Droid 3 och Telia MMS

Diskussion i 'Milestone/Droid' startad av albatorsk, 8 nov 2011.

  1. albatorsk

    albatorsk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej alla glada,

    Jag har nyligen fått en Droid 3 XT862 i min ägo, och tycker att den är jättefin på alla sätt och vis. Dock har jag ett bekymmer; jag kan inte få MMS att fungera.

    Jag har provat alla möjliga inställningar man kan hitta runt på nätet, inkl. de som återfinns på Swedroids wiki.

    Internet fungerar alldeles utmärkt, men MMS kan jag alltså inte ta emot på mitt Telia-abonnemang. Vad som händer när jag försöker ladda ner MMS är att 3G/Data-ikonen i statusfältet försvinner för en stund, för att alldeles strax komma tillbaka. I samband med det så meddelar SMS-applikationen att hämtningen av MMS misslyckats.

    Har någon av er stött på något liknande? Tips uppskattas hjärtligt. Eventuellt hur man går tillväga för att felsöka. Jag är inte främmande för att använda logcat eller liknande om någon är villig att guida mig.

    Tack på förhand!
     
  2. Crocodile

    Crocodile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har med en xt862 och den funkar finfint med mms och även jag kör med telia. Satte in dom 2 APN som fanns på wikin.

    Sent from my DROID3 using Tapatalk
     
  3. Crocodile

    Crocodile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Just, jag har rootat och kör liberty 1.2

    Sent from my DROID3 using Tapatalk
     
  4. albatorsk

    albatorsk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Aha. Tack, men det känns surt att behöva flasha om den till en 3'eparts ROM för att få igång MMS.
     
    Last edited: 13 nov 2011
  5. albatorsk

    albatorsk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok, så det slutade med att jag la in Liberty3 1.2. Allt frid och fröjd, men MMS fungerar fortfarande inte! Varken inställningarna från Swedroids WIKI eller Telias.

    Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde skriva ner exakt vad du har för APN-inställningar.

    Tusen tack i förhand!
     
  6. Crocodile

    Crocodile Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Well, jag kör med samma inställningar som var på swedroids wiki.. en apn för data och en för mms.. funka fifint det.

    Sent from my DROID3 using Tapatalk
     
  7. albatorsk

    albatorsk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok, tack. Jag kan inte begripa varför det inte fungerar för mig.
     
  8. bonji

    bonji Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    vet att detta är lite off topic men är lite sugen på en droid3, tänkte bara höra hur det är att använda tangentbordet, fixar ordboken åäö om man använder a och o ? lr hur gör ni? håller ni in bokstäver för o få välja åäö?

    sorry att ja tränger mig in i tråden :)

    tacksam för svar.
     
  9. albatorsk

    albatorsk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej! Tangentbordet är riktigt skönt att skriva på. Slår till och med HTC Dream som var min förra favorit.

    ÅÄÖ har jag löst på tre sätt.

    Det första är att jag har ett tredjepartstangentbord vid namn Swiftkey-X installerat. Det skaffade jag när jag hade en Galaxy S utan fysiskt tangentbord eftersom Samsungs tangentbord inte var någon hjödare. Men hur som helst, när man installerar och startar det för första gången på telefonen så får man valet att läsa in det man har skrivit tidigare för att det ska lära sig vilka ord jag använder. Eftersom jag återställt mina SMS från min gamla telefon i min Droid 3 så sa jag åt det att lära sig från mina SMS. Saken är nu den att även när jag använder mitt fysiska tangentbord så används ordlistan från Swiftkey-X, så den rättar automatiskt till det när jag skriver ord med aao där det egentligen ska vara åäö. Det fungerar väldigt, väldigt bra. Man får ett väldigt fint flyt i skrivandet utan att man måste trycka några specialtangenter för svenska tecken.

    Den andra metoden jag använder är att jag lade in en hackad keymap där åäö ligger på ALT+890 och SHIFT+890. När det visar sig att Swiftkey-X inte har lärt sig ordet jag vill skriva så är detta en praktisk lösning. Nackdelen med denna metoden är att telefonen måste vara rootad. När man väl vant sig så går det ganska bra att skriva, även om jag helt klart föredrar första metoden. Se https://swedroid.se/forum/38618-motorola-milestone-3-a-3.html#post786963 och https://swedroid.se/forum/38618-motorola-milestone-3-a-3.html#post809029

    Den tredje metoden är att helt enkelt hålla inne a eller o för att få upp en meny där man väljer å, ä eller ö. Det är också den långsammaste metoden, enligt mitt tycke. Det blir väldigt ryckigt att skriva på svenska med denna metoden, så jag undviker den nu när jag har åäö på 890.
     
    Last edited: 30 nov 2011