Diskussion - När räknas man som svensk?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 4 nov 2011.

  1. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Varför måste man se ut på ett särskilt sätt? Eller ens prata på ett, du använder själv DEN där du ska ha DET?

    Jag är svenskfödd med föräldrar födda utomlands och med väldigt blandade vanor och inslag från båda kulturer. Själv anser jag mig vara precis lika svensk som utlänning medan jag har fått ett antal kommentarer om mig själv som invandrare, jag har dock aldrig vandrat någonstans.

    Sent from my Desire HD
     
  2. Gnadock

    Gnadock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Hur mycket jag än vill argumentera med dig, så låter jag bli, då modsen säkerligen går på en banspree - igen.

    Sen kan man vara så specifik, så att man frågar om din far är svensk, eller skånsk? Stor skillnad där, liksom :)
     
  3. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

  4. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Kan en etnisk dansk (vad det så än är) också vara etnisk svensk?
     
  5. Gnadock

    Gnadock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Skillnaderna är obefintliga, om ens några mellan dessa folkgrupper.
     
  6. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Vad så med en tysk?
    En från Köln?
    Nürnberg?
    En österriker från Tyrolen?

    Kom ihåg hur Gustav II Adolf och Axel Oxenstierna och en mängd svenska soldater turnerade omkring i Europa under Trettioåriga kriget. Jag skulle våra mycket förvånad om de raska soldater inte så till att injicera liten svensk DNA runt om i Europa.
     
  7. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Alldeles korrekt, så länge man inte bevittnar beteendet eller hör svenskan. I sådana scenarion har man inte tid nog att analysera personen eller vara moraliskt poetisk, man får spara det tills man har tid.
     
  8. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Herregud. Du skulle bli en bra kompis med Zargoth. Ni skulle faktiskt kunna skicka meddelanden till varandra, så att också vi icke-rasistiska människor slipper se och höra sådan skit som du håller på och sprider.

    Huka dig i Salem!
     
  9. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Alldeles korrekt, så länge man inte bevittnar beteendet eller hör svenskan. I sådana scenarion har man inte tid nog att analysera personen eller vara moraliskt poetisk, man får spara det tills man har tid.

    För att svara på din första fråga; därför att det är det snabbaste, även om grövsta, sättet, att analysera någon. Dock gäller det bara som sagt när man inte har mer att gå på.

    Förstod inte riktigt det fetstilta, du får gärna utveckla det.

    Jag är inte svenskfödd, dock delar vi det att vi har föräldrar födda utomlands. Även jag har vanor och inslag från båda kulturer, dock anpassar jag mig efter scenariot. Jag brukar säga att jag är genetiskt utlänning, men socialt svenskt (mestadels, om inte krävs annat). Även jag har fått ett antal kommentarer om att jag är invandrare.

    Så, varför bryr jag mig inte? Därför att jag erkänner att det är ett inslag i livet att bli bedömd utifrån utseendet, det är genetiskt inpräntat i oss och därför bara väntat. Det vore såklart trevligt att sådant inte existerade, men när det är en hel drös med människor med den egenskapen därute, är det helt enkelt att bita ihop och acceptera den sanningen och anpassa sig efter dem, för tillfället. Jag påstår inte att man inte kan vara moralpolis och eftersträva en perfekt värld, det ska man absolut göra om man vill, men man kommer inte kunna ändra dessa personer på en gång, i stundens hetta, och hoppas att omvärlden anpassar sig efter en. Det får man göra i en separat process.

    EDIT:
    Ser att det blev två posts nu. Korkat.


    Jag respekterar din åsikt, men tänker inte göra narr av dig för att du har den. Du har minst lika mycket rätt att få ha den som jag får ha mina.
     
    Last edited: 8 nov 2011
  10. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Tyvärr kan jag inte skriva detsamma. Jag kommer således fortsätta att göra narr av rasisters tal, text och åsikter.

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  11. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Svensk är jag väl när jag känner mig svensk. Per definition.
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men det betyder ju att man kan vara svensk som mörkhyad.

    Om du möter en mörkhyad person på stan klassar du honom som ickesvensk. Om han däremot börjar prata med dig, och du märker att han beter och pratar som en svensk, så blir han automatiskt svensk?

    Du lägger minsann inte mycket kraft i uttrycket "Döm inte en bok efter omslaget".
     
  13. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Dock är det okej att döma boken efter omslaget om man stöter på ett lejon? Är det inte moraliskt inkorrekt att anta att man är i fara, då man dömer, när detta lejon kan visa sig vara tam och trevlig?
     
  14. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Fast i det fallet så är det ett undantagsfall att lejonet är tamt, och när det kommer till folk du ser på stan så är det en väldig skillnad jämfört med att möta ett rovdjur i djungeln..
    Och sen kommer frågan, även om du ser mörkhyade som icke-svenska, är svenskar mindre farliga? Isåfall varför? Och blir en person som har ett utländskt utseende, men som pratar och beter sig som en "svensk" automatiskt ofarlig?
     
  15. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Svensk är man när man är etniskt svenskt punkt slut.
    Medborgarskap bör i framtiden vara förbehållet individer som är genetiskt och kulturellt närbesläktade med de etniska svenskarna.
     
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Antingen klassar du mörka människor mer som ett lejon än en människa eller så beter du dig bara dumt.

    Vilket är det?
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Har du lyckats definiera "etnisk svensk" än eller har du fortfarande problem med att förstå vad du själv menar? Kommer ihåg att det var precis där du fastnade förra gången också.
     
  18. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag förstår fortfarande inte ditt motstånd till att det skulle existera en grupp som skulle ses som etniska svenskar är du lika skeptiskt till att det existerar etniska palestiner eller judar?. Vad jag vill minnas så gav följande svaret förra gången det var på tal.

    De etniska svenskarna har långtgående band som sträcker sig över generationer som är kopplat till Sverige. Både kulturellt och språkligt därmed har vi etniska svenskar som föds och bor utanför våra gränser som fortfarande ses som etniska svenskar i mina ögon även om de inte skulle ha ett svenskt medborgarskap, tex finlandssvenskar.
     
  19. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Beror på miljön. Jag vet inte om du har varit i en förort där antalet residerade vars population är av annan etnisk härkomst, men där är, av vad jag har sett (bott i ett sådant under hela mitt liv, d.v.s. 18 år), det inte ovanligt att en väldigt stor del av människorna är fientliga och beter sig allmänt illa.

    Jag kan tillägga att jag INTE ser mörkhyade som icke-svenska som regel, jag känner väldigt många med annan etnisk härkomst vilka jag anser är svenskar. Jag gör det när jag inte har tillräckligt mycket data.

    För att besvara om svenskar är mindre farliga; det beror på datan man utgår ifrån. Erfarenheter osv. Av det jag har upplevt är mitt subjektiva svar ja, men jag är medveten om att det är min personligt präglade åsikt. Det finns inget överskådligt svar på detta.

    Jag skulle klassa en person med utländskt utseende men med svenskt beteende som mindre farlig, ja.

    F.ö. vill jag bara säga att jag uppskattar att du håller detta opersonligt.


    Ingetdera, jag använde det som ett metaforiskt exempel.
     
    Last edited: 8 nov 2011
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vem drar gränsen? Du vet ju att vi inte härstammar ifrån Sverige. Mänskligheten menar jag. Hur långt bakåt i tiden tittar du själv?