Problem: Långsam och laggar nåt grymt

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av mackanigbg, 31 okt 2011.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Till att börja med så måste du ha root. Sen så installerar du bara Titanium Backup från market och antingen "fryser" de apparna eller avinstallerar de helt. Kan vara bra att ta backup först.

    Arc'en är väl lika lätt att roota som min Play om man nu vill göra det. 1-click-root (DOOMLord v1.0_Rooting Toolkit) som tar typ 20 sekunder.
     
  2. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Jag har haft min Arc i ungefär en månad nu och har hela tiden haft de problemen som beskrivs i tråden.

    En av dom första apparna jag installerade var Wordfeud.

    Jag avinstallerade den ikväll och se på fan!

    Telefonen är betydligt rappare nu och den behöver inte rita om launchern varje gång jag spelat ett spel eller kollat på flash i webläsaren.

    Nästan som en nu telefon faktiskt. :)
     
  3. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Man får skylla sig själv om man installerar en massa appar. Håll telefonen ren så ska ni få se att den fungerar bra.
     
  4. Knutbypastorn

    Knutbypastorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Förslag är att ni testar även Android Assistant som rensar lite i cacheminnet. Har hjälpt mig väldigt mycket kan jag säga :D
    :)
     
  5. Nortek

    Nortek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Huawei P9 Lite

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 Lite
    Jag lider av exakt samma problem.

    Telefonen måste "rita om" appar och mappar ibland när jag tabbar ut till home screen. Slut ram minne?

    Jag brukar ligga strax under 100 mb ledigt. Avinstallerar appar en efter en men hittills ger det inget vidare resultat
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Läst igenom tråden och testat de lösningar som angetts? En del har fått bot på sina problem genom att avinstallera antingen facebook eller wordfeud. Prova du med om du har någon av de apparna som ligger och kör i bakgrunden. Strax under 100mb i ledigt minne ska inte slöa ner telefonen så mycket.
     
  7. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det ska fungera alldeles utmärkt med 100 mb ledigt RAM.
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vart går gränsen för när det kan gå illa? Jag har läst flera som skriver att desto mer minne som används desto bättre. På sätt och vis lär ju det stämma kan jag tycka pga att om många appar ligger i minnet så går det fort att multitaska mellan appar och det flyter på bra utan att behöva ladda om någon app. Men någonstans måste det ju finnas en gräns. Fast då ska ju systemet själv ordna det genom att stänga ner appar som den anser inte behövs då. Så problem med lag borde ju egentligen inte uppstå kan man tycka.
     
  9. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tror inte era problem ligger i lite ram utan det är något annat. Mina äldre androider låg mycket lägre i ram än det ni skriver och de äldre Androidversionerna var mycket sämre på minneshantering, visst kunde det lagga till nån gång men inte i närheten av det ni beskriver.
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Dock så har jag själv inga problem med detta och har aldrig haft. Blir bara lite konfunderad när jag läser denna tråd om alla som tycks ha detta problem. Men det är nog som du säger problemet ligger nog inte i mänden ledigt ram utan något app i sig eller dylikt.
     
  11. Lulhasafotn

    Lulhasafotn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har det installerat på min Xperia Play. Kan inte svara på om det gör något bra för min telefon som den inte klarar av utan det scriptet. Dock så märker jag aldrig av några lagg (förutom de små lag som android kan få ibland i launchern) och multitasking etc fungerar utmärkt så någon skada gör det ju inte i alla fall.

    Det ska ju tydligen göra så att Android systemet hanterar minnet mycket bättre än vad det gör original och således så ska varenda telefon dra nytta av det.
     
    Last edited: 9 nov 2011
  13. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har läst igenom tråden igen & är mycket konfunderad att vissa måste avinstallera normala appar som massor med människor använder för att slippa lagg på sin Arc, något är fel.

    Jag har kört tre androider under några år & visst har jag stött på nån batterislukande skitapp men det var länge sen nu så det har blivit bättre.

    Ni som fortfarande har problem bör fabriksåterställa, det är inte så jobbigt som man kan tro bara man har det mesta synkat mot nätet. Apparna man dragit hem syns under mina appar på market, bara att dra hem igen.

    Jag fabriksåterställer några gånger om året, fixar till luren på nån timme. Man ska dock vara försiktig med att backuppa typ inställningar & dylikt så man inte får in nån skit igen, en clean backup ska de va.
     
    Last edited: 9 nov 2011
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Råder också till fabriksåterställning som föregående talare säger. Nåt är ju som sagt fel. En ny android från 2011 ska inte behöva några script eller dunderkurer för att fungera normalt.

    Om ni tar backup med Titanium Backup eller vad som helst se då också till att enbart återställa "app only" efter fabriksåterställning och absolut inte med "data" också för då kan ni som sagt få med skiten igen som ställde till det från början samt att det kan ställa till det för systemet ändå även om inte just den appen var problem aktig från början.
     
