Tips: Tråd för recensioner

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av droidgren, 17 nov 2011.

  1. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nu när telefonen har börjat trillat in vissa delar av världen kommer snart de riktiga recensionerna dyka upp.
    Än så länge tror jag inte finns någon fullvärdig recension klar, så först ut är en sedvanlig "First impressions" från engadet.

    Galaxy Nexus HSPA+ first impressions (video) -- Engadget

    Inga "Hand-on"-videos eller amatör-recensioner i denna tråd. Utan använd denna tråd för detta:
    https://swedroid.se/forum/57208-videorecensioner.html

    Passa på att diskutera recensionerna också.. Bra eller dålig?
     
    Last edited: 17 nov 2011
  2. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

  3. Dampwall

    Dampwall Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

  4. spazz

    spazz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
  6. Tjotte

    Tjotte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
  7. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Last edited: 21 nov 2011
  8. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  9. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Inte för att vara den som är den, men jag tycker dom sammanfattar vad jag och några andra här faktiskt försökt säga. Galaxy Nexus är ICS - det är egentligen det enda som gör telefonen något het. Tar du bort ICS så finns det inte mycket att skriva om i ärlighetens namn.

    Nån här inne hade en ganska sund inställning till Nexusen och skrev "vad sker när alla andra telefoner får ICS?"

    Det får mig att tänka på filmen No Country for Old men, myntscenen inne på bensinmacken, när han säger 'don't put it there, then it becomes a just a coin'

    Nexusen blir bara en telefon i mängden, med tämligen medioker hårdvara och med framförallt ett kraftigt dalande andrahandsvärde, precis som med Nexus S med andra ord.

    /Vol
     
    Last edited: 21 nov 2011
  10. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Visst är ICS en väldigt stor del av Galaxy Nexus, men att säga att hårdvaran är medioker är att dra det lite väl långt. Det var inte möjligt för Google/Samsung att släppa en mobil med markant bättre hårdvara än någon annan på marknaden i dagsläget innan julhandeln. Quad-core chippen finns helt enkelt inte för mobiler ännu.

    Vidare är ICS byggt för OMAP4460 som referensplattform, så utöver att GN kommer ha bra kompatibilitet med AOSP kommer den att klara av framtida uppdateringar väldigt bra jämfört med andra mobiler baserade på andra SoCer.

    Självklart är det ju också så att om man bara väntar några månader finns det något nytt och hett istället, men då får man som sagt vänta oändligt länge på att köpa något. (Plus att även om andra mobiler får ICS relativt snart har ju alla som finns på markaden och annonserats ut hårdvaruknappar, usch! ;))
     
  11. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Ja, OK - jag håller med, medioker är kanske att ta det lite långt. Men jag tycker ändå wrap-up'en dom gör i recensionen är befogad. Man bör fråga sig: Vad är Galaxy Nexus utan ICS?

    Det är inte för intet att detta tagits upp i flera recensioner.

    /Vol
     
  12. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Kan hålla med till viss del, men det som är avgörande för mig att släppa min retina skärm idag är skärmen på denna lur... främst upplösningen! Den ligger ju i framkant på android sidan på just den för mig viktiga punkten. Även ljudkvaliten är a och o... Sen om den är 0,2GHz långsammare, 3mp sämre kamera osv gör mig inte lika mycket.
     
  13. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Mjukvaran är det som lockar mig mest och att få regelbundna uppdateringar är faktiskt det som lockar mest med Nexus.

    När alla andra får ICS vad händer då? Ja om några månader när några tillverkare får tummen ur och uppdaterar till 4.0.1 så kommer Nexusen förmodligen köra 4.0.5 eller nått liknande.

    Jag har varit med på androidtåget i över 2 år nu och även om tillverkarna blivit bättre på att uppdatera lurarna så är det ändå bara med en Nexus som du är garanterad att få den senaste versionen av Android.

    Att jämföra Galaxy Nexus med Nexus S är kanske inte helt rättvist eftersom det väl var en 6 månader gammal telefon i nytt skal. Galaxy Nexus är en helt ny telefon med ett helt nytt SOC. Även om den inte är klockad till 1,5 GHz så är SOCn designad för det så alla som vill köra 1,5GHz kommer kunna göra det när överklockningsbara kernels dyker upp. Förmodligen kommer de flesta kunna klockas stabilt till 1,8GHz om det är vad man är ute efter.

    Kameran hade väl kunnat haft mer MP men då skulle den kanske inte vara så supersnabb som den är. Det är en trade off och som det påpekas då och då så är 5MP fullt tillräckligt och är det för lite bör man kanske skaffa en riktig kamera.

    Nexusserien kommer alltid i första hand handla om mjukvara. Vill du ha ett prestandamonster så finns det andra mobiler. Du kan själv välja vad som är viktigast för dig. Det är styrkan med Android :)

    Jag skrev lite mer i det här inlägget igår https://swedroid.se/forum/56163-tanker-du-kopa-nexus-prime-13.html#post811679
     
    ddaannnnee gillar detta.
  14. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det är sant, och med en Nexus mobil kommer ju mjukvaran alltid vara det främsta med snabba uppdateringar osv. (Jag vill verkligen inte vara fast i samma situation som min nuvarande Milestone, där det har tagit år och dar innan man får en buggig beta-Froyo...) Men jag känner att hårdvaran är mer än bra nog, SoCn klarar av att driva OSet i finfint flyt i 1280x720 och spela upp 720p-video i H264 High Profile utan probem, webbläsaren flyter ju också ruggigt bra. Så, vad är det som gör andra mobiler så mycket bättre när de också får ICS?
     
