Varför är androidtelefonerna så stora?

Diskussion i 'Allmänt' startad av tuffejalle, 29 okt 2011.

  1. Mattias03

    Mattias03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Man ska ju inte stirra sig blind på skärmstorleken iheller..
    Antingen ha en android 4.3 där nästan hela mobilens yta är skärm eller en iphone där du får en smal skärm i mitten av mobilen, en knapp i nedre delen och en stor svart fin blank yta över skärmen.
    båda mobilerna kan vara ungefär lika stora i fickan..
     
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Stör mig också på det, snart är vi fan uppe i 5" tum det är fan snart att dom dödar ut alla surfplattor..
     
  3. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Detta är det bra med android, välj vilken telefon du vill ha.

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Så länge stora skärmar säljer bra så kommer det så klart vara på det viset. Tillverkarna är inte så korkade att de inte kan läsa försäljningstrender och efterfrågan.

    Om telefoner med stora skärmar rent generellt säljer 50% bättre än telefoner med mindre skärmar (oavsett vad en bunt stollar som oss whinar om på ett forum) så kommer de fortsätta producera telefoner med allt större skärmar, till dess att de ser att trenden går åt andra hållet. Det är inte så svårt att förstå hur det fungerar.

    Telefoner med stora skärmar säljer för närvarande bra, därför ser marknaden ut som den gör just nu. Jätteenkelt.
     
  5. 007Magnus

    007Magnus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Håller helt med mannyb.
    Stora skärmar är exakt det som efterfrågas av en majoritet.
    Det som är bra med android är ju ändå att minoriteten som vill ha småmobiler mindre än 4 tum (numera kan man med rätta betrakta allt under fyra tum som en småmobil) har ju fortfarande ett stort utbud av telefoner att välja mellan.

    Det är ändå några självklara fysiska fakta som jag tror lett till detta.
    Dels det självklara med att det är extremt mycket lättare att skriva snabbt och rätt med en större skärm. Att använda två tummar i landskapsläge är omöjligt på en 3.5-tumsmobil för mig om jag ska skriva med någon hastighet alls och utan fel.
    Det är lättare att se text och annat mm mm.
    Sen har vi det här med portabiliteten i sig.
    Jeans är väl ett plagg som bärs av en stor majoritet året om.
    Eller andra byxor med lika stora fickor.
    Har inga som helst problem att stoppa min 4.3-tums SGS2 i jeansfickorna.
    Ingen av mina jackor har jag heller problem med.
    Jag tror helt enkelt det rör sig om att dom som tycker nuvarande mobiler är sååå stora bara jämför med det som var standard tidigare, 3.5-tum och nu verkar dom nya mobilerna så mycket större.
    För rent praktiskt så är dom enormt mycket mer användbara och dom får fortfarande lätt plats i kläderna.
    Jag menar, jämför med mobiler från 1995-96 som vi drog omkring med. Dom var garanterat mycket klumpigare än den slimmade SGS 2;an.
    Ändå var det betydligt fler som hade den typen av mobiler då (mobilanvändadet var redan så pass spritt då att de allra flesta hade en mobil) än vad det totalt är som har alla typer av Androidmobiler i Sverige (och än färre har ju de största androidmobilerna).

    Att just DOM mobilerna sen blev mindre var däremot något som kunde göras utan på bekostnad av användbarheten då det var några få fysiska knappar. (Även om jag tyckte man gick för långt där, gillade dom lite äldre med större knappar som på typ Nokia 3210). Tror även det sitter kvar i psyket på många med att jämställa mindre med bättre!

    Sen är ju trenden i laptopvärlden inte att det går mot det mindre utan tvärtom. Den i särklass populäraste storleken var ju ett tag runt 10-tum,eller mindre, för netbooks som sålde i särklass mest.
    Just nu är det hetaste "ultra portables" och dom ligger i storleklassar runt 12-14 tum, alltså betydligt större. Men det är datorer som är tunnare och i vissa fall lättare än netbookarna, även om skärmytan är större.

    Även det beror på en "tillnyktring" där man insåg att netbooken inte var så mycket att ha.
    För små för att skriva på och för långsamma för att göra något vettigt med...

    Större skärm, mer kraft, tunnare och relativt lätt.... Kan ni se parallellen? Precis som att jämföra med de flesta 3.5-tums mobiler och en Samsung Galaxy S2 som just har större skärm, är tunnare och lättare och har mer kraft!

    För övrigt tycker jag också att skärmstorleken på ynka 3.5 tum är det stora (enda?) misstaget som apple gjort när man uppgraderade till Iphone 4S. Det är bra hårdvara i den i övrigt, men många blev besvikna på att den inte hade en större skärm och väldigt många Iphoneanvändare sa att dom inte skulle uppgradera av just den anledningen.
    Förmodligen så vänta en Iphone 5 med större skärm runt hörnet....
     
    Last edited: 13 nov 2011
    Ekeblad gillar detta.
  6. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Jag har en X8 och jag tycker att skärmen är perfekt storleksmässigt.


    Sent from my X8 using Tapatalk
     
  7. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Har en S2'a och tycker den är perfekt. Skulle dock inte vilja ha större.