  15. mackanigbg

    mackanigbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har av naturliga skäl följt min tråd och gjort mycket av det som föreslås, bl.a att avinstallera Wordfeud, ta bort en facebook-launcer eller vad det hette i inställningarna, skaffat Android Assistant och kört Cashe cleaner och System cleaner i det programmet.
    Telefonen har blivit mycket bättre, men det händer fortfarande ibland (alltför ofta tycker jag) om jag är inne i en app och klickar lite och sen stänger ner den, så får hela skrivbordet ritas om.
    För det första ska man inte behöva uppleva det egentligen en gång ens på en så ny telefon med såpass bra hårdvara i, och för det andra ska man kunna ha t.ex Wordfeud kvar! :eek:
    Jag har inte provat att återställa och sedan lägga in bara apparna igen, men får väl ge även det en chans...
    Jag inbillar mig också att telefonen inte är riktigt stabil, det känns som om snabbheten varierar lite mellan gångerna o_O
    Bara som en jämförelse och inget annat, när jag hade iPhone 4 så tänkte jag aldrig tanken att den skulle kunna lagga, för det hände aldrig, det ska inte behöva vara så på en arc heller. Jag har svårt att inte reta mig på det!
     
  16. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Många utvecklare verkar inte riktigt tänka på att de flesta installerar inte bara en app utan flera. Så när de testar sin app på en mobil med bara deras app installerad så tycker de allt funkar frid och fröjd. I verkligheten däremot så åker man på problem.

    Håller tex just nu på att försöka övertyga Foodspotting utvecklarna om att det inte är en bra idé att de låter sin bakgrundsservice köras hela tiden. Senaste svaret från dem jag fått är att den tar så lite minne så just med deras app är det okej vilket stämmer om man bara har deras app installerad. Har man flera som gjort samma designval så blir det dock inte lika roligt.

    Wordfeud beter sig dock korrekt vad jag kan se. Om man har på push notifieringar så startar den bara när den tar emot en notifiering och stänger sen ner sig korrekt efter att ha lagt upp notifieringen. Kan ju dock vara så att om man har många andra appar igång i bakgrunden (Services) av olika anledning så är det att wordfeud startar för att ta emot push notiferingar som får bägaren att rinna över så att säga så att Android får kasta ut Launchern för att kunna starta Wordfeud.

    Processer med Services som kör räknas som mer viktiga så när Android ska avgöra vilken process som ska kastas ut för att frigöra minne så kastar den ut vanliga processer först. Launchern har ingen service så om den inte är den app man tittar på just nu så räknas den som vilken app process som helst.

    Att det finns möjligheten för utvecklare att göra saker i bakgrunden i Android är jättebra och möjliggör många roliga appar, det är synd bara att det är så många som använder det på fel sätt vilket orsakar problem för oss stackars användare.


    Har ingen Arc själv, så det kan ju vara så att SE ändrat eller gjort sönder något i Android som ställer till det också. Men många andra med Arcs som jag snackat med har inga såna här problem.
     
  17. mackanigbg

    mackanigbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hela grejen med en smartphone är ju att man ska kunna ha många appar installerade, man vill ju kunna göra så mycket som möjligt med den!

    Annars hade ju inte det varit det minsta relevant att AppStore, Android Market m.fl hela tiden uppger och jämför hur många appar de har i sin butik... o_O
     
  18. Nortek

    Nortek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Huawei P9 Lite

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 Lite
    Jag har provat avinstallera både facebook och wordfeud och det andra som tipsas om i tråden och jag har ändå samma problem när jag går ut mot homescreen (ibland), frågan är om det kan vara en koppling mot SD-kortet då jag upplever att genvägarna till appsen som ligger där ritas upp långsammare än saker som "hör till" telefonen.

    Jag gick in nu för att kolla och nu ligger den på 129 mb ledigt ramminne med facebook igång men wordfeud borttaget.

    Det underliga är att det här problemet har börjat för inte alltför länge sedan, när den var ny hade jag inte detta problemet vad jag kan minnas.

    Lutar åt en fabriksåterställning och sedan manuellt peta in det jag vill ha igen

    Andra tips, förslag eller idéer
     
  19. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Och det kan man ju också, man kan ha massor med appar installerade. Men om man vill ha många appar installerade som hela tiden gör något i bakgrunden så kommer man få problem.

    Jag försöker sätta låga betyg i Market och felrapportera till utvecklare när de gör fel, men jag är nog den enda i världen som gör det så då finns det ju ingen större anledning för företag att lägga pengar på att göra rätt när användarna installerar och använder apparna ändå.

    Några exempel på appar som gör fel med sina services är Spotify, Flickr, DoggCatcher, Foodspotting, Wimp, FlickrFoolio, Google Listen och Google+ :)

    På iOS och WP7 så kan man inte göra lika mycket i bakgrunden om ens något alls så där kan utvecklare inte göra bort sig lika enkelt.
     
  20. moelito

    moelito Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    ROM:
    stock
    Platta:
    Samsung A8
    Platta 2:
    Lenovo tab 10 Plus
    ROM:
    Lineage
    Har samma bekymmer men anser att jag får skylla mig själv:-) Har installerat en satans massa appar och inte riktigt orkat ta tag i det.

    Kör ADW pro launcher samt använder en del widgets. Misstänker att widgets har en stor del av skulden men de jag använder vill jag inte vara utan (tex Pure grid calender).

    Lite sugen på att trycka in CM men det lär ju inte vara någon skillnad då det är widgets/apars fel. Någon som har testat CM och tycker att det funkar bättre?
    Men vem vet.. ICS kanske löser alla världsproblem?:-)

    //Moelito