Bästa gå-navigatorn med offline -kartor

Diskussion i 'Applikationer' startad av botze, 21 aug 2011.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Som rubriken lyder, jag är på jakt efter bästa "turist-navigatorn" d.v.s. en navigator med gå -funktion samt offline -kartor. Jag gillar Navigon annars men var i Amsterdam nyligen, där tyckte jag Navigon var tämligen värdelös. Fanns ingen gå -funktion, försökte då läsa på kartan hur jag skulle gå men det var svårt, kartan var svårtolkad och den vred sig inte efter hur jag gick. Någon som vet hur t.ex. CoPilot funkar som turist-navigator?
     
  2. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    I dom senare Maps-versionerna så finns ju Labs-funktionen att förcahcha kartor.
    Funkar ju alltså att förchacha hela Amsterdam innan man åker och då får man ju offline-kartor tillsammans med Google Maps Navigation Gå-funktion.

    Ingen vidare lösning om man spontan-turistar men alltid något...
     
    Eda Lurk, botze och henrik_h83 gillar detta.
  3. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det finns ju en hastighetsprofil i Navigon som heter fotgängare, har du testat den? Gör den något annat än ändrar förutsättningarna för ETA?
     
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Nu var det ett tag sen jag provade men nej, precis, den verkar bara ändra hastigheten, den verkar fortfarande routa mig på bilvägar, vilket, i en stad som Amsterdam, gör den väldigt oanvändbar. Jag har för mig att jag därför försökte navigera "själv" med kartans hjälp vilket var svårt, då kartan inte är särskilt tydlig.
     
  5. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Visste inte detta, tack för tipset! Fler tips?
     
  6. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Kan också själv rekommendera Google Navigation varmt, mycket bra och framför allt, gratis! Precacha bara mapsen, sen är du redo att gå. :cool:
     
  7. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Hade inte google maps någon gräns på antal städer man kunde ladda ner, samt att man var tvungen att manuellt ladda ner de en och en? Hade helt klart varit grymt om man kunde tanka hela länder i förväg och endast använda de offline... (det kanske går med den där brut versionen?)

    Har haft iGO My Way installerat och är tämligen säker på att den hade möjlighet att göra en route för fotgängare, provade den dock aldrig så osäker på hur den funkar, men kanske kan vara ett annat alternativ om inte google maps löser det hela för dig.
     
  8. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte hur man ska precacha kartorna? Hittar inte det alternativet i Labs... hjälp! :( ska till Oslo i helgen...
     
  9. Eda Lurk

    Eda Lurk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    För att precacha öppnar jag google maps i telefonen, trycker "alternativ", "mer", "labs" och klickar på "aktivera förvacha". Sedan öppnar du ett kartområde du vill förcacha, långtryck, tryck på bubblan/adressen som dyker upp och välj "förcacha kartområde".
     
    bfly gillar detta.
  10. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ja det är så jag gör, de alternativ jag har i labs är "skalfält", "mäta" och "bubbelknappar".... den är uppdaterad.
     
  11. Eda Lurk

    Eda Lurk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Då har jag verkligen ingen aning. På happymtb.org (ett mountainbikeforum) finns det användare med samma problem. En av dem anger i en diskussionstråd att funktionen inte stöds på grund av den låga skärmupplösningen på hans wildfire. Hur han har fått reda på det framgår inte. Tråden finns på GPS :: happymtb.org.
     
  12. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Nu har jag varit i Olso och kan rapportera att Navigon krashar hela tiden om man har datatrafik avstängt, precis som jag läst att andra också haft problem med. Ja, jag har stängt av alternativet "Använd internet" i Navigon. Höll på att få ödesdigra konsekvenser då jag litade på att den skulle ta mig dit jag skulle. Efter måååånga omstarter lyckades jag till slut få Navigon att fungera så länge att jag kom fram dit jag skulle. Puh!

    Edit: Kör X10 mini med CyanogenMod 7 (Android 2.3.5).
     
  13. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag var i Rom i juni & hade inga problem med att Navigon kraschade men däremot så var den ingen höjdare som navigator till fots.

    Körde maps brut (gammal krackad variant av Google navigation) för några år sedan & upplevde den som riktigt hyfsad vid promenad. Har dock inte testat nya googlenav än men den kan ju knappast ha blivit sämre.
     
  14. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ja det var ju bara det där problemet med att för-cacha kartor för ett visst område, som jag av någon anledning inte har i min maps-version...
     
  15. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Lyfter denna tråd. Fler tips på bra gå-navigatorer? Ska till Island nästa helg, har installerat CoPilot men upptäckte till min stora förvåning att den inte har kartor för Island!! Kan det stämma eller är jag bara dum i huvudet? Kan någon som har CoPilot bekräfta detta?

    - Navigon krashar när man stänger av datatrafik
    - Kan inte pre-cacha kartor i min Google Maps

    ...så dessa tre går alltså bort....
     
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    En lista på appar finns under sökordet gps i wikin här. De flesta är i första hand avsedda för bil-bruk men många klarar att ställa om för promenad också. Det finns också ett par andra som inte nämns där. T.ex. en som är avsedd att ha i fickan och som vibrerar på olika sätt istället för att säga "sväng vänster" etc, minns tyvärr inte namnet.
     
  17. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Endast "icke betalande" som råkar ut för detta men Navigon.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  18. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jodå jag har läst wikin, denna fråga gällde specifikt gå-navigatorer, och inte vilka som bara "klarar av det" (för det gör de flesta) utan som faktiskt är BRA på det (Navigon t.ex. är tämligen värdelös, den ändrar bara "fordonets" hastighet och därmed ETA, ingenting annat).
     
    Last edited: 2 nov 2011
  19. onne1951

    onne1951 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    CoPilot Live EU, om man väljer Europa, Pan Europe, så finns Island med.
     
  20. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Det var skumt, listas ju inte på deras hemsida! Säker??