    Ifall den skulle bli större(4.5) så ska det vara ingen dödyta vid hårdvaruknapparna och så mycket skärm som möjligt utan att göra den fysiska delen större.

    Blir nog möjligt nu med ICS 4.0 med knapparna på displayen.
     
  8. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Ja att mobiler med stora skärmar säljer är ju liksom vad har man för val om man vill köpa en highend smartphone? jag har verkligen svårt att köpa att majoriteten verkligen hade velat om dom kunde ha valt riktigt stora skärmar.. en 4 tums skärm med skarp upplösning och som uttnyttjar döda ytor är också riktigt stort. Trenden bara fortsätter större och större.
     
    Trident gillar detta.
  9. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    iPhone 4 & 4s är väl ett levande bevis för att bra telefoner som INTE är stora säljer som smör i solsken.
    Jag kan tänka mig att dess efterföljare kommer få lite större display men knappast på bekostnad av storleken.

    Jag har idag väldigt svårt att se majoriteten vill ha större mobiler. I min bekant krets tycker alla att Iphone4/N1 är helt optimal storlek.
    Problemet är ju att när jag skall köpa ny mobil är jag tvingad att köpa en större mobil mot vad jag vill ha. Att gå från N1 som var helt överlägsen i prestanda till en budgetlur känns inte så kul.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Hur ser du de som tillräckligt starka bevis? De har bara en modell och den har samma storlek. Menar du bara för att 4s blev lika stor som 4? Det låter mer att Apple vill spara in på tillverkningskostnader och få ner inköpspriser då det handlar om extremt många fler enheter om man har samma storlek/formfaktor på två storsäljande modeller, eller behålla samma som en redan storsäljande modell om man nu ser 4 som storsäljande och 4s som inte lika storsäljande, det hör inte till diskussionen. Helt annat OS så det känns att det inte går att dra några slutsatser.

    Därmed håller jag till fullo med mannybmannyb;
     
  11. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Hade Apple trott att större mobil "is the shit" hade dom givetvis gjort en sådan. Deras gissning är inte densamma som Android helt enkelt.

    Så för att svara på Mannys inlägg. Nej företagen har inte 100 koll på vad folk vill ha.
     
  12. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hysterin kring iPhone 4S är den tamaste hittills, åtmintsone från mitt perspektiv inom telecombranschen. Med tanke på besvikelsen kring 4S, och alla spekulationer under hösten kring 4"+ skärm på iPhone 5 så tror jag att trots 4S framgångar, att en större tunnare nyare iPhone hade sålt ännu bättre, och piskat upp en riktig iPhone-hysteri.

    Butikerna i Nordstan i Göteborg hade 50-100 personer i kö förra hösten, i år stod det en ensam man utanför Telia-butiken och ett fåtal utanför Phone House / Tele2 vid öppning på release-dagen.
     
  13. adeadrat

    adeadrat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    dom som släpper med android i sina telefoner släpper inte bara en storlek senast jag kollade finns så många olika storlekar, anledning ? troligtvis är anledningen för att det finns folk som vill ha stor och folk som vill ha små skärmar, tycker denna tråden är helt meningslös då alla vill ha olika storlekar på sina skärmar.
    Android låter dig välja precis vilken skärm storlek du vill ha medans apple släpper en storlek som dom vill att alla ska tycka om!
     
  14. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Att säga att iFånen säljer för att den har mindre skärm är nog ljusår från sanningen.
    För vad är det som säger att stor skärm = stor telefon?
    Jämför jag min arc med en 4'2" skärm och en iFåne4S med en 3,5" skärm så skiljer den en futtig liten cm på dom. Och den är guld värd för att få de extra 0,7" skärm.

    Allt handlar ju om hur tillverkaren minimerar döytan på telefonen och inte om skärmens storlek.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tror som sagt att de har haft planerna länge och att formen är samma ty det är en liten uppdatering. För på så sätt håller de kostnaderna nere på ett väldigt effektivt sätt.

    Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk
     
  16. JpHenrik

    JpHenrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fel, Ska man ha under 4" finns bara SE Ray som har "hyfsad" hårdvara.
    Under 4" finns bara telefoner som har dålig upplösning på skärmarna, inga dualcore osv..
     
  17. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Varför inte köpa en Se Xperia Pro. Den är den ulimata mobilen. Samma prestada som Ray, fast med 3,7 tums skärm och det bästa av allt. Den har ett fysikt tangenbord som är det bästa på markanden. Enligt olika tester.

    Sent from my MK16i using Tapatalk
     
  18. Snorken19

    Snorken19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Störe och större, kolla på Galaxy note :P
     
  19. JpHenrik

    JpHenrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hade fysiskt på min första Experia och jag använde aldrig det. Skulle inte vilja ha det igen.
     
  20. slobo

    slobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Faktiskt en av de största anledningarna till att funderar på en Nokia Lumia 800 framåt våren. Fantastisk skärm i perfekt storlek och en design som osar premium; det senare något jag saknar bland Androidtelefonerna. Men jag hoppas verkligen att det kommer mer sansade storlekar vad det lider så jag slipper migrera.