EXTREMT segt Internet på min DHD! (Tele2)

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Arashinho, 21 nov 2011.

  1. Arashinho

    Arashinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja!

    Jag har under flera månader haft ett grovt irriterande problem som jag varit alltför lat för att lösa.

    Mitt mobila internet på min DHD är oerhört långsamt, oerhört! Kan ta mig flera minuter att komma in på en sajt, och bara en hemsida som t ex Facebook tar minst en halv minut.

    Har 1 GB surf per månad, men det här gäller hela månaden, inte bara när jag överskridit gränsen. Jag är rädd för att det drar en massa batteri när mobilen ständigt kämpar med synk och sajter.

    Skulle chansa på att hastigheten ligger på ett par KILOBYTE per sekund, tar alltför lång tid att testa hastigheten på bredbandskollen så jag har inte lyckats göra det ännu på mobilen.

    Har kontaktat Tele2 och de bad mig ladda ner inställningar vilket jag har gjort utan resultat. Vet ni vad problemet kan vara? Har ni stött på något liknande förut? Ytterst tacksam för hjälp!
     
  2. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Vilket nät är du inne på? 2g eller 3g alltså
    Testat låsa till det andra nätet för att se om det blir någon skillnad?

    Är det samma problem på olika platser?
     
  3. Arashinho

    Arashinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur ser man vilket nät man är inne på och hur låser man sig till ett nät? Hittar inte det i mobilt internet-inställningar. Provade att kryssa i "Endast GSM-nät" och sedan "Endast WCDMA" men inget fungerade.

    När det står H eller 3G i statusfältet så går det aningen mindre segt, men fortfarande oerhört långsamt. När det står G eller E är det i princip omöjligt att komma in på någon hemsida.
     
  4. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    G eller E betyder att du inte längre är på 3G och därför är det förståeligt att det är långsamt (60 kbps ungefär). Tele2/Telia har haft problem med sitt 3G-nät Sweden3G det senaste (vad jag har förstått) och det kan vara anledningen till övriga problem, så länge de inte är mer än 2 månader gamla.
     
  5. Arashinho

    Arashinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alltså det här har pågått åtminstone i tre-fyra månader. Vet inte vad det beror på alls och det är extremt jobbigt. Beställde ett nytt sim-kort efter att Tele2 rådde mig att göra det, fick det igår men det har inte gjort någon som helst skillnad. Vet någon vad det kan vara?

    Tack på förhand :(
     
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Telia och Tele2s gemensamma 3g nät går och har gått på knäna i flera månader pga kapacitetsbrist. Så beror nog garanterat på detta. Du kan ju alltid prova med en simkort från en annan operatör bara för att utesluta att det är något fel på mobilen men det mest troliga är den dåliga kapaciteten i nätet.

    Du borde dock märka skillnad på om du surfar vid lunchtid eller när folk slutar jobbet mot när du surfar sent på kvällen fram emot midnatt.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För att utesluta telefonproblem - har du möjlighet att testa SIM-kortet i en annan lur och där se om problemet kvarstår?
     
  8. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Flera månader?
    Känns som en evighet snarare.

    Har en arbetskamrat som äger en Ipåne 4 och han får ~0,7 hem och ~0,3 upp (enligt tele2 så har han obegränsad hastighet, dvs 6 mbit/s och inte överskridit gränsen för datamängd) inne i sthlm/centralen med speedtest.

    Jag som har telenor ligger mellan ~5-6 mbit/s hem och ~1-1.8 mbit/s upp på exakt samma ställe.

    Ännu roligare är det när han förlorar 3G täckningen konstant och jag fortfarande har full :)
     
  9. Arashinho

    Arashinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oj, har inte hunnit logga in här på sistone!

    Alltså, kör appen Speedtest rätt regelbundet, och jag kommer aldrig upp över typ 50 KILOBYTE per sekund. Så illa är det! Nu provade jag med min farsas Tele2-simkort i min mobil, och kom direkt upp i 3 mb. Så det är mitt sim-kort eller mitt abonnemang det är fel på. Nä fy vad dåligt!

