Fråga: Svenskt röststöd?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av snapdragon, 24 nov 2011.

  1. snapdragon

    snapdragon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    "Galaxy Nexus listens. Simply touch the microphone on the keyboard and start talking to write emails, SMS, or any other text—more than 20 languages supported."

    Finns det någon information om vilka 20 språk? Vore ju riktigt trevligt om vi kunde få denna funktion på svenska. Dels hög gadget-show off-faktor, dels smidigt när man t ex. kör bil.
     
  2. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Antar att det är just detta som Samsung Sverige har syftat på när de vid ett flertal tillfällen sagt via sin Facebook-sida att de håller på och mjukvaruanpassar de nordiska telefonerna.
     
  3. wintersun

    wintersun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Med tanke på att taltolkningen sker på googles servrar borde det enda som behöver ändras i telefonen vara att man kan välja svenska i inställningarna (samt adress mm till en svensk tal-till-text-server) och om google har stöd för det vore det konstigt om de inte lagt in det i telefonens mjukvara redan.

    Tror bara den nordiska anpassningen gäller ordlista för tangentbordet, men man kan ju alltid hoppas svenska är ett av de 20 språken :)
     
  4. henning

    henning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Den här funktionen är inget som finns inte på svenska i nuvarande version av android. Och precis som simonjoh nämner så kan det absolut vara precis detta som samsung specialanpassar till de nordiska telefonerna.

    Det enda vi vet är att Svenskt språk och svenskt tangentbord finns som standard i ICS. Det lämnar i stort sett bara Svensk Ordlista och Svensk röststyrning över till vad samsung språkanpassar.

    Om det bara är Ordlista, Svensk Röststyrning, båda två eller något helt annat vet vi inte än.

    Personligen känns det som det är både och!


    Edit: Någon som äger telefonen som kan säga vilka språk man kan välja i den Engelska versionen för röststyrning och ordlista? Är det 20 språk?
     
  5. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Källa? Vet att Apples Siri fungerar på detta sätt, men jag lever under intrycket att Googles taltolkning sker i telefonen.
     
  6. wintersun

    wintersun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    "Google's Voice Search application, which is pre-installed on many Android devices, responds to a RecognizerIntent by displaying the "Speak now" dialog and streaming audio to Google's servers -- the same servers used when a user taps the microphone button on the search widget or the voice-enabled keyboard." - Speech Input | Android Developers

    Precis som med siri krävs det troligtvis ganska mycket mer beräkningskraft för sådana funktioner än en mobiltelefon kan erbjuda.
     
    simonjoh gillar detta.
  7. snapdragon

    snapdragon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Okej, vi kan alltså bara hoppas och gissa än, så får vi se när telefonerna levereras helt enkelt. Vet att det inte är en tävling... Men iphone har ju så bra svenskt röststöd och... Ja ni vet... Man vill ju visa att vi minsann också kan... Typ.
     
  8. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Inte bara det, genom att göra det i molnet kan de få tillgång till otroligt mycket mer data för att lära upp röstigenkänningen. Detta är ju ganska praktiskt när man tar i hänsyn att med dagens algoritmer för röstigenkänninge behöver man expnentiellt mer data för att nå bättre än 85%-igt korrekt röstigenkänning, så all data de kan få tag i är bara bra.
     
  9. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Skitbra ju! Tack för infon, detta är ju goda nyheter för mig. Kändes lite B om det skulle ligga i telefonen..

    <spekulation>
    Angående den ursprungliga frågan så kan det ju vara på server-sidan som det har arbetats med att fixa till den svenska/nordiska röst-igenkänningen. Eller så har det helt enkelt bara varit en undanflykt..
    </spekulation>
     
  10. Ekeblad

    Ekeblad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Även Samsung Galaxy Note dröjer ju fortfarande så det är mkt möjligt!
    Detta vore ju guld värt, t.ex vid bilkörning som nämnts tidigare... :)
     
  11. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Som har sagts tidigare så har Samsung ingenting med röststyrningen att göra. Det är helt upp till Google att göra svenska tillgängligt som språk där och vi vet fortfarande inte alla av de 20 språk som ska finnas med som standard i ICS.
     
    Ekeblad gillar detta.
  12. Ekeblad

    Ekeblad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ok, läste inte jätte noga så bra att du upplyser.
     
  13. snapdragon

    snapdragon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Men... Nu verkar ju iallafall lite importlurar ha börjat landa hemma i stugorna. Kan någon av er lyckliga ägare ta reda på vilka 20 språk det är som stöds? Eller funkar svenska kanske bara på svenskköpta telefoner, alternativt inte alls?

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  14. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Om det verkligen är 20 språk som stöds så blir det spännande att se vilka de 6 nya är. För några månader sedan gick Google ut med att det är nu är 14 språk som det finns stöd för.
    Official Google Blog: Start the conversation with Google Translate for Android

    Uppgiften som 20 språk vill jag minnas kommer från en fråga till någon på Google som sa att han inte riktigt visste hur många språk som stöddes men han trodde det var typ 20. Jag tror att ha klantade sig och det inte har tillkommit några språk men jag hoppas verkligen att jag har fel
     
  15. snapdragon

    snapdragon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Med risk för att verks tjatig... Har någon testat detta än? Nu har ni ju fått leka med era importlurar några dagar. Finns röststöd på svenska?

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  16. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Kör ICS på min Galaxy S. Svenska är inte ett av språken för voice actions. Är en del språk som jag inte minns jag sett innnan ex. malay, turkiska och indonesiska
     
    Reinhold och snapdragon gillar detta.
  17. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    snapdragon och Nisse Järnet gillar detta.
  18. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Det är väl fan att man är så dålig på mandarin.. :P
     
  19. snapdragon

    snapdragon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det var ju en jäkla massa språk/varianter av språk. Jag vill att den ska kunna flytande skånska. NU! Synd att inte svenska är med.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  20. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER