Förslag på titel till exjobb!

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sunkas, 14 nov 2011.

  1. sunkas

    sunkas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej

    Läser sista året på Software Engineering på Chalmers och ska till hösten göra mitt exjobb. Har pysslat med en del Android och Iphone utveckling på fritiden och vill göra om detta. Har kontakt med en del konsultföretag men alla vill att man själv har förslag på titel på vad man vill göra om.

    Så tips på vad man kan skriva om? Ska ju inte bara vara en app utan även undersökande/forskande.

    Tips nån?

    Mina idéer än så länge:
    - Jämföra utveckling mellan iPhone/Android
    - Undersöka ramverk för spelutveckling till Android/iPhone
    - Användningsområden för NFC

    Mer förslag? Behöver idéer.

    / Jonas

    Update: Har nu titel på mitt exjobb. Blev testdriven mobilutveckling. Tack för alla tipsen.
     
    Last edited: 6 dec 2011
  2. fizz

    fizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Till hösten? 2012 då antar jag?

    Ska du kombinera programmerandet av en app med nån form av forskning på området android/ios?

    Borde du inte börja med att ta fram en frågeställning snarare än en titel?

    Om du göra en app så borde du ju ta reda på problemet som appen ska lösa..

    Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!
     
  3. sunkas

    sunkas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Oj, till våren ska det såklart vara :) Var lite het på gröten där. Ok, ja frågeställning är det jag letar efter.

    Menade kanske inte att jag skulle forska. Som jag fattat det räcker det inte bara att göra en app åt ett företag, utan arbetet måste även ha ett akademiskt värde.

    Så tips på frågeställningar är det jag letar efter..
     
  4. fizz

    fizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nu har ju jag examen i marknadsföring, och har bara "forskat", dvs inget exjobb, men jag tror det kanske kan vara värt att hoppa över konsulterna, och gå på företaget som behöver appen... Eller räknar du med att få jobb hos konsulten efter att du är klar?

    I vilket fall som helst så är det ju rätt viktigt att hitta nått som är "unikt"... Ett knep kan vara att läsa arbeten gjorda av förra årets avgångsklass.. I slutet brukar det alltid finnas förslag på områden där författarna känner att det behövs mer forskning...

    Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!
     
  5. sunkas

    sunkas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo hoppas på jobb där sen ja.

    Ok tack för tipset! Ska försöka hitta gamla arbeten.
     
  6. Lindstromer

    Lindstromer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    När jag gjorde examensarbete(nu i våras) så blev det utveckling av en riktig app till Android. Detta gjordes då via ett konsultföretag åt en av deras kunder.

    Examensarbetet var med android inriktat på den praktiska biten även om rapporten tog upp mycket teori om Android och tekniken bakom appen.

    Det var för Högskoleingenjör(3-årig) och forskningsbiten var inte jättestor fokus på vilket vi fick nedslag(dåligt ordval, jag vet) på vid opponeringen. Men appen blev bra och jobbet fick jag ju.;)

    Det kanske inte hjälper dig så mycket men jag kan alltid skicka över rapporten om du vill kika?
     
  7. sunkas

    sunkas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    ok, läser 5-årig, men hade varit intressant att läsa er rapport. sunkas at gmail.com har jag som mail.
     
  8. fizz

    fizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det är ju rätt sällan det kommer någon ny banbrytande forskning från examensarbeten på den här nivån, så man behöver ju inte överdriva.. en bra frågeställning eller syfte är dock ett måste...

    Man kan ju i teorin komma undan med en litteratursammanställning om man har en bra frågeställning...

    Hitta ett förtag som behöver en app, gå igenom relevant litteratur, jämför med existerande appar, gör en marknadsundersökning... Etc etc... Sen är du i hamn... ;-)

    Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!
     
    sunkas gillar detta.
  9. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Sunkas, du är inne på rätt spår, ett exjobb är mer än att utveckla en app. De ämnen du nämner verkar bra.
    Ett förslag är att ta fram en metod/principer för att hantera olikheter mellan telefoner. Jag är ingen expert, men jag kan tänka mig att det finns flera alternativ för att lösa detta, tex att strunta i vissa android versioner, att använda standard ramverk, ha olika kod för olika telefoner.
    Metod för datainsamling kan vara litteraturstudie och/eller intervjuer.
     
    sunkas gillar detta.
  10. Bureus

    Bureus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    I våras gjorde jag mitt examensarbete vid Chalmers i Göteborg. Våran titel/rubrik var "Testdriven utveckling för mobilapplikationer/Android" (Kan hämtas ut på Chalmers bibliotek). Det vi gjorde mer specifikt var att applicera en testdriven metodik på ett Android projekt. Dvs vi testade olika typer av hjälpmedel som Robotium, dependency injection mm. För att sedan skriva en rapport om hur testdriven utveckling lämpar sig för android platformen. Kontentan av exjobbet blev applikationen JoggKompis, samt massvis med erfarenhet om hur man skapar appar med ett testdrivet tänk, vilka hjälpmedel som man borde använda sig av med mera. Fick grymt bra respons från både åhörare och lärare/examinator. Så rekommenderar dig att göra nåt sånt!
     
    sunkas gillar detta.
  11. sunkas

    sunkas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej igen

    Ska göra ett liknande exjobb som du gjorde. Testdriven utveckling, fast av en iphone app. Letade efter ditt exjobb på chalmers bibliotek men de kunde inte hitta den. Är det exakt den titeln? Är den publicerad?
     
  12. Oldskool

    Oldskool Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    1) Frågeställningar av akademiskt intresse:
    * Vilka programmeringkoncept stödjer de befintliga utvecklingsramverken för iOS resp. android ? I vilken utsträckning ? (Objektbaserad utveckling, test-driven utveckling, agil utveckling, extreme programming etc. etc.)
    * Mått av hårdvarueffektivitet. För att lösa klassiska problem t.ex. räkna ut pi med många decimaler, eller göra något grafiskt, hur stor är mjukvaruoverheaden och hur kan man / skulle man kunna mäta den effektivt ? Förslag på optimeringsområden mm.
    * Dualcoreproblemet. Hur uppnå parallellitet och vilka praktiska problem uppstår i android / iOS. GPUn som flertrådsprocessor.

    Frågor av kommersiellt intresse:
    * Undersökning av konsultbranschen. Profitabilitet, efterfrågan, marknadsanalys av konsultbranchsens delområden. Framtidsutsikter, prognoser. Länkat till aktuella ekonometriska modeller.
    * User-case baserad undersökning av Human-Computer samverkan. Touchkonceptet, graden av intuitivitet i viktiga gränssnitt i ramverken för iOS / android.
    * Gränssnitt 2.0. Sammanställning av det aktuella läget. Röststyrning, Siri, Enhanced Reality, 3d-input med Kinect och liknande produkter, time-to-market bedömningar av uppkommande alternativa gränssnitt.
     
  13. mach

    mach Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Finns ingen möjlighet att få ta del av rapporten som pdf? Grymt intresserad!
     
  14. sunkas

    sunkas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för alla tips. Många bra frågeställningar där. Har dock redan hittat titel. Blev "Testdriven utveckling av mobilapplikation för iphone".