Diskussion - När räknas man som svensk?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 4 nov 2011.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Då var det ju ett ganska dåligt exempel och min fråga återstår:

    Men det betyder ju att man kan vara svensk som mörkhyad.

    Om du möter en mörkhyad person på stan klassar du honom som ickesvensk. Om han däremot börjar prata med dig, och du märker att han beter och pratar som en svensk, så blir han automatiskt svensk?
     
  2. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Skulle vilja säga rötter som sträcker sig några hundra år tillbaka i tiden för utomeuroperér för att skulle kunna ses som svenskar under förutsättning att uppblandning både genetiskt och kulturellt skett med de etniska svenskarna.
    Jag ser mig själv som etnisk svensk och har svenska rötter tillbaka på 1700-talet förutom en instickande gren från tyskland några generationer tillbaka.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Aight. Är det landsgränser som gäller?

    Nu är jag bara nyfiken :)
     
  4. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag ber om ursäkt för otydlighet från min sida.

    Jag anser att man kan vara svensk som mörkhyad.

    I scenariot du anger blir han inte automatiskt svensk, men jag skulle betrakta honom som det. För mig handlar frågan om vad jag tycker, mitt subjektiva svar. Jag tänker inte överkomplicera allt genom att göra det formellt, d.v.s. att man måste ha påtagliga bevis och uppfylla formella punkter, t.ex. checka av födelseplats, medborgarskap, genetisk härkomst etc. Jag struntar fullständigt i allt det, för mig är det på en subjektiv, personlig nivå. Tycker jag att en person beter sig svenskt betraktar jag denne som sådan.
     
    Last edited: 8 nov 2011
  5. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Inte landsgränser i strikt mening men européer är så pass genetiskt och kulturellt närbesläktade att de relativt snabbt skulle kunna tas upp i den svenska folkgruppen.

    Du har inte svarat på min fråga heller om det bara är de etniska svenskarnas existens du förnekar ;)
     
  6. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Det var ju skönt att höra att du klarar av att omvärdera personer.


    Men helt ärligt vad spelar det för roll om ens familj har bott på samma ställe i 300år eller ej? Människor som människor alla förtjänar samma respekt. Geografi har väldigt liten betydelse för mig respekt får alla som förtjänar respekt.

    Medborgarskap ska ges till dem som behöver det och klarar av att anpassa sig till viss del till det svenska samhället (självklart får man har kvar sina egna traditioner) men lagar och sånt ska man följa.

    En sak till varför är det så bra att vara Svensk? Vi diskuterar det som om det vore det bästa att vara på jorden. Men det är det säkert inte i de flesta aspekter.

    Så återigen man är svensk när man själv anser sig vara svensk. Självklart kan jag inte bedöma det direkt när jag träffar någon på stan men det har väll ingen betydelse?

    Enligt Zargoth definition så har minst 90% av världens befolkning ingen nationalitet däribland mig med största sannolikt (inte helt säker på hans definition har ganska mycket danskt blod i släkten :P) trotts detta skulle gissa att de flesta hade dömt mig som svensk om man träffade mig på stan.
     
  7. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Helt korrekt, respekt ger jag åt dem som förtjänar det. Dock ser jag det inte som respektlöst att anse att en person inte är svensk.

    Nja i stort sett samtliga i jordens befolkning tillhör en etnisk grupp, nationalitet och etniskt tillhörighet i detta fallet är olika saker. När det gäller just de nordiska länderna så är det väldigt få skillnader förutom språket och vissa kulturella skillnader.
     
  8. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Okej förlåt jag har troligen ingen etnisk tillhörighet åtminstone är det komplicerat att ta reda på.

    Men kan vi inte lägga ner denna diskussion nu när vi är relativt eniga om att det inte spelar någon roll.
     
  9. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Så att tycka(inte bara för dig själv heller...) att en person som bor i Sverige, är född i Sverige, har svenska föräldrar och farföräldrar, har svenskt medborgarskap men ursprungligen är 100% spansk inte kan kalla sig själv svensk är inte respektlöst?

    Om du inte fattat det än kan jag berätta att du framstår som riktigt otrevlig och verkar inte bry dig om något annat än etnicitet när nu dömer någon, vilket man inte ska göra över huvudtaget. Alla har rätt till sin egen åsikt men i det här fallet kan du fan behålla den för dig själv i din svårt skadade hjärna som tydligen har fastnat nånstans på 1700-talet, väx upp.
     
  10. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Lugna ner er nu. Påhopp kommer inte att leda någon vart, och ser jag fler så kommer varningar att utdelas.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Eftersom vi alla är beblandade ser jag helt enkelt inte på en etnisk svensk med samma anala synsätt som dig. Är man född i Sverige, och lever för samhället, ser jag inga problem i att kalla någon för svensk.

    Om denne vill detta. Det ligger mer i vad en själv tycker och tänker än vad andra tycker och tänker.

    Däri ligger nog ganska mycket i den främlingsfientliga synen på folk. Om de skulle tänka mer på sig själva än andra skulle många problem lösa sig.

    Varför jag frågade om landsgränser var då det inte var allt för länge sedan Finland var svenskt.
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Då förstår jag. Och håller med. Speciellt om du anser att var människa själv har rätten att klassa sig själv som vad man vill.
     
  13. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Absolut, det anser jag.
     
  14. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Enligt mig är du svensk när du kan: stava på svenska, prata svenska, förstå svenska, förstå hur den svenska kulturen fungerar och självklart ha svenskt medborgarskap...
     
  15. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Pang, så tappade sverige majoriteten av sin befolkning. ;)
     
    MiniMax, Dirk Diggler, Facemeat och 2 andra gillar detta.
  16. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Jag menar inte ett stavfel eller liknande utan en text som är så här:

    ey mannet haar du knyllat någön You se my point? ;)
     
  17. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Haha, klockrent men tyvärr sant! :P

    Edit: Alltså, att många stavar dåligt. Inga missuppfattningar önskade här :)
     
  18. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Det jag stör mig på mest angående stavfel, är särskrivningar. Det kliar i ögonen när folk "sär skriver" :P
     
  19. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Eller När Folk Skriver Såhär

    -nog med off-topic- :P
     
  20. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Svensk är man om man super sig asfull varje helg, men anser att man är alkis om man tar en öl mitt i veckan.