Ny Android ägare behöver hjälp!

Diskussion i 'Allmänt' startad av astfors, 23 nov 2011.

  1. astfors

    astfors Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Så har dagen med stort D äntligen kommit! Jag har äntligen införskaffat mig min första Android-lur.

    Vad jag nu undrar över är vad man "måste" ha eller göra med en ny telefon?
    Jag vet att man kan "roota" sin lur, vad det nu betyder. Men det måste finns små appar och widget som är små oslippade diamanter.

    Så vad borde jag nu göra med min nya lur?
     
  2. barabom

    barabom Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det bästa är väl att klicka dig fram genom luren så du vet vad som finns och vart, och sen ladda ner dom appar som är viktiga att ha och som du vill ha, helt enkelt att testa.
    Det va så jag gjorde, och whops 2 månader senare så har jag 170st apps xD
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Grattis, vilken telefon har du skaffat?

    När det kommer till apps och sånt är det väldigt olika vad folk behöver och vad de känner för, jag kan rekommendera dig att ladda ner en nyhets-app, typ i stil med
    UK & World News
    även om du inte läser nyheter vanliga fall är sådana perfekta att ha när man t.ex. åker buss eller annat om man inte föredrar att spela och suga ur allt batteri ;D
    Plus lite extra allmänbildning skadar aldrig ^^

    Bank-appar brukar folk anse vara rätt effektiva, finns en för varje större bank i Sverige och många utomlands med, bara söka på market.

    Sedan finns det egentligen inget du måste göra med din telefon men det finns massor du kan göra ;)

    Root är inte nödvändigt för många användare men det är ofta det om man vill lägga in en så kallad custom ROM, det är android det med, fungerar nästan exakt som systemet som du fick med telefonen men beroende på vilken telefon det är kan det vara någon som tagit bort alla de där apparna som t.ex. LG, Samsung, ZTE, HTC m.m. lagt in som gör telefonen slö, det kan även vara något som Cyanogen Mod som är en helt egen version av android till vissa mobiler, de kör mer android orginal, kan ibland vara snabbare och smidigare även vanliga systemet och det finns massa olika alternativ, bara kolla på din telefons forum för mer info.

    Sedan har du så kallade HOME screens, så som AWD Launcher och GO Launcher är väl de vanligaste, de är alternativ till tillverkarnas egna som kan ge dig flera olika utseenden, "HOME" är det du ser när du inte har en app som kör och listans utseende när du trycker fram listan med alla apps du har installerade.

    Där är några alternativ på vad du kan ladda ner m.m. utöver det är det bara utforska telefonen och är det något du känner att du behöver med den eller saknar är det bara fråga, troligen om det är möjligt har någon gjort en app för det ;)
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Bra tips men vi skall nog reda ut lite begrepp här. Speciellt eftersom det är killens första lur ;)

    Bankappar är klockrent. Jag har Handelsbanken själv och kommer efter den sista uppdateringen aldrig behöva öppna datorns bank igen med ett enda undantag - att lägga till nya konton. Jag får mina e-fakturor vilka jag kan godkänna direkt i mobilen samt scanna in OCR med hjälp av kameran.

    Ett tillägg där är väl appen "Bankdroid" som, om jag inte missminner mig, kommer ifrån en användare här på Swedroid. Den uppdaterar ditt konto så ofta du vill. Du har alltså full kontroll på dina pengar. Mycket trevligt.

    Tittar vi sen på root så är det inte alls att man oftast använder det när man vill byta ROM. ROM är som ett operativsystem. Tänk Linux och alla dess distar. Eller ifall Windows hade haft ett annat utseende, och andra mer eller mindre smarta, funktioner beroende på om du köpte dig en HP- eller ASUS-dator. ROMar är modifierade Android-versioner som gör din telefon till det bättre. Inget för en nybörjare och oftast så har tillverkarna, nu för tiden skall tilläggas, ordnat till det riktigt bra out of the box.

    Root används däremot oftast för att installera diverse appar som kräver lite mer åtkomst till olika delar i Android-systemet. Android är väldigt öppet jämfört med t.ex. IOS men det finns vissa saker som tillverkarna inte vill att du skall kunna göra. Dessa appar fungerar inte om du inte rootat. Till de flesta lurar görs root väldigt enkelt, ofta genom att du ansluter telefonen till datorn och klickar på en knapp, vilket också gör det så gott som riskfritt. Du kan aldrig förstöra din telefon totalt (sk. brickning) genom att roota. Du kan däremot bricka din telefon (går alltså inte att få igång) om du gör fel när du t.ex. lägger in en annan ROM. Root är så att du får tillgång till filer. ROM är när du byter ut hela operativet.

    ADW, Launcher Pro och Go Launcher är exempel på Launchers. Inte Homes. En Launcher är ett skal som lägger sig utanpå det som var med ifrån början. De flesta användare som vill testa lite på sin telefon har en Launcher. Jag kör t.ex. med Go Launcher men har nog testat på det mesta... En Launcher gör ingenting med systemet men eftersom den har sina egna "skrivbord" kan man ändra storlek på widgets, redigera dockan (längst ner på hemskärmen) och en herrans massa annat. En enkelt Launcher att testa är faktiskt Go Launcher som finns gratis på Market. Ladda ner och testa!
     
  6. astfors

    astfors Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det blev en ZTE Skate, som jag hitintills är nöjd med förutom att en av knapparna har blivit "voblig"/sitter löst. Men en dialog är startad med Katshing.se om det felet som uppkom under första dagen.

    Allt ni pratar om roms känns lockande och speciellt när telefonen laggar när man spelar Angry Birds Rio. Nu kanske det är en annan typ av snabbhet ni pratar om, men det är väl så pass mycket jag har hittat än så länge.
     
  7. alexm

    alexm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    1 028
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Eftersom garantin hävs när du rootar tycker jag att du ska vänta med det eftersom du kanske måste lämna in den pga. knappen.
     
  8. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    ROM "är" operativsystemet, för att vara exakt en ROM innehåller linux-kernel och alla systemfiler vilka utgör operativsystemet.

    Vad för appar använder du som behöver ROOT? Enda jag nyttjar är en för overclocking hantering och filemanager och då är det mer för att jag själv bygger ROM och testar saker, vad för fler använder du det till som inte har med custom ROM att göra och saker som en vanlig användare faktiskt använder?
    Ja ROOT ger mer tillgång och du kan visst "bricka" din telefon pga ROOT (även om det oftast krävs att du själv aktivt gör det) i den meningen att du kan behöva skicka in den för återställning om du inte själv installerat en custom recovery osv.
    För en vanlig användare är ROOT inte nödvändigt i 99% av fallen.
    Söker man på root på market får man upp
    • File managers (där behövs bara root om man faktiskt vill in och ta bort system appar eller ändra i system filer, inget som vanliga användare gör)
    • Over clocking apps och liknande
    • ROM manager
    • Tether apps som för de flesta inte behövs längre då systemet kan det själv nu
    • Appar som gör saker med minnes hanteringen (inget för vanliga användare heller egentligen)
    Det enda jag faktiskt hittar som kan vara något för vanliga användare är Chainfire3D om man spelar mycket 3D spel på mobilen och det råkar vara en mobil som har nytt chipset och inte så många spel som är portade att stödja det.

    Kanske var fel att säga att det användes oftast till att byta ROM, skulle formulerat det som - Om du inte använder custom ROM eller håller på med sånt är användningen av ROOT väldigt liten och inte direkt nödvändig.

    Kan även kallas HOME app för det är den som sköter din HOME screen, trycker du på HOME knappen hamnar du där, för att vara petig är det väl en Home screen launcher om man ska vara sådan.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag sa ju det.

    Appar som kan byta bootanimation, fonts, root explorer och diverse andra roliga appar använder sig av root. Kan dra mer exempel senare om du vill...

    Jag har ivf. aldrig hört talas om att någon har brickat sin telefon när denne har rootat sin telefon. Hur går det till?

    Det håller jag absolut med om! Däremot kan 100% av användarna har användning för root i sin telefon.

    Där håller jag verkligen inte med. Jag har aldrig lagt in en annan ROM än den som hänger med men har dagligen användning för min rootning.

    Jag har aldrig någonsin hört någon kalla en launcher för home. Det kändes bara dumt att använda ett okänt ord istället för det som det faktiskt kallas av tillverkarna till diverse olika launchers. Home replacement skulle jag kunna köpt men skulle nog ändå velat ha förtydligat till launcher.
     
  10. astfors

    astfors Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En sak som jag har upptäckt nu med telefonen är att när jag har ett samtal så slocknar telefonen, och det är jag van vid efter att ha lånats kompisars iPhones, men när man tar bort en iPhone från kinden så vaknar skärmen igen, vilket varken min ZTE Skate eller min sambos Samsung Galaxy Xcover gör? Det visade sig att jag hade gått med ett samtal aktivt i fickan.

    Hur fungerar samtalsfunktionen egentligen, jag vill ju kunna hantera mina samtal, Ska jag trycka på någon knapp? Och i sånt fall vilken?

    Väldigt irriterande det här! :mad:
     
  11. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER


    Om inte proxity-sensorn fungerar som den ska så lämnar man antingen in den eller så trycker man på "lås upp mobilen"knappen.
     
  12. astfors

    astfors Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu är det ännu mer saker som har dykt upp under den första veckan med telefonen.

    *Laddaren funkar inte (varken vägg delen eller usb delen).
    *Samtliga knapparna har "lossnat" och känns som gungbrädor när man tar på dem.
    *När jag laddar telefonen så blir den väldigt varm, en gång så pass att jag brände mig när jag höll iden.
    *Det känns som att responsen i touchen har blivit sämre nu, svårt att spela GDS när man ska välja kategori osv, sen när man ska "rulla ner" notifineringslistan så tar det 3-5 gånger innan telefonen fattar och visar mig mina notifineringar.

    Allt positivt jag för ZTE är nog lika med noll nu, och man funderar varför man inte tog ett annat märke än just ZTE, just nu känns både Huawei och LG som mer kvalité än vad ZTE gör. :/
     
  13. astfors

    astfors Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sen senaste inlägget har flera saker hänt med telefonen som inte är en vecka gammal än....

    Laddkabeln funkar inte (varken väggpluggen-usb eller usb-microusb), batteriet blir riktigt varmt vid uppladdning (med sambons laddare) en gång så pass varmt att jag brände mig. Samtliga knapparna nedanför skärmen har nu "lossnat" och känns som gungbrädor allihopa.

    Just nu så undrar jag varför jag fick för mig att ta en ZTE och inte något mer beprövat?
    Till och med att LG och Huawei känns mer kvalité just nu. Antar att ordspråket "man får vad man betalar för" stämmer in nu. Visst kan det vara ett måndags exemplar, men i sånt fall måste det vara milleniets måndagsex. känns det som just nu.

    :/
     
  14. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Jag skulle rekommendera att reklamera telefonen och hitta någon telefon med betydligt bättre kvalitet för den summan du lagt ut.

    Jag tittade snabbt igenom specifikationerna för telefonen och jag tyckte de var relativt dåliga om man jämför med försäljningspriser enligt prisjakt. Det som bland annat stod ut var att telefonen endast har en GPU av typ Adreno 200 och 512 Mb ROM. Min HTC Desire och Nexus One delar dessa två specifikationer och de släpptes i April respektive Januari 2010 och andrahandsvärdet för de telefonerna nu ligger kring 1000 kr. Gällande grafikkretsen Adreno 200 så är den relativt klen och några av de nyare spelen är för krävande för den och på sikt kommer andelen bara att växa. Sedan en av de vanligaste klagomålen mot Desiren är lagringsutrymmet på grund av att den endast har cirka 150 Mb internminne att installera appar på. Även om man kan flytta en del appar till SD-kortet så räcker lagringsutrymmet inte länge. Google Plus appen tar tex 20 Mb vid installation som går att flytta till SD-kortet, men efter en tids användande hade dock programmet ackumulerat ytterligare 20 Mb programdata på flashminnet (ROM). ett ytterligare exempel är spelet World of Goo up som tar upp 50 Mb, men man kan flytta nästan hela spelet till sdkortet. Det finns dock knep man kan använda sig av genom att lägga en del av telefonens lagringsutrymme på SD-kort, men detta kräver att man rootar telefonen. Min tips till dig är helt enkelt att om du byter till en annan modell än ZTE Skate så köp en telefon med minst 1 Gb ROM, men helst än mer.

    Hoppas att problemen med telefonen löser sig för dig.
     
    Last edited: 1 dec 2011