    Har ju ringt dem två gånger utan att de har sagt något vettigt, utan jag har fått beställa ett nytt simkort helt i onödan för 50 spänn. Vad bör man då göra nu? Ringa dem igen eller?
     
  10. MatsHelgesson

    MatsHelgesson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Be att en tekniker kollar på ärendet, 50 kbit/s är inte godkänd hastighet, särskilt om det varit så i flera månader och oberoende av plats. Det kan vara en felprovisionerad hastighetsbegränsning som orsakat det och då kan man behöva göra vissa åtgärder på abonnemanget.
     
  11. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Som mats säger så kan du vara felaktigt hastighetsbegränsad.

    Har du testat din telefon med annat SIM så har du ju uteslutet telefonfel och fel på den platsen.
    Har du bytt SIM har du uteslutit SIM-kortet.
    Det som kvarstår är ju då rimligen abonnemanget.

    Ring in och be att de kollar så att du har rätt tjänst i systemet. Är de bombsäkra på att det är rätt (be dom gärna dubbelkolla, var inte helt ovanligt att det fastnade på fel när jag jobbade hos tele2) så be om en "Cancel location".
    Detta nollställer förbindelsen mellan telefonen och masten och gör att systemet typ läser om infon om ditt abonnemang, detta kan dock bryta samtalet om du pratar i din telefon då, så förslagsvis ringer du med en annan telefon så du kan hålla på och testa samtidigt som du har supporten i örat :)
     
  12. marre75

    marre75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis samma problem med Tele2 vilket är jättetråkigt. Trots att det på teckningskartan skall fungera med 3G så står det bara ett E i min display. Kan knappt använda Market eftersom det ofta står timeout när jag försöker titta på en app jag vill ladda ner.

    Jag ringde supporten, och fick prata med en mkt trevlig kille som var väldigt behjälplig och tycktes kolla allt som går att kolla men tillslut med teknikers hjälp så kom han fram till att trots att jag bor nära masten så är den inte riktad mot där jag bor , så just där jag bor så är det dålig teckning. Trist när man har en ny fin telefon. Kan man byta operatör eller ligger tex Telia på samma nät och mast så det spelar ingen roll?
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telia ligger på samma 3G nät som Tele2, så du lär inte få ut mycket bättre hastighet med dem.

    Vart i Sverige bor du? Beroende lite på det bör du testa 3 eller Telenor - deras 3G nät skiljer sig lite åt nu för tiden :)
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    fast det där stämmer faktiskt inte.. tele2 använder telias nät men det är stor skillnad i hastighet och täckning. jag hade samma problem med min sgs och tele2.. testade flera nya simkort osv men fick alltid dålig hastighet.. körde med stockrom och hade problem.. körde med moddad stock och hade problem..körde med cm7 och hade problem... bytte till slut över till telia.. perfekt sen dag 1. tele 2 är ett riktigt pissbolag. man får vad man betalar för helt enkelt.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kanske var lite otydlig och ja, om man går in på det mer så har du delvis rätt. Telias och Tele2 radioutrustning är den samma - men backbone näten skiljer dem åt. Inget jag har märkt själv, men ja ena operatören kan vara snabbare än den andra på vissa ställen. Men 3G-täckningen ska vara densamma. Dock har Telia ett mycket bättre utbyggt GSM nät och mycket bättre EDGE än vad Tele2 har.

    Likaså hos Telenor och 3, bara det att 3 nu bygger ut ett eget nät i 900-bandet vilket byggs ut riktigt snabbt nu och kommer innebära att 3 får ett eget "GSM-nät" fast med 3G i istället. För det använder samma band som Telenor, Tele2 och Telia behöver använda till sina existerande GSM-nät. Dessutom driver Telenor och 3 egna 3G-nät i Stockholm, Malmö, Göteborg, Lund och Karlskrona. 3 satsar också på att bygga ut sitt 900-band på ställen där 3G-nätet har brustit. Speciellt runt Mälardalen, Stockholms skärgård samt i norra Sverige.

    Håller med dig tillfullo om att Tele2 är ett pissbolag, synd är dock att de flesta ungdomarna har Tele2/Comviq och då blir det billigare för dem om man också har Tele2 heh :(