Hackat google-konto kopplat till Market? [paranoid]

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mr_Miyagi, 13 nov 2011.

  1. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Detta må vara långsökt och kanske kan verka paranoid....men tänkte det var lika bra att skriva detta och se om någon annan råkat ut för något liknande.

    I natt fick jag mitt google-konto hackat. När jag vaknade upp i morse och kollade telefonen så fick jag en varning om att jag måste autentisera mitt google-konto, skriva in lösenordet. Jag skrev in lösenordet men det fungerade inte. Jag startade upp min dator och gick in på gmail och fick då information att det skett "misstänkt aktivitet" på mitt konto. Efter lite procedurer, ändring av lösenord osv. så fick jag information om att någon i Argentina varit inne på mitt konto, dvs. det verkar ha blivit hackat.

    Hur som helst...enda "out of the ordinary" aktiviteten som skett under gårdagen var att jag startade upp Android Market på min telefon och fick då upp att "autentiseringen misslyckades", detta har aldrig hänt förut, någonsin (och gjorde mig redan där misstänksam). Jag gick då in med webbläsaren och loggade in på gmail för att få sessionen sparad. Sedan kunde jag använda Market...och sedan i natt så tog sig någon in på mitt google-konto. Det får mig att fundera (långsökt, visst) om någon avsiktligt sett till (via ett virus eller dyl.) att jag inte kunnat använda market och därmed tvingat mig att skriva in lösenordet (över en anslutning som kan ha skett utan https) för att sedan plocka upp detta via en keylogger/osäker anslutning på min telefon för att sedan kunnat ta sig in på mitt google-konto.

    Som sagt, långsökt och kanske inte så troligt...men har någon annan här på forumet råkat ut för någon liknande aktivitet under de senaste dagarna?
     
  2. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Råkade ut för något liknande för ett tag sedan. Uppenbarligen hade jag skickat mail till diverse människor. Kollade aktiviteten, senaste var från något annat land. Hade dock inte android på den tiden så jag kan inte uttala mig om något sådant.

    Hur som helst bytte jag lösenord och det har inte spökat sedan dess.
     
  3. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Du kan möjligtvis inte säga vika appar du har installerat på senaste tiden så man kan undersöka saken ?
     
  4. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
  5. patrik1

    patrik1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Låter inte bra det här. Förvänta dig det värsta.
     
  6. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Liknande har hänt för mig också

    Sent from my X8 using Tapatalk
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Mitt lösenord är på tok för svårt för bruteforce och används bara på Gmail. Och jag är ganska paranoid kring just det lösenordet då det är absolut viktigast.

    För ett par veckor sedan aktiverade jag även 2-step verification för att maximera säkerheten för min mail. Visst, man kan enkelt komma åt mailen via min telefon om jag förlorar den men det lösenordet går enkelt att radera så att man ej får tillgång.

    Jag rekommenderar det för er alla :).
     
  8. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Skaffa tvåstegsverifiering för tusan... Då kan bara du komma åt det, på riktigt.

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ett säkert lösenord och tvåstegsverifiering är ju att rekommendera.
     
  10. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tog tillfället i akt att även roota min Legend och dra in Cyanogenmod, något som jag tänkt göra läääänge. Efter installationen fick jag upp samma sak, att telefonen inte kunde komma åt market trots att jag precis skrivit in lösenordet för google-kontot i ett tidigare steg. Återigen så loggade jag in via webbläsaren för att spara sessionen. Att jag fick upp detta efter att ha rootat och flashat telefonen tyder ju på att det inte var något säkerhetsproblem från telefonen. Så därmed kan man nog utesluta det...skönt!

    Hur som helst, har skaffat mig lite bättre lösenordsrutiner nu, med "säkra" lösenord och slarvar inte med att ha samma lösenordet till flera ställen (speciellt illa då mail-adressen ofta används som inloggning på diverse sajter) och har även aktiverat 2-stegsverifiering. Detta ska nog hålla Argentinarna borta från mitt konto.
     
  11. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    In en intervju på länken nedan intervjuar Jeremy Wagstaff från BBC en ansvarig inom Google angående ett påstående att frekvensen av kapade Google konton ökat sedan Android kom. Sammanfattningsvis kan intervjun sammanfattas med att Google förnekar att det har något med Android att göra och skyller indirekt på användarna

    http://downloads.bbc.co.uk/podcasts/worldservice/bizdaily/bizdaily_20111028-1025a.mp3

    Kör man över ett WiFi man inte har kontroll över är det lätt att sniffa inloggningsuppgifterna trots att sändningen är krypterad.

    Själv plockar jag bort kreditkortsuppgifterna från mitt Google konto när jag använt det. Så pass snabbt att fylla i uppgifterna igen att det inte finns någon anledning att låta dem finnas där hela tiden.
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ett annat tips som är lite enklare i längden är ju att helt enkelt spärra ditt kort ifrån utlandsköp när du inte köper något. Ganska många tangentbordsklick mindre än att alltid lägga till ett kort.

    Om man nu vill foliehatta på vill säga :)