Tips: Videorecensioner

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Skywriter, 28 okt 2011.

  1. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag undrar om man kommer bli irriterad på att menyknappen kan sitta var som helst. I webbläsaren sitter den uppe till höger, i Gmail nere till höger och i andra appar kan den sitta bredvid multi task-knappen.

    Det känns väldigt inkonsekvent men det kanske funkar
     
  2. andreas.trygg

    andreas.trygg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

  3. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    ...

    Det är fan allt jag kan säga. Big fucking whoop, face unlock fungerar med ansikten.

    Då kameran på framsidan enbart är 1.3 MPixel är det djävligt svårt att identifiera om bilden är på ett fysiskt ansikt och inte en avbildning av personen i fråga via exempelvis en mobiltelefonskärm. Alla nuvarande existerande ansiktsigenkänningssystem går att "lura" på det sättet, då förutom de som bygger på stereoskopiska kameror och kör en igenkänning på en 3-dimensionell modell istället. Dessa går dock också att lura, genom att bygga en ansiktsmask baserat på personen man försöker gå förbi.

    Kort sagt, detta är inte en bug, det är en feature. Face unlock hade varit "komprometterat" om de hade lyckats låsa upp mobilen utan att använda personens ansikte.

    Ansiktsigenkänning går i princip alltid att lura med hjälp av avbildningar och kan därmed aldrig heller stå emot en angripare som känner mobiltelefonens ägare. Däremot är det en säkrare funktion än mönsterswipe som man kan kringgå genom att undersöka mönster på mobilens touchscreen.

    Face unlock är helt enkelt en funktion för att göra det enklare att använda mobilen, man behöver helt enkelt inte röra skärmen för att låsa upp och få information från diverse widgets osv. Vill man ha säkerhet får man helt enkelt ta och använda en pin-kod och regelbundet torka av skärmen.
     
  4. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tänkte faktiskt också på detta när de presenterade Face Unlock. Trodde dock inte det skulle fungera med en display utan min tanke var en utskriven bild på personen i fråga.

    På G+ så är det många som ifrågasätter ifall han programmerat Face Unlock med bilden i Galaxy Note:n.. Det ska tydligen finnas en film nånstans där han visar att han använder sitt ansikte och inte en annan mobiltelefon.

    Undrar hur Google kommer tackla detta, det kanske går att urskilja äkta/fake på något sätt..
     
  5. Wardancer

    Wardancer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är precis som med de där fingeravtrycksläsarna på datorer, printa ut fingeravtrycket på en lapp o dra över displayen. Grattis du är inne typ.
     
  6. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Kan inte annat än att hålla med, det kanske är dags för några att kolla mythbusters när dom bryter sig in i "avacerade" fingeravtrycksläsare. Jag tycker att upplåsningen med kameran är kanon för att kunna ha låsning och att slippa ha nått mönster att använda hela tiden. Just nu kör jag inte med lås just pga av att det är så krångligt om man bara ska göra nått snabbt. Så jag kommer köra med kamera låsning utan att ligga sömnlös om nätterna.
     
  7. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Precis, Face Unlock är en s.k. "convenience feature". Den kan stoppa folk som slumpmässigt hittar din mobil och inte känner dig, men det är verkligen inte någon säkerhetsfunktion för att stoppa en bestämd angripare.
     
  8. ther

    ther Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Google Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4
    själv tänker jag nog avbeställa min nexus nu när ett sånt här enooormt säkerhetshål uppdagats....
     
  9. caballerial

    caballerial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Du väljer själv vad du ska ha för nått att låsa upp mobilen, bara för den finns där behöver du inte använda det. Du kan nog ha ett lösen på 16 bokstäver/siffror/tecken om du vill...:)
     
    Last edited: 11 nov 2011
  10. Robbas

    Robbas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    haha jag med ;D
     
  11. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Det är ju inte direkt så att Google försöker lura folk att det här är supersäkert. Det kan vara värt att läsa disclaimern innan man försöker skapa en skandal

    [​IMG]
     
  12. andreas.trygg

    andreas.trygg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    nä det är sant, klart man inte förlitar sig enbart på face unlock, man har ju dessutom pattern/pin.
    hade bara för mig att jag läst nånstans att det inte skulle gå med en bild.
    uppenbarligen så går det, men det gör inte så mkt.
     
  13. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Danny Holyoake - Note he says "I programmed the Nexus to recognise my picture ". He said picture. It's unclear whether he set up the Face Lock with his actual face or with the picture on the Note. Until he clarifies, or we get a video of someone setting up the FaceLock properly, I'm going to take this video with a lump of salt.


    Either way, big fucking deal. ><

    edit; You said you programmed it with that specific picture, or your face?

    d1ez3 16 timmar sedan 22
    @d1ez3 programmed with an actual face.

    soyacincautv 1 timme sedan
     
    Last edited: 11 nov 2011
  14. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Picture på Engelska är ett slang för ansikte, hur någon ser ut eller liknande, inte alls konstigt att han säger my picture.
     
  15. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Hah tack, jag vet :P Dock kan det vara förvirrande då det kan mena 2 helt olika saker i just detta sammanhang.
     
  16. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    tror det är någon här som inte riktigt förstår sarkasm
     
  17. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte hur någon trodde att man inte kunde låsa upp telefonen med ett kort. Vad tror ni kameran tar?
     
  18. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Precis.. Face Unlock är en bekvämlighetsfunktion/gimmick som är till för kompisarna eller kollegorna inte ska tjuvläsa dina sms medan du går och skiter.
    Är man ute efter säkerhet är det helt fel ställe att titta på.
     
  19. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Allting är ju relativt. Men man pratar och jämför säkerhet, man tar upp att tillverka 3D masker, skriva ut fingeravtryck. Ja det är ju enkla saker.

    Enklast är att kolla vad för kod någon använder för att låsa upp telefon, genom att bara ha ögonen öppna.

    Kod, mönster, ansiktsigenkänning eller annat är ju mest bara för att förhindra den tillfälligt nyfikna ändå.


    Sent from my ST18i using Tapatalk
     
  20. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    ^this