Använda Android som mediaspelare!?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Droid_281, 26 nov 2011.

  1. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Har nyligen köpt mig en motorola razr och hade även tänkt att köpa till en så kallad HDmediadock till den för att kunna kolla på lite filmer/serier i HD på teven. Mediadockan har ej släppts ännu så under tiden köpte jag en hdmi adapter som jag kan koppla till tv direkt men har upptäckt ett stort problem!

    Gränsen på 4gb!! Hur löser man det problemet? Det är väl inte så klantigt tillverkat hela skiten så man inte kan föra över större filer än så till minnes-kortet? Vad är själva poängen med att telefonen ska kunna spela upp hd filmer om det inte går att föra över dom till den?

    Eller är tanken att man endast ska streama?
     
  2. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det är FAT32 som inte klarar större filer. Formatera om minneskortet som NTFS så bör det inte vara några problem.
     
  3. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Och android klarar av att lästa NTFS? Har ju en del annat på minneskortet som jag gärna vill att det ska funka utan att ta bort det och lägga in det igen efter varje formatering..
     
  4. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Fail! Telefonen känner inte av minnes kortet efter att ha formaterat om det till NTFS...Seriöst är det meningen att det ska vara så här? Vem har en hd film under 4gb??
     
  5. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag tror att det gör det, men kan tyvärr inte lämna några garantier. Du har inte något annat minneskort liggandes som du kan testa med, om du nu inte har tid att flytta filerna fram och tillbaka från ditt primära minneskort?
     
  6. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Linux har stöd för NTFS, men Linux har stöd för väldigt mycket som man väljer att strippa bort när man skall bygga små inbyggda system. Då jag på min egen telefon öppnar ett terminalfönster och gör:

    cat /proc/filesystems

    ser jag att den telefonen förutom vfat även har stöd för ext2 och ext3. Både ext2 och ext3 har stöd för filer med storlek upp till 2 TB. Mitt råd är därför att börja med att kontrollera vilka filsystem som just din enhet stöder. När du väl hittat ett lämpligt filsystem är det bara att formattera din partition med just det filsystemet.

    m v h Henrik
     
    Droid_281 gillar detta.
  7. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Tack för det...

    Min RAZR verkat ha stöd för ext2, ext3 samt ext4

    Nice to know....
     
  8. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Öhhh fail igen! Har lyckats efter mycket om och men att formatera sd-kortet till Ext3 i ett program som heter Gparted vilket var en jobbig procedur! Problemet som dyker upp sen är ju att windows inte känner igen kortet och därmed kan man inte föra över filer till det heller!

    Telefonen känner inte heller igen kortet och jag får frågan om jag vill formatera det när jag stoppar in det :( Tacksam för lite fler tips ang detta..
     
  9. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Då är det bara att formatera om kortet i telefonen så är det tillbaka till FAT32.
    Efter det kommer det funka i både windows och telefonen.

    Antagligen får vi vänta på en custom rom för att få stöd för EXT på SD kortet.

    För att få windows att läsa och skriva till EXT finns det program, jag kommer dock inte ihåg vilka som är bra just nu.
     
  10. cola

    cola Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Windows kan inte läsa ext2/3/4 partitioner utan man behöver en drivrutin som fixar det. Jag använder Ext2Fsd för det och det fungerar fint att mounta telefonens SD-kort som är formaterat i Ext2. Jag har ett 32 GB SD-kort i telefonen som jag lägger in filmer på som är 5-8 GB stora och det fungerar utan problem.

    Ah kanske ska lägga till att jag kör CM och den har stöd för ext2/3/4 på SD-kortet, så lägg in CM så funkar det på telefonen också :)
     
  11. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Javisst det har jag gjort men problemet med att föra över filer på större än 4gb kvarstår
    Då! Som sagt förstår inte riktigt meningen med tex en mediadocka till en sån
    Här telefon om ändå inte kan koppla in en tex extern hd som är full med hd material.

    Tycker det här är en otroligt irriterande sak!
     
  12. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Ok tack för tipset om att skaffa drivrutiner till datorn men för närvarande finns det inget CM för Motorola Razr! Har iof testat det på tidigare telefoner men inte varit särskilt förtjust och tycker att Motorola lyckats riktigt bra med deras version av gingerbread på razr. Behåller det helst så här och är nöjd förutom just det här problemet som jag har :(
     
  13. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Sant, men jag tror du får nöja dig så i dagsläget.
    Eftersom det finns stöd för EXT i kärnan så borde det inte vara allt för svårt att få telefonen att montera SD kort med det.

