Byta ifrån PC till MAC

Diskussion i 'Off Topic' startad av Yoshien, 24 nov 2011.

  1. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Hej gott folk,

    Jag är en PC kille ut i stortån men det sista halvåret har jag börjat tittat på en macbook air
    som jag kan ta med mig överallt. Men jag är lite ”rädd” att byta ifrån PC till Mac, är lite
    rädd för operativsystemet och allt runt omkring där. Jag har varit i butiken ett par gånger
    och känt och klämt och klickat omkring för att känna mig för.

    Det jag gillar med Macbook Air är,
    Att den är tunn,
    Liten,
    Hela är borstat metallslag.
    Operativsystemet ser snygg ut.

    Det jag hoppas med att skaffa en är att jag ska bli mera ”seriös” med den.
    Med mina PC's blir det tyvärr inte så.

    Någon som kan hjälpa mig att lista några för och nackdelar och kanske någon egen
    erfarenhet av av vara PC kille och sen byta till MAC.

    Har beslutsångest på denna front.

    / Freddan
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Macbooks har kass hårdvara och är tokdyra.

    Det säger i stort sett allt.
     
  3. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER


    Kass hårdvara, det kan jag leva med. Det är ju ändå en laptop,
    och priset är inte så farligt dyrt tycker jag.
    Men förutom det då?
     
  4. Droid113

    Droid113 Guest

    Ett alternativ om du inte vill gå över till den mörka sidan är ju Ultrabooks.
     
  5. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
  6. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Joo,
    tanken har ju slagit mig med Ultrabook. Men jag vill göra nått "nytt" också.
    Windows i all ära, men omväxling är bra =o)
    Jag har testat Ubuntu m.m men jag känner att det inte är något för mig än.
     
  7. Ekeblad

    Ekeblad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kolla in Samsungs nya Series 9...

    Stämmer ganska bra in på dina kriterier.
    Kände på en på MM för ngn dag sen och den är fantastisk...
     
    Last edited: 24 nov 2011
  8. Slajk

    Slajk Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    2 018
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Man kan alltid installera Windows på en Mac Native med hjälp av Bootcamp.
     
  9. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag har en Macbook (får en via jobbet) och den allra största fördelen är styplattan. Den är grymt responsiv och exakt samt massor med intuitiva gester. Utklassar med råge alla styrplattor jag testar på PC-laptops (varför det är så är en gåta). I övrigt så är det inte så jättemånga fördelar. Jag tycker dock att en grym styrplatta väger tungt på en laptop.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det som finns fungerar och oftast väldigt bra. Utbudet är inte lika stort som till Windows men men. Styrplattan är som föregående talare helt superb. Fungerar dock mycket bättre i OSX än bootcampat W7.
     
  11. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Att säga att Macbook har kass hårdvara är lögn. Svenska folkets uppfattning om vad som är dyrt är helt snedvriden. Det är skillnad på något som kostar mycket pengar och på något som är dyrt. Macbook Air och Pro har överlägsen byggkvalitet som ingen annan laptop i dagsläget slår. Angående hårdvaran är det inte det enda som gör en laptop bra (antar att du menar hårdvara så som processor, grafikkort osv. och inte chassi, styrplatta, skärm mm.). Jag ser inga som helst bekymmer med hårdvaran i dessa datorer. Det hade varit roligt om du kunde hitta en liknande laptop som är billigare. Den enda jag kan tänka mig är HP Envy och de kostar lika mycket som Macbook Pro, dessutom är den i plast.

    De som inte använt både Mac och PC grundligt har ingen "say" i det hela över huvud taget.
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vad får dig att tro att jag aldrig använt en mac? Är det bara ett antagande du gör?
     
  13. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Varför är det idiotiskt med en Apple produkt? Har du använt en av deras datorer i mer än 10 min i ett varuhus? Bara pga att de har en rea med nedsatt pris?
    Kvalitén på en macbook är hög, jag har stött på många pcs med extremt dålig byggkvalite.

    Det hör inte till topic men alla affärer har reor. Så vad är problemet i att apple har det? Ingen skillnad från de varuhus som höjer priset och sedan har rea.
     
    Last edited: 25 nov 2011
  15. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Tror han/hon menade att det inte var så mycket billigare.

