[APP] På Språng - "Nästa tur"-funktionalitet för Västtrafik

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Senap, 13 nov 2011.

  1. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej, i samband med att Västtrafik släppt deras nya API har jag jobbat på ett program som heter På Språng. Idén är att programmet ska vara snabbt och lätt att använda när man är ute på språng. Därför har jag försökt ta vara på detta vid designen av layouts och presentationen av data.

    För närvarande finns bara "nästa tur"-funktionen implementerad. Jag planerar att lägga till en fullt fungerande reseplanerare för när man har tid att planera sin resa.

    Du kan antingen mata in hållplatser eller adresser i sökrutan. Vid adressök letar appen upp hållplatserna närmast adressen. Du kan också söka genom nätverkspositionering (Wifi/3G) eller via GPS, som tar lite längre tid. Hållplatserna som tas fram kan enkelt sparas som favoriter (eller tas bort) genom att trycka på stjärnan som finns intill hållplatsnamnen.

    Jag vill ofta veta när jag kommer fram också, så när man trycker på en avgång så får man information om hela rutten och tider för varje hållplats. Här kan man göra en ny "nästa tur"-sökning genom att trycka på valfri hållplats i rutten. Mycket användbart om man byter linje under resan.

    För närvarande är programmet i beta-stadie och saknar därför vissa funktioner. Sparning av historik är en sådan funktion.

    2011-11-14 - Uppdatering till v0.1.1 beta
    * Se hur långt det är till hållplatserna vid adress- eller GPS sökning
    * Du kan välja att antingen visa antalet minuter till avgång eller klockslag.

    2011-11-21 - Uppdatering till v0.1.3 beta
    * Visar tider för avgångar i olika format i landskap-läge.
    * Linjer kan nu markeras som favoriter.
    * Annan färgsättning för tidtabellstider; blå. Tider som är i realtid är fortsatt svarta.
    * Har nu stöd för plats-sök.
    * Fixat diverse minnesläckor.
    * Justering av antalet avgångar för tåg som hämtas.

    2011-11-30 - Uppdatering till v0.1.4 beta
    * Generella optimeringar för sök och performance.
    * Mindre justeringar i designen.

    Screenshots
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Market-länk

    Google+ sida, om du vill lämna mer direkt feedback än via forumet samt för att se full changelog.


    Konstruktiv feedback samt förslag för funktioner mottages gärna här på tråden, via Market (kan dock inte svara på dem där) eller via Google+.
     
    Last edited: 4 jan 2012
    woody gillar detta.
  2. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    QR-kod:
    [​IMG]
     
  3. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag gillar den. Den är snabb (både i dataladdning och användargränsnitt) och enkel. Jag skulle uppsaktta om den fortsätter vara så här enkel och att ev reseplanerarfunktionalitet läggs i en separat app. Att antalet tryck som behövs för att få fram den intressanta informationen hålls nere tycker jag är det viktigaste för en "nästa tur"-app.

    För min del vore det bättre att antal minuter till avgång visas i stället för tiden.

    Jag använder mest den här typen av app när jag springer till bussen på morgonen. Jag behöver då snabbt få veta antalet minuter jag har på mig för att veta hurt snabbt jag ska springa

    3 min: gå i stället
    2 min: spring
    1 min: spring som f-n
     
  4. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tack woody, för din feedback och QR-koden.

    Jag har själv funderat i dom banorna (separata apps) men jag tror jag ska ha allting i en app ändå med en "dashboard" liknande Google+ och Facebook appen för att välja "Nästa tur" eller "Reseplanerare" och eventuellt andra framtida funktioner. Däremot så har jag lekt lite med detta redan och har kommit fram till att Nästa tur-delen kan få en egen genväg på app-drawern/launchern så att man kastas in direkt i Nästa tur (som det ser ut nu) :D

    Antalet minuter till avgång ska läggas till snarast, jag gillar ibland att se tiden och ibland att bara se hur många minuter det är kvar. En inställning för detta är på väg, så att man kan byta när man vill. Vid horisontell orientering kommer man nog kunna se båda formaten, har inte bestämt riktigt. Om jag ska vara ärlig så väntade jag på att Västtrafik skulle lägga till den funktionen själva i sitt API men det verkar inte så, så jag får fixa omvandlingen till antalet minuter själv.
     
  5. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ja, en genväg till Nästa tur-delen fungerar ju alldeles utmärkt för att hålla nera antal klick.

    Jag reagerade senare på att inga avgångstider är märkta med "ca". Man vill ju veta om det är realtidsinfo eller bara info från tidtabellen. Har de inte med den informationen heller i API:et?

    Jag har problem att lägga till en hållplats som favorit efter att ha sökt fram den. verkar gå bra om man fått fram hållplatsen med positionssökning
     
  6. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Uppdaterade appen igår, så nu kan man se tiderna i antalet minuter till avgång.

    Jodå, den informationen finns med. Dock inte i appen för tillfället. Har planerat att helt enkelt sätta en annan färg på tiden som kommer från tidtabellen (Tänkte någon grå nyans).

    Kan det vara så att du kanske trycker på bakåt-knappen för att ta bort tangentbordet, men istället tar bort favoriten du precis markerat? Upptäckte det problemet för ett tag sen och har inte kommit på någon lösning för att inte ge fokus till stjärnan :ehm:
     
  7. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hmm, ibland går det, ibland inte. Ser inget mönster. Trycker aldrig på den fysiska bakåtknappen utan på en knapp på tangentbordet som döljer det.
     
  8. berka

    berka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Riktigt snygg och smidig app, kommer använda denna i fortsättningen istället för "nästa-tur"...
     
  9. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag hade en minnesläcka relaterad till SQLite (och därmed direkt till favoriterna) som jag hade förträngt. Det verkar som om jag lyckats lägga locket på det nu så det kommer förhoppningsvis att lösa ditt problem.

    Jag ska släppa en lite större uppdatering på fredag där denna bugfix kommer att inkluderas :)