-8453226
     
  7. J0nth3

    J0nth3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hmm... Någon tanke om den första samsung galaxy?
     
  8. Mattias03

    Mattias03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ingen erfarenhet om samsung spica, bara av samsung mobiler; att de går sönder. Gå till någon lokal affär som kan ha den hemma så kan du känna på den och pilla runt lite så får du en känsla av hur den är ju. Såg en review om den och fick intrycket av att den va plastig och lite 2000-tal, inte så hightech.
     
  9. J0nth3

    J0nth3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    okejokej :/
     
  10. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Desire är deras flaggskepp just nu (eller snart iaf) men det lär nog bli kortvarigt med tanke på att Supersonic ska dyka upp om inte allt för länge. Hero var väl lite av deras flaggskepp innan och där vet vi ju hur det går med uppdateringarna...
     
  11. Densvenske

    Densvenske Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Beror ju på med vad Du känner att du måste ha. Känner inte att jag behöver kamera så jag valde buget Htc tattoo och andra saker jag kunde räkna bort
     
  12. J0nth3

    J0nth3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hur är skärmen på tatto?
     
  13. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Min spica känns väldigt bra kvalitetsmässigt. inget som knakar eller glappar. Känns inte plastig på nått sätt.
    Både Heron och Tattoo börjar bli gamla, och är rätt så klena hårdvarumässigt.
    Liquid är den snabbaste av de fyra du har skrivit upp, och kommer inte jättelångt efter Desire heller. (Båda bygger på Snapdragon, dock är Liquid lägre klockad.)

    I ditt fall så skulle jag säga att det står mellan Spica och Liquid. De största skillnaderna mellan telefonerna är
    *Skärmen: Spica har en 3.2" skärm medans Liquid har en 3.5".
    *Processorn: Spica har Samsungs egna processor klockad till 800Mhz medans Liquid har en Snapdragonprocessor som tickar på runt 750Mhz (kommer inte ihåg exakt.)
    *Knapsatsen: Spica har fysiska knappar och Liquid har touchknappar. Spican har även en trackpad vilket är väldigt smidigt vid texthantering och surf bl.a.

    En annan fördel med Spican är att den kommer med stöd för DivX/XviD vilket är väldigt smidigt om du bara vill dra över en film utan att behöva konvertera.

    Det skiljer ca 800kr mellan telefonerna till Spicans fördel. (att låsa upp Spican kostade 150kr om man inte vill använda Telia.)

    Liquid har inte samma "kvalitetskänsla" som Spican eller Heron t.ex men är en mycket konkurrenskraftig telefon när man kollar på prestanda och pris.

    Du får väl känna lite på båda telefonerna och skapa din egna uppfattning.

    [Edit] Stavfel.
     
    Last edited: 11 mar 2010
  14. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Det är ju rent skitsnack om Spican. Spican har definitivt hög kvalitetskänsla,kvalite, enl. mig och testerna som är gjorda på den, så vet inte var du sett den reviewen?
    Den har även bra användaromdömen eftersom den är klart en av dom bättre androidluren i mellansegmentet. Inte att förväxla med föregångaren Galaxy 7500.

    Undrar också vilket forum där finns en tråd om att man skall undvika Spican??
    Kan iallafall rekomendera Spican i det prisläget. Helt enkelt en mycket bra telefon.

    Men har man råd att lägga till det dubbla så rekomenderar jag självfallet Desiren.
     
  15. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Skärmen är av resistiv typ vilket innebär att du inte har samma respons som i en kapasitiv skärm, eller stöd för Multitouch rent hårdvarumässigt. den är även mindre än de övriga telefonerna. för liten för att vara på en mobil utan knappsats imo.

    Färgerna är inte i närheten av Spican heller. (Har gämfört med min kompis tattoo)
     
  16. J0nth3

    J0nth3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  17. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

  18. J0nth3

    J0nth3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jaha... sorry -.- haha nu känner jag mig otroligt korkad :P En spica är alltså en bra telefon då? :)
     
  19. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Spican är en väldigt bra telefon som även har en utlovad 2.1-uppgradering runt hörnet. Finns redan betaversioner ute som är fullt användbara för vardagligt bruk.
     
  20. J0nth3

    J0nth3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    okej :) Använder du själv den? Spican alltså?