    Är i samma banor som TS. Efter att svängt fram och tillbaka med Sony (efter att de levererat fel produkt samt en med engelskt tangentbord) så ska jag äntligen få tillbaka mina 12000 nästa vecka.

    Är sugen på en Mac. Ska man satsa på Air eller Pro månntro?
     
  16. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Dock så fungerar styrplattan askasst då så då skulle jag hellre köpa en PC.

    I valet mellan en Macbook Air och en Macbook Pro så skulle jag ta en Pro då det är större hårddsik och mer kräm i den.
     
  17. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Jag har haft en Imac i ca 2 veckor. Visst det var bra kvalité och sådant men asså en pc för samma peng spöar sönder en mac.

    Det jag ville säga med länken var att de säger att det är en jätterea men så är de nedsatta ca 300 kr...

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är kring 10% på de flesta varorna. Det är trots allt en del, allt är relativt. Så sluta göra allt till en stor deal, finns affärer som är billigare. Kampanjen tillhör black Friday och det var du som skrev super duper mega omg rea.
     
  19. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Är det en laptop du ska ha så tycker jag definitivt att du skall prova på en mac. Deras laptops har helt överlägsen byggkvalitet och osx passar sig helt fantastiskt bra i en laptop.
    Sen är ju mac os x (darwin) open source medan windows är closed source. (Någon som tycker argumentet låter bekant? Kunde inte låta bli ;) )

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
  20. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    OSX är ett trevligt operativsystem som är väldigt lättarbetat. Det påminner mer om Android än om IOS, med docka, app launcher, universal search, widgets, helikoptervy för öppna fönster och hemskärmar i mission control och flera hemskärmar. Multitasking fungerar jättebra, särskilt på laptops.

    Skillnaden mellan IOS och OSX är att OSX ger dig möjlighet att gå in och mikrostyra saker, medan IOS inte litar på dig så mycket. Har mycket svårt för IOS, som inte är byggt för multitasking från början. Denna funktionalitet känns påklistrad och operativet känns instängt.

    Den största skillnaden gentemot windows är att med windows måste du kunna mer. Operativsystemen kan göra samma saker, men OSX är mer tillrättalagt. Tanken är att du ska lämna allt till datorn och slippa micromanagement. Oftast gör man saker sämre om man inte gör saker på det sätt som Apple har tänkt sig. Tro inte att du måste in och pilla i allt, som med windows. Operativet tar hand om väldigt mycket. Ta lite tid och lär dig vad datorn tar hand om själv. Det kommer spara mycket tid.

    En annan fördel är att OSX segar ner sig betydligt mindre över tid jämfört med windows. Du behöver inte installera om med jämna mellanrum.

    Jag köpte en iMac främst för att det är en beprövad lösning för musikproduktion som är tyst, stabil och pålitlig. Har fått mer gjort på Macen än jag någonsin fick på PC:ar jag använt till samma ändamål. Apples Logic är helt klart det bästa musikprogram jag testat. Lättjobbat och logiskt. Man kan koncentrera sig på produktionen, för hårdvara och mjukvara kommer inte i vägen.

    Apples affärsidé är att erbjuda en helhetslösning. Ett ekosystem som fungerar out of the box. Ju fler Apple-prylar du har, desto bättre blir de allihop. Integrationen fungerar strålande. Apples program är väl integrerade med varandra och jobbar bra ihop med iPhone och iPad. Till och med iTunes, som inte fungerar bra alls i windows, lirar bra tillsammans med OSX och blir (hör och häpna) riktigt användbart.

    Allvarligaste nackdelen med OSX är att det inte går att hantera filer över 4 gb. WTF?
    Filhanteraren är också klart sämre än windows motsvarighet. Knökig och omständig att jobba med. Bygger på drag and drop. Sökfunktionen spotlight är dock lysande.

    En liten kommentar till pratet om kass hårdvara:
    Ja, du får fetare hårdvara för samma penning om du köper Windows-PC.
    Du får dock inte mycket bättre prestanda, då OSX är bättre optimerat för just den hårdvaran. Windows lider av en hel del bloat i och med att det måste fungera på så många fler tänkbara konfigurationer. Men visst, en del Apple-skatt betalar man.
     
    Last edited: 26 nov 2011