  15. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    The sum of its selling points: hands on with Samsung Galaxy Nexus

    Ars Technica gör en snabb recension av Galaxy Nexus, de är väl överlag positiva, men tycker att hårdvaran inte håller måttet. Däremot verkar det mest komma från att Galaxy Nexus inte har samma benchmarkprestanda som andra mobiler, men då Linpack i princip är helt värdelöst på mobiltelefoner (seriöst, hur många kör egentligen massiva flyttalsberäkningar konstant på sina mobiler?) och GPUn vet vi redan inte är top-of-the-line så är det inga överraskningar. SunSpider går ruggigt snabbt, runt 2000 ms. Men då de själva säger att alla applikationer flyter på alldeles utmärkt känns det som en ganska hypotetisk och syntetisk diskussion.
     
  16. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det var exakt samma story när jag köpte min Nexus S.
    Galaxy S fanns, SE arc låg runt hörnet (eller ja, den var inte presenterad än)
    osv - folk gnällde att den hade just "medioker hårdvara".

    Däremot har jag varit MYCKET nöjd med min Nexus S.
    Den har visat sig ha fin hårdvara, bra hastighet osv.
    Vissa saker är snabbare på t.ex SGS2 men inte så att det upplevs som skillnad
    mellan en Hero och en SGS2.

    Tittar man rakt på pappret så är skillnaderna marginella. Men själva grejjen med 720p
    television, zero-lag shutter, vanilla android där man kan meka själv osv är riktigt nice.
    För min del som inte tänker besvära mig med Facebook slipper jag ha FB-prylar i hela
    luren som mest är i vägen.
    Visst, argumentet "Kör customrom" - jag vill inte. Jag vill ha en tillverkarsupportad lur
    med så få saker som möjligt så jag kan stoppa in det jag VILL ha.

    Jag spelar lite och faktum är att allt kommer flyta på nya Nexusen.
    Detta med benchmarks osv kör ju bara skiten ur grafikkretsarna. På riktigt är inte
    spelen så tunga som benchmarkprogrammen är.

    Nej, tycker det är mest fånigt att titta på dessa spekulationer och säga dittan och datan
    om hårdvara som man bara läst om på pappret.

    För mig är det en naturlig gång att gå från Nexus S till Galaxy Nexus.
    För mig är det en stor uppgradering.

    // A
     
    bombay gillar detta.
  17. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Ja, det var samma story. Med all rätt skulle jag vilja säga!

    Du är noga med att skriva "för mig" i dina påståenden, vilket jag tycker visar på ödmjukhet och att det är din just subjektiva bedömning :-).

    Men rent objektivt så vetitusan om inte Nexus S kunde klassas som en besvikelse. Jag menar, hur många trådar med detta innehållet har man inte läst;
    Nexus S - Disappointment? - xda-developers

    _Jag_ får nog ändå hålla med vad som står där, dels om Samsung - men också om Nexus S som telefon. Nu är vi lite off topic här, då det handlar om Nexus S, men snacket i tråden går ju faktiskt - precis som du själv påstår att känna igen nu även med Galaxy Nexus, av samma orsaker:

    Att det är samsung, att det är plast, och att det är ICS som gör telefonen unik.

    Vol
     
  18. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Självklart är det min bedömning. Jag kan inte tala för alla och det jag säger är endast
    fakta för mig - inte för andra kanske.

    Jag kan ge dig medhåll att jag hade väntat mig lite mer när jag satt och bet naglarna
    inför Nexus S-presentationen. Vet inte vad jag väntade mig men allt snack om dualcore
    osv gjorde att jag trodde det var det jag skulle få se.

    Däremot, som N1-ersättare anser jag att steget var hyfsat stort.
    Adreno 200 vs. 340chippet - stor skillnad.
    Vettig digitizer, gnuttan raskare propp. Själv tycker jag S flyter där N1 hackar.
    Även i vanlig scrollning.

    Nu var min text främst riktad mot Galaxy Nexus medelst hänvisning till likadan karusell
    som med Nexus S. Men i slutändan visade sig att Nexus S faktiskt var en ganska bra
    telefon och främst så har man stödet bakom från communities.

    S hade barnsjukdommar, så som reboot vid telefonsamtal etc etc. Allt blev fixat med tiden.
    GN har sjukdommar - hoppas dessa också kan bli åtgärdade.

    Jag behöver inte det värsta på marknaden av simpla anledningen att ingen telefon
    är bäst på allt. Jag tror att GN har saker många andra får om ett bra tag.
    T.ex har den inte Sense eller Touchwiz ;)

    // A
     
  19. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Där är vi fullständigt överens. Amen!

    /Vol
     
  20. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER