Fråga: Haft telefon i tre veckor och skickas på reparation i 4

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Greenjizz, 15 nov 2011.

  1. Greenjizz

    Greenjizz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjo.

    Jag köpte min S2 för drygt tre veckor sedan. Igår upptäckte jag att jag hade en död pixel på skärmen och blev minst sagt förbannad, tre veckor och redan defekt på den skärm som sagts vara den bästa. Så jag åker dit jag köpt telefonen dvs Media Markt.

    Jag beskriver felet osv och hoppas på att få en ny telefon men nej. De var fast inställda på att skicka den på en reparation som tar 2-4 veckor. Efter en stunds pratande gick jag väl med på det eftersom de aldrig verkade ge sig och jag frågade då om en lånetelefon, det enda de hade att erbjuda var en nokia som tillverkades för minst 10 år sedan. Ska jag behöva vänta i värsta fall en hel månad innan jag får tillbaka min telefon som jag köpt för mindre än en månad sedan?
    Får man göra så här?

    //Fredrik
     
  2. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Rimlig tid för reparation av så pass avancerad teknik är ca 2-3 veckor.
    Så ja, de får ta ifrån din telefon i 2-4 veckor, framförallt när de erbjuder ett alternativ (även om det är långt ifrån lika bra).
     
  3. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Varför skulle man inte få göra så? Anser du att bara för att du köpte din för mindre än en månad sen så ska du få gå före i reparations kön?

    2-4 veckor är normalt för en reparation och du ska vara glad för att de lagar den, oftast behöver man tre stycken döda pixlar för att få den lagad.

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
     
  4. robin.lundström

    robin.lundström Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Helt sant och rimligt att det tar 2-4 veckor men att det ska vara runt 3 st döda pixlar är fel, samsung har även på sina mobiler 100% pixel garanti så om en pixel går sönder ska de byta ut skärmen.
     
  5. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Men det är inte samsung som tar hand om garantiärenden utan det är försäljaren. De har nästan alltid tre stycken som lägsta nivån.

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
     
  6. Android

    Android Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Ja de får göra så.
    För många år sedan hände det att man fick en helt ny mobil när man lämnade in. Men nu är tekniken betydligt dyrare så nu skickar de flesta återförsäljare till reparation.
    Telia har 2 veckor väntetid vet jag.
    Och man får nog alltid en gammal mobil för att de ska slippa oroa sig för att lånetelefonerna ska gå sönder eller "tappas bort". Dessutom slippa återställa efter att andra laddat ner appar o liknande.. Om lånetelefonen skulle vara för modern.
     
  7. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    När du får tillbaka din mobil så hittar du säkert fler defekter som inte fanns innan, då har Anovo varit i farten

    Sent from my X8 using Tapatalk
     
  8. Greenjizz

    Greenjizz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej jag ska absolut inte få någon typ at förtur i reparationskön men däremot tycker jag att man kanske hade kunnat erbjuda mig en ny telefon med tanke att det gått så pass kort tid.
     
  9. robin.lundström

    robin.lundström Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Problemet går ju vidare som ett garantiärende och måste repareras! När det gäller garanti är det alltid tillverkarens garantier som gäller + försäljarens.
     
  10. Hotlips

    Hotlips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Min gamla LG 2X var på service två ggr i totalt 12 veckor (utan åtgärd) innan jag formligen exploderade framför Media Markts servicechef som först inte ville med på återköp för att Lenovo inte kunde hitta felet.
    Går min Samsung sönder så blir det en ny via försäkringsbolag, betalar lätt självrisk för att slippa allt förbannat krångel med Lenovo och sunkiga garantivillkor.
     
  11. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Anovo hoppas jag
    Efter 3 veckor behöver man bara gå in och kräva en ny mobil också. :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  12. Mungoslungos

    Mungoslungos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Reklamation/Fel på varan - Konsumentverket

    Kort sagt, de erbjuder sällan de rättigheter de är skyldiga till. Gå dit med lite kött på benen nästa gång, de har t ex rätt att reparera varan inom rimlig tid, som det heter, vad det är skiljer från fall till fall, 3-4 veckor är inte rimlig tid på en så pass ny och dyr vara, det hade varit mycket mer rimligt med en ny vara. Är det t ex så att du använder telefonen dagligen inom arbetet måste de erbjuda en ersättningsvara under tiden för reparationen, och då en LIKVÄRDIG vara, d v s inte en 10 år gammal Nokia.

    Läs mer på konsumentverkets hemsida. Och för fan, stå på er gott folk mot alla jävla företag som inte bryr sig ett skit om lag och rätt eller goodwill.

    MVH