Fråga: Fortfarande värt att köpa SGS2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av francesc, 9 nov 2011.

  1. francesc

    francesc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det fortfarande värt att köpa SGS2?

    De nya QUAD mobilerna kommer ju nästa år men SGS2 är väl fortfarande bättre än Iphone?

    Eller ska man vänta några veckor bara på den nya Nexus? För SGS2 ska ju får nya 4.0 väl?

    Mitt abonnemang går ut nu i november så jag tänkte kanske att man ska skaffa sig ett 12-månaders abonnemang med SGS2?
    Eller håller den längre än så?
     
  2. Muyfa666

    Muyfa666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Om SGS2 får 4.0 (vilket är sannolikt men inte säkert) så står den sig i toppsegmentet tills vidare. Hårdvaran är ju faktiskt fortfarande riktigt bra. Att jag säger tills vidare är för att ingen vet helt säkert när quad:en kommer och isf om den blir bra eller om den typen att cpu i en telefon kommer med barnsjukdomar osv.

    Är SGS2 värd att köpa? Ja. Utan tvekan. Står det en nyare lur runt hörnet? Ja. Och det kommer det alltid att göra.

    Personligen bytte jag från en iPhone 4 till SGS2 för en vecka sen och jag ångrar det inte en sekund. SGS2 är snabb som vinden även utan 4.0.
     
  3. Difrenze

    Difrenze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag personligen skulle nog väntat på nexusen men med det menar jag absolut inte att SGS2 vore på något sätt ovärd att köpa, det är en kanon-lur som kommer stå sig bra en redig tid framöver!
     
  4. Oldskool

    Oldskool Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    SGS2 är en riktig toppenlur som du kommer att bli sjukt nöjd med. Just nu finns den dessutom för ett riktigt bra pris. Om det är viktigt för dig att ha "det senaste" så kika på Galaxy Nexus eller Motorola RAZR. Men annars tror jag SGS2 är bästa köpet även idag, de senare modellerna är betydligt dyrare och inte så mycket bättre, men lite coolare.
     
  5. sarkostik

    sarkostik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Sen finns det ju oerhört mycket roliga Customroms till SGS2.
    Med tanke på att det är en så oerhört stor användarkrets/utvecklare så kommer SGS2 hålla ett bra tag till.
     
  6. Magic

    Magic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag vågar så mycket som att säga att S2an definitivt kommer att få 4.0, allt annat vore orimligt och absurt. :)
     
  7. ADiS92

    ADiS92 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Note 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Note 4
    Med tanke på att en av de Amerikanska SGS2 lurarna ligger som confirmed skulle jag nog hålla med föregående och säga att det till 99.99% kommer att komma ICS till våran SGS2'a också :)

    http://www.engadget.com/updates/which-devices-will-get-ice-cream-sandwich/
     
  8. Muyfa666

    Muyfa666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Nu är väl iofs AT&T's uttalande på inget sätt bindande för vad Samsung har tänkt sig, men som sagt, det är högst sannolikt att 4.0 hittar till oss SGS2-användare.
     
  9. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Om inte SGS2 får ICS får nog ingen lur det. Skulle tro att hårdvaran är bra nog för uppdateringar i minst 18 månader. Vad jag vet toppar ingen hårdvaran i SGS2 ännu. Det börjar komma lurar som är ungefär lika bra, men SGS2 har andra styrkor som balanserar t ex den skarpa skärmen i Galaxy Nexus. Super Amoled + är inte fy skam det heller. Grafikprocessorn i SGS2 är också bättre vad jag vet.
     
    Last edited: 10 nov 2011
  10. julius68

    julius68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej alla S2 vänner.
    Jag står i begrepp att byta telefon.
    Jag skulle dock behöva lite expert hjälp från er.
    Många byter från original rom till div, andra rom, Varför då? är original romet dåligt?
    Många har fortfarande problem med batteri tiden, är den jättedålig eller är det bara ett mindre problem.
     
  11. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Vad jag har förstått är originalrom ganska lik vanilla android, men med mindre, till stor del kosmetiska modifieringar. Det rör sig inte om någon stor förändring i stil med HTC Sense.

    Det handlar mer om att en del tycker det är roligt att meka. Du vet, oftast behöver man inte modifiera sin bil, den fungerar bra när man köper den i de flesta fall, men en del spenderar timmar i garaget ändå för att det är kul.

    Batteritiden i de flesta smartphones är dålig. Det finns liknande trådar i alla forumen. Man försöker alltid få ut mer kräm ur den. Vad jag vet är Samsung överlag bättre än många andra tillverkare på detta.


