5V/1000 mA skadligt?

Diskussion i 'Wildfire' startad av pleter, 29 okt 2010.

  1. pleter

    pleter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  2. DoNoreply

    DoNoreply Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man kollar på USB laddaren som följde med telefonen står det 5v 1A (1000mA)
    så jag tror inte det ska vara skadligt.

    Om jag inte har helt fel för mig så kvittar det hur många ampere den ger ut bara det är mer än vad det du ska ladda behöver eftersom det är det du ska ladda som bestämmer hur många ampere den vill ha.

    Och 5000mAh är väll bara hur mycket ampere du kan ta ut totalt (?) desto mer desto längre varar den .

    Annars fråga de på Kjell och Company de kan sånt.
     
  3. pleter

    pleter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Får göra det, tänkte svänga förbi en kjell imorgon så.
    Tack för svaret.
     
  4. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Bumpar denna i stället för att skapa ny tråd.

    Jag har hört att högre A på laddare laddar snabbare såklart, men kan förkorta batteriets livslängd.

    Gäller inte detta Li Ion-batterier? På Elgiganten sade de att det inte gällde dessa batterier, men säljare litar jag inte på.

    Enda universalladdaren som fanns på både mediamarkt och Elgiganten var samma "hama" på 1000 mA. Medan originalladdarna ofta har 750 mA.

    Jag är rädd att kanske skada batteriet, så någon som vet säkert, och kanske kan länka till info får gärna ge sig in i tråden :)
     
  5. mrBira

    mrBira Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Du kan vara lugn.
    Har du t.ex en telefon som tar emot 700mA, och en laddare som KAN lämna 1000mA så tar telefonen ändå bara emot det den ska.
    Budget/billaddare/usbporten i datorn lämnar oftast max 500mA, det märks på den långsamma laddningen, och är inte heller skadligt.

    mAh = milliamperetimmar, och visar hur mkt ström den lagrar. Så på 5000mAh kan du ladda ett batteri som är på 1000mA fullt 5 ggr.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  6. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Har telefonen något skydd då menar du? Om det inte tar emot mer ström än en viss nivå. Om det stämmer, så laddas den inte heller fortare av 1000 mA än av 750 mA. Eller menar du kanske att den ändå inte tar emot mer laddning än sin nivå (som är 1500 mAh)?

    För bilbatterier och andra batterier gäller ju att ju starkare ström (A), desto snabbare laddning, och desto mer påfrestning på batteriet som kan få kortare livslängd. Därför bör man helst inte snabbladda mer än nödvändigt. Men jag har hört från lite olika ställen att Li Ion inte fungerar som andra batterier. Det gäller ju t.ex. att man inte måste ladda fullt och ladda ur helt, att de mår bra av att ligga halvdant i laddningsnivå o.s.v.
     
  7. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok, här kommer ett försök till analogi kring ström och spänning. Strömmen är som flödet av vatten genom ett rör, och spänningen som höjden vattnet faller från. Se batteriet som en hink med vatten som står uppställd på en hylla. Hur mycket vatten hinken rymmer motsvarar hur mycket energi batteriet kan ge din telefon. En större hink med mer vatten får inte vattnet falla snabbare. Ej heller levererar det mer ström än telefonen tar emot. Tänk på telefonens förbrukning som rörens dimensioner i telefonen. Vattnet rinner igenom rören i den takt det hinner. mAh kan du tänka som "hur många timmar kan det rinna vatten genom rören om hinken är så här full".
     
  8. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jo, jag förstår att batteriet inte kan emot mer laddning än det får plats, och jag vet vad ström (A), spänning (V) och laddning (Ah) är.

    Det var inte det jag undrade över, utan faktum är ju ändå att man kan bränna sönder, förkorta livslängd o.s.v. vissa batterier om man laddar för länge, med fel spänning eller med fel ström, lite olika beroende på vad det är för batterityp. Och då undrade jag vad som gällde Li Ion.

    Här (Celltech Energy Systems AB) hittade jag lite som förklarar skyddet som jag undrade om:
    och