Använda Android som mediaspelare!?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Droid_281, 26 nov 2011.

  1. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Har inte motorola något eget program man kan använda sig av?
    Samsung Kies exempel splittrar filerna automatisk om det behövs och det ser bara ut som en fil.
     
  2. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Jag är inte kunnig på det området överhuvudtaget. Är totalt amatör och vill helst att nr grej ska funka utan för mycket besvär. Dock ansträngde jag mig och googla om hur man formaterar ett sd-kort till ext format och fann då programmet gparted. Det programmet gör min dator till en viruell linux miljö som jag aldrig någonsin hanterat innan och kunde i alla fall leta upp sd-kortet och formatera det i lite olika format.

    Jag valde ext3 körde en formatering. Det stod att det lyckades och mer än så gjorde jag inte än att avsluta programmet för att sen återvända till windows. Vad som hände därefter har jag skrivit tidigare.

    Som sagt det du har skrivit fattar jag verkligen ingenting av :(
     
  3. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Nja det finns Motocast som jag har installerat på datorn. Telefonen synkar då bilder,musik,filmer från datorn och man kan då streama från datorn.
    Dock är detta inte så intressant då jag vill vara ganska oberoende av datorn vid tex filmtittande ..
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Så det var en live-CD från GParted -- Live CD/USB/PXE/HD som du körde? Även om jag inte kört just den själv tycker jag att det verkar se ut som ett bra val för denna uppgift.

    Om du körde någon form av formattering och inte bara skapade partition av rätt typ tycker även jag att det låter som om du gjort rätt. Jag kan då inte säga vad som gick fel.

    m v h Henrik
     
  5. Droid_281

    Droid_281 Guest

    Japp jag boota om datorn med denna skivan och blev då med linux. Som sagt gjorde bara en formatering ext3. Får väl kanske ta och testa igen i ext2 eller 4 och se ifall telefonen känner igen kortet.
     
  6. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Du skulle också kunna testa att montera kortet i datorn när den har bootat linux efter att du skapat ext3-filsystemet.

    Nu vet jag inte hur avancerad GParted live-cd är, många live-cd monterar automatiskt usb-media då man kopplar in dem. Annars kan du kanske få upp en kommandoprompt och där skriva något i stil med:

    Kod:
    mkdir /tmp/mnt
    mount /dev/sdb1 /tmp/mnt
    mount
    umount /tmp/mnt
    /dev/sdb1 ovan skall du byta ut mot namnet på partitionen på SD-kortet. Kanske heter den sdb1, kanske heter den något annat. Om du inte har någon aning om vad partitionen heter kan du göra

    Kod:
    cat /proc/partitions
    eller kanske

    Kod:
    fdisk -l
    Kommandot mount ovan kommer visa flera rader, förhoppningsvis kommer en rad säga något i stil med:

    /dev/sdb1 on /tmp/mnt type ext3 (rw)

    m v h Henrik