Fråga: Sense VS. Vanilla

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av monty, 27 nov 2011.

  1. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har kört med HTC ända sedan de hette QTEK och hade Windows och jag gillar verkligen Sense och är van vid det, men nu har jag beställt en Galaxy Nexus.

    Vilka Launchers och Appar bör man köra med?

    En dialer som gör att namnen kommer upp direkt när man börjar bokstavera ett namn eller början på telefonnummer är ett krav.

    Även telefonbok och kalender som syncar mot facebook.

    Vill även ha en Launcher och lockscreen som nödvändigtvis inte behöver se ut som Sense, men som fungerar likadant med genvägar osv.

    Tycker det har varit skönt att slippa tänka på allt sånt eftersom Sense har känts genomtänkt och "färdigt" redan från början.

    Har ni några tips?
     
  2. axel

    axel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Undrar samma sak, dessutom, hur gör man för att synca sitt oulook-konto på smidigaste sätt?
     
  3. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag tycker att det är sjukt smidigt att bokstavera början av ett namn sen trycka på namnet i listan för att ringa upp. Ska man verkligen behöva byta launcher för att få denna funktionalitet? :-\

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  4. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Launchern behöver du inte alls byta ut, utan det räcker med att du laddar ner valfri Dial-app, exemplvis GO Contacts EX/Dialer One m.m
     
    simonjoh gillar detta.
  5. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Man byter dialer om det inte finns i standard dialern.

    Eftersom det är en Nexus lur så brukar ju typ allt portas till den, även så Sense rommar om man vill ha den skiten.
     
  6. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tack Hessi, o twisted1, känner inte att jag behöver hela sense, men vissa saker har de ju faktiskt gjort rätt bra.. Aja, återstår att se vad man saknar när man har bytt telefon.. Kanske inte är så mkt ;)
     
  7. Hunnert

    Hunnert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då jag personligen av någon anledning inte riktigt gillade de dialers som Hessi tipsar om, så kan jag rekommendera TouchPal Dialer som jag föredrar, men smaken är ju som baken...
     
  8. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    har inget emot sense det är fint men tycker ändå launcherpro erbjuder så mycket mer osv att man har ingen anledning att gå tillbaks.
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Menar du ett Exchange-konto (från jobbet exempelvis)? I så fall lägger du bara till det i Settings under Accounts så kan du synka mail och kalender utan problem.

    Det finns ju ett sökfält i toppen på hemskärmen. Ställ in den på att enbart söka i kontakter så kan du sedan enkelt göra det du vill. :)
     
    simonjoh gillar detta.
  10. henning

    henning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fast man vill ju kanske gärna kunna söka på annat också i telefonen? :P

    Personligen känns det jävligt dåligt av google att dom inte tryckt in en så pass enkel men ändå för många så viktig funktion. Nu när 4.0 kommit och allt inte känns beta längre i stock android.

    Problemet är ju ganska enkelt avlöst med valfri dialer app men man vill ju helst ha så stock android som möjligt i gränssnittet rakt igenom.
     
  11. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    636
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    HTC Sense på en samsung lur?

    Sent from my Desire HD
     
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    HTC har väl patent på det ;)
     
  13. RasmusB

    RasmusB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    XZ Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    XZ Premium
    Har en Desire S med Sense 3.0 som jobbmobil, kör exchange och hela den baletten. Privat kör jag med en Nexus S. Kan tyvärr inte lägga in jobbmailen på min privata mobil, men det vore intressant att jämföra. Desiren har nämligen ovanan att krångla med synken - tappar bort certifikat etc. Sen uppgraderingen till sense 3.0 har jag redan tvingats reseta telefonen och lägga in alla konton igen. IT-avd. på jobbet har bara sett problemet med oss som uppgraderats till Sense 3.0.

    Market krånglade också mer på Desiren, men nu verkar de ha gått över till en vanilla-market? HTC-kategorin finns inte kvar längre och det krånglar mindre... :)
     
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nej, men något annat företag har faktiskt det verkar det som. Ser ut att krävas att man betalar en licens för att använda det.

    Gör du det då? :) Många jag sett som klagat på detta verkar aldrig använda fältet alls.
     
    Last edited: 28 nov 2011
  15. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag petade lite på sök-widgeten (som jag själv aldrig använt tidigare) och jag kan se att man kan ha användning för att lägga upp mer än ett sökfält och låta respektive fält söka igenom olika saker. Något som dock var rätt tragiskt är det faktum att jag inte kan söka på telefonnummer genom fälten. Jag har visserligen lagt in alla nummer med +46 som prefix, men det ser inte ut att spela någon roll om jag har med det eller inte; jag kan inte få den att visa träffar på delar av nummer.

    Jag håller med till viss del att vissa funktioner man hittar i andra skinn, launchers och appar skulle kunnat hittat sig fram till standard Android-gränssnitt, men jag får alltmer känslan av att de väljer att hålla en mer avskalad och basal approach på gränssnittet som helhet. Självklart smyger de in funktioner som är lök på laxen som panorama-foton och ansiktsupplåsning för att locka folk till plattformen, men i övrigt så ger de en det mest nödvändiga för att kunna utföra de mest dagliga bestyren.

    Jag tror att deras fokus hamnar mycket på att de vill att man ska använda nätet mer och mer och att funktioner som att ringa (som tidigare varit den enda funktionen för en mobiltelefon) stryker på foten därigenom. Och då handlar det kanske till syvende och sist om att om man är en storringare så är det fullt möjligt att ett Sense-gränssnitt är mer passande än standard-gränssnittet. Som med så mycket annat är det behov som styr vad man väljer. Och en hel del ha-begär för nya shiny things. ;)
     
  16. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Är väl antagligen för att jag ringer för lite, men när behöver man söka på telefonnumret?

    Själv har jag de jag ringer ofta som favoriter övriga söker jag på namn alternativt scrollar mig fram till vilket går ungefär lika fort.
     
  17. henning

    henning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag använder just nu "sök-knappen" på min Desire Z ganska flitigt. T.ex. när jag ska in på en hemsida och framförallt när jag ska googla något. Nu är ju inte det nya fältet riktigt lika lättillgängligt så det kan ju bli så att jag använder det betydligt mindre i framtiden.

    Hur som helst är en dialer som kan söka upp kontakter en viktig funktion för mig men eftersom det går att lösa med appar så är det inget stort problem. :)
     
  18. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Mja, det var mest för att se hur utbredd sökningsfunktionen faktiskt var. Det ser ut som om den gör en fritextsökning på lite valda fält, men inte på några telefonnummer eller anteckningsfältet, tex.
    Jag hade själv gillat att ha ett multi-tap alternativ som det Sense har när det kommer till att söka fram kontakter, men har efter åren med Android lärt mig andra varianter för att nå fram till personerna jag jagar. (De är för övrigt exakt likadana som dina egna metoder).
     
  19. eXizoR

    eXizoR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ge det någon månad sen så har du en senserom.
    Brukar komma porter ifrån andra telefoner.
    Jag körde tex med Desire HD's rom på min Nexus One utan problem :)
     
  20. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    636
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Ja, fast Nexus One är ju HTC. Kanske går lättare att porta då...

    Sent from my Desire HD