    EDIT: Ska tillägga att jag inte har SGS2 själv, utan bara har testat polares telefoner och läst recensioner. Om mjukvaran/batteritid har förändrats till det sämre sedan den släpptes vet jag inte.
     
    Last edited: 10 nov 2011
    julius68 gillar detta.
  12. Muyfa666

    Muyfa666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Som Sneaky sa, moddad firmware är väl framförallt för att kunna mecka lite extra. Jag hade rootad HTC Desire på v2.1-tiden och då tyckte jag det behövdes, men det finns inget i SGS2 jag anser behöver moddas. Batteritid? Vill du ha bra batteritid så glöm alla smartphones. Så är det bara. Det är den kompromiss man får göra. Sen är väl ändå SGS2 den smartphone som har minst dålig batteritid. Jag skulle inte ens kalla det ett problem utan bara som det är. Bilen drar soppa och luren drar ström.
     
    Last edited: 10 nov 2011
    julius68 gillar detta.
  13. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Quad är inte det heta 2012 i mina ögon, speciellt inte med 2011 års teknik som i Tegra 3 (vanliga Cortex A9 kärnor som i många andra telefoner idag). Nästan allt har samma prestanda som i t ex en SGS2'a. Däremot kommer Krait & Cortex A15-kärnor i CPU'erna under nästa år (i dual-core CPU'er), det är det som kommer ge mest prestanda för dom som ser igenom marknadsföringssnacket om quad-core.
    Det är patetiskt när man läser Nvidias senaste info om Tegra 3, de försöker få den att framstå som något enastående, det finns inget som tyder på att det är så.

    Däremot kan det ju vara trevligt med Ice-cream från början och 720p display, så det finns ju anledning att avvakta köp också.
     
  14. francesc

    francesc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så Nexus är bara bättre på skärmen än SGS2? Men finns det inte abbonemang där man kan byta mobil under tiden?

    För jag funderar på en Iphone 4s med men om det kommer vääldigt bra android mobiler under nästa år vore det kanske värt att byta?
     
    Last edited: 10 nov 2011
  15. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Nästa generations mobiler tror jag kommer lägga mer fokus på skärmen. Rykten säger att Samsung kommer med en böjbar skärm då :)
     
  16. francesc

    francesc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men jag kommer väl inte bli besviken om jag köper en Iphone 4S? Den är väl inte så mycket sämre så man tycker den är seg?

    Jag har en Aino idag så allt borde ju kännas väldigt snabbt?
     
  17. Muyfa666

    Muyfa666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    iPhone 4S är en bra lur. Att påstå något annat är bara trolling. Dock tycker jag personligen att sgs2 är mer lur för pengarna.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  18. francesc

    francesc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo det kan vara sant men jag känner väl att IOS5 och App Market lockar mer än Androidmarket i nuläget så. Men jag ska skaffa med Telenor så jag kan byta mobil under tiden om jag vill så är ju inte helt fast ;)
     
  19. evol

    evol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Svårt att jämnföra 4s med sgs2 då det är helt olika mjukvara gillar dock sgs2 bättre pga större skärm å mer slimmad. Sen gillar jag även androids upplägg med appdrawer å widgets å filhanterare samt att kunna föra över filer utan krångel :-)

    Anledningen till root å custom roms är borttaget samsungjunk och möjlighet att ändra teman enligt mig , sen lite tweaks som borttagna ljudeffekter och moddad kamera app så man kan ta bild med volym knapparna bland annat :-)
     
  20. PePPiZCH

    PePPiZCH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Om mp3-uppspelning (eller framförallt Spotify) är en dealbreaker för dig ska du nog vara ganska försiktig med att välja SGS2:n... jag har haft en sedan den kom i princip - bytte från en iPhone 4 och det enda jag kan säga att jag är besviken på är ljudkvalitén och volymen med inkopplade lurar.

    Även med dyra headsets/in-earpluggar och diverse EQs och AudioBoosts så får jag inte alls lika bra ljud som jag hade i iPhonen, och ångrar nästan köpet lite.

    Trodde aldrig att Samsung skulle göra en nedgradering gällande ljudchippet från hyllade Voodoo på Galaxy S:en... men men.

    I övrigt är det fortfarande en lysande telefon, och jag tror ganska många nöjer sig med ljudkvalitén. Problemet märks mest när du vill pumpa musik på hög volym och är lite av en primadonna...
     
    fizz gillar detta.