    Jag vet inte var i systemet det sköts, men jag kan iaf. kolla om jag hittar nått. Lovar dock inget.

    EDIT: Det verkar som vi behöver kompilera om vold för EXT support.
    Det är inget jag kan nu. Om ingen annan vill ta på sig det ska jag se om jag har tid och ork att försöka sätta mig in i det.
     
    Last edited: 27 nov 2011
  14. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Det här är ju egentligen löjligt! En så kallat high end lur som denna och det går inte göra grejer som min gamla windowsphone fixa för nu nästan fem år sen!
     
  15. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Windows mobile har ju inte stöd för varken NTFS, EXT eller något annat som stödjer filer över 4GB
     
  16. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Typ jo, hade inga som helst problem med att lägga över större filer än 4gb på winmo vad jag kan minnas! Spela upp dom helt flytande var en annan femma men som sagt det var ett par år sen.

    Tillbaka till Razr. Hur hade Motorola tänkt att det ska funka med den mediadockan som dom ska sälja då? Mediadockan har Hdmi,3st usb samt ljud utgångar. Min tanke var att koppla in en sådan till tv/projektor och sedan koppla in en extern hårddisk samt ett trådlöst tagentbord i den. När jag då pluggar in telefonen i den så var ju tanken att jag ska kunna spela material från den externa hdd förutom det även surfa, spela lite spel samt lyssna på musik!

    Det mesta kommer väl att funka förutom att spela upp större filer än 4gb från den externa hdd då den oxå borde vara i fat32 format för att bli igenkänd på mobilen o_O

    Där har dom verkligen tänkt till ordenligt! :ehm:
     
  17. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Då kommer du tyvärr ihåg fel. Se:
    SD card 4GB file size limit - HD2 working also with NTFS? - xda-developers

    Det tråkiga är att det är så det ser ut. Google kan inte lägga till stöd för NTFS pga. Microsofts patent. Att de inte har lagt till stöd för EXT beror säkert på att det är en för liten marknad. Linux används bara på 1-2% av alla skrivbordsdatorer.

    Jag försökte kopiera volden från CM7 men det gick inte alls. Det verkar som om Motorola har ändrat för mycket i systemet (kan ju vara så att det är Cyanogen som har ändrat med det verkade mer som Motorola). Vi får helt enkelt vänta på en CM rom.
     
  18. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    min winmob har bara fat32 på minneskortet . så den klarar bara av 4gb max den oxå.
     
  19. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Om du vill använda ext2, ext3 eller ext4 så kan du installera drivrutiner i windows som nämnts innan i tråden för att komma åt SD-kortet. Jag sökte runt lite och den mest rekommenderade som jag kunde hitta var Ext2IFS Ext2 IFS For Windows. Den verkar fungera bäst med ext2 och ext3 av vad jag har kunnat läsa mig till. Drivrutinen skall tydligen vara testad att fungera med Windows XP och Vista men tydligen fungerar den Windows 7 för vissa. Vill slutligen klargöra att jag själv inte testat denna drivrutin.
     
  20. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Enklare hade kanske varit att boota någon lämplig live-CD med Linux för att sedan köra fdisk och mkfs...

    Som sagt, Windows har inte stöd för särskilt många filsystem out-of-the box. Lyckligtvis lär det finnas tredjepartsprogram som löser en del av dessa problem.

    Är du säker på att du skapade både partition och filsystem på rätt vis?

    Partitionen bör vara av typ 83, "Linux". Därefter skall filsystemet skapas.

    Notera att kommandot "mkpart" i parted inte skapar något filsystem. Då man i stället kör mkpartfs får man följande meddelanden:

    Kod:
    (parted) mkpartfs primary ext3 0 100M
    WARNING: you are attempting to use /usr/sbin/parted to operate on (mkpartfs) a file system.
    /usr/sbin/parted's file system manipulation code is not as robust as what you'll find in
    dedicated, file-system-specific packages like e2fsprogs.  We recommend
    you use /usr/sbin/parted only to manipulate partition tables, whenever possible.
    Support for performing most operations on most types of file systems
    will be removed in an upcoming release.
    Warning: The resulting partition is not properly aligned for best performance.
    Ignore/Cancel? I                                                          
    No Implementation: Support for creating ext3 file systems is not implemented
    yet.
    (parted)
    Jag skulle gissa att du bara använde mkpart för att skapa en partition av i bästa fall rätt typ, men att du sedan inte skapade något filsystem.

    m v h Henrik