Diskussion: Helt ok SAR värde!

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av elpapo, 16 nov 2011.

  1. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    :)

    Jag tror vi har hashat ut detta samtalsämne ganska bra nu va?
     
  2. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Intressant att följa ert resonemang. Jag själv har en tendens att trotsa logiken och följa min egen instinkt när det gäller vissa saker, för jag är medveten om att jag ibland känner av strålningen som vissa prylar utsöndrar. Vissa frekvenser mer än andra, tex. så känner jag skillnad mellan 3G och Wi-fi när jag håller i en telefon. Detta må vara inbillning men isåfall får det vara så. Sen om detta är hälsosamt eller inte kan jag inte svara på, men det sistnämnda känns mest troligt.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  3. Gurk

    Gurk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det enda man kan vara säker på är kanske att forskningen inte alltid visar sig vara korrekt i sina slutsatser...
     

    Bifogade filer:

  4. Tjotte

    Tjotte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Det senaste jag läste inom ämnet var att strålning från mobiltelefoner inte ökade risken för cancer, MEN, kunde däremot möjligen reducera risken för och lindra symptomen av alzheimers.
     
  5. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kan vara nämnt tidigare. Är man orolig för strålningen är högtalare och headset bra när omständligheterna gör det möjligt.
    Det är vanligt att vinst går före hälsa, bra att vara kritisk.

    /Anders
     
  6. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Lite ostrukturerade tankar

    Problemet är att man inte kan bevisa att något är ofarligt. Det är en logisk omöjlighet. Det enda man kan säga är att man ännu inte sett några faror.

    Vill man så kan man även hävda att det är just tack vare gränsvärdena som vi inte kan se någon ökning i hjärntumörer och annat. Vem vet hur mycket uteffekt mobilerna skulle haft om det här inte var nått som folk oroade sig över och en gräns fanns.

    Elektromagnetisk strålning påverkar vävnad. Det ingen faktiskt vet är hur mycket är ofarligt. SAR-gränsvärdet är bara en kvalificerad gissning med säkerhetsfaktorer.

    (källa)

    Varje gång det presenteras en ny undersökning så verkar slutsatsen vara rakt motsatt mot den gamla. Olika forskare kommer alltid komma fram till olika resultat om man kan tolka resultaten olika. Vid svaga orsakssamband kommer forskarnas åsikter/intressen alltid att spela in i tolkningen.

    Mobiltelefoner ännu en relativt ny företeelse. 15 år kan verka mycket men för 15 år sedan använde nog de flesta inte mobilen speciellt mycket. De som har använt mobiler längst var dessutom vuxna när de började använda dem. Det kan också ta betydligt längre tid att utveckla cancer så bara för att man idag inte kan se nått samband betyder inte att det inte finns. Ingen kan med säkerhet säga hur det ser ut om 20, 30 eller 40 år när dagens ungdomsgeneration börjar bli till åren.

    Själv så tittar jag inte på SAR-värdet. Det är helt enkelt inte en faktor när jag köper mobil. Jag blir dock nöjd om det visar sig att värdet är lågt :)

    Jag använder även bluetooth-headset när jag kan men det är mest av bekvämlighetsskäl.
     
    breakman gillar detta.
  7. Tjotte

    Tjotte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro