Diskussion: Flasha ROM - är det så överlägset bra?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av cdresor, 2 dec 2011.

  1. cdresor

    cdresor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ....flasha rom och/eller ROM, är det så överlägset bra eller är det till för oss tekniknördar som gillar att skapa små problem som vi sedan kan lösa o_O

    Jag har en i9000 som jag brukar flasha upp så snart något hyfsat stabilt dykt upp i Romkitchen. Men alltid är det något som man hittar fel på. Modemet långsamt eller svara inte. GPS:en svårhittad, går ej att svara när det ringer...you name it. Dessutom verkar det inte helt sprättlätt att få tlllbaks den till ursprungsversionen så att systemet verkligen tror att telefonen är nyköpt.

    Så nu när jag skaffar en SG2 - om jag bara är ute efter att få det att fungera så bra som möjligt - ska jag behålla original (och vänta på glassversionen) eller flasha ROM? Eller kanske bara roota så jag tex kan använda Titanium backup?

    Alla svar läses. Även de jag får utan foto :cool:
     
  2. harull93

    harull93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Jajjemän, visst finns det en hel del defekter med vissa ROM's men det finns även sånna som funkar skitbra. Jag kör med CheckROM HD Revolution och för mig funkar det alldeles perfekt. Har kört med det en vecka och har inte stött på ett enda problem! Jag kör även med SiYah kernel och det funkar finfint. :)
     
    cdresor gillar detta.
  3. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Du behöver inte flasha, det bestämmer du helt själv....
    ...eller vill du att vi här på forumet ska ta ställning om det åt dig?
    Förstår inte ditt inlägg... du räknar bara upp negativiteter och inga positiva saker
    om flash av custom ROM... Så jag rekommenderar dig att du ska vänta tills det kommer ett ICS släpp från Samsung..

    :)
     
  4. Klashosh

    Klashosh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Min främsta anledning till att jag inte kör stock nu är att jag kör med en hackad kamera som har bättre ljud och att jag kan använda den under 15% batteri. Samt att jag kan ta bilder med volumknapparna. Och då känner jag att jag lika bra kan dra in en annan rom. Men om samsung hade haft det stock så hade jag nog knappt rootat luren då den är så bra ändå :)

    Edit: Kom på att jag nog skulle flasha om ändå så att jag får jkay http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1154278
    Jag gillar verkligen jkay :D
     
    Last edited: 2 dec 2011
    cdresor gillar detta.
  5. cdresor

    cdresor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    NJae, så himla negativ är jag inte. Jag ville bara få lite fart på diskussionen genom att skriva saker jag sett inte funkar. Jag hade ju inte fortsatt flasha om jag tyckte det var dåligt :P
    Det är precis vad jag vill - att detta ypperliga forum ska bestämma åt mig. För jag kan det inte.....Tom efter att jag lyckats helbricka min tfn och skickade den till USA för att få den att fungera igen :ehm: så ville jag mekka.
     
  6. cdresor

    cdresor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmmm..smart det där med 15%. Jag har retat mig många ggr på att telefonen inte tillåter mig att göra saker under en viss procent.
    Kanske jag börjar peta i den ändå. Fasen också.
     
  7. Droidoptimus

    Droidoptimus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Black
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 3:
    Htc One X
    ROM:
    Cyanogenmod 11
    Info:
    Nova Prime
    Jag kan faktiskt förstå hur du tänker ..jag kör just nu rootad stock på min sgs II .. Kommer säkert slänga in nästa release på check eller batista eller när det kommer en bättre variant på cm .. Har flashat hysteriskt den senaste månaden men insett att allt faktiskt fungerar väldigt tillfredsställande med originalrommen .. Är väldigt kräsen och det känns som det faktiskt inte med risk att bli påhoppad finns något riktigt stabilt till sgsII ännu .. Och tro mig jag har testat allt faktiskt :) väntar med spänning på vad som kommer hända med cm9 tror det kan bli riktigt bra och trots allt är det där dom enligt mig bästa devsen sitter och knåpar ..
     
  8. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Stabila (jag har då inte upptäckt något fel på) Cog (R.I.P.) och Hyper
     
  9. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag vill bara säga att jag följer den här diskussionen med stort intresse. Jag har just köpt en sg2 och har funderat en del över fördelar med rootning och custom roms mm. Jag är novis på Android men har en lång period bakom mig med intresse och pyssel med Linux, open source och allt vad det innebär. Och jag känner igen bekymret med just stöd för hårdvarufunktioner när man tweakar med egna anpassningar.
     
  10. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    ....har man diagnos ORD så har man.... finns ju inget roligare än att flasha nya ROM'ar... mecka och testa... :)
     
  11. harull93

    harull93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Det är grymt roligt att knepa och knåpa med custom ROM's och dyl.
    Dock har det intresset en tendens att hålla mig vaken liite för längre än vad jag borde vissa nätter.
     
  12. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    haha.. så är det.... *mörka ringar runt ögonen*
     
  13. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Amen! Har man två små barn så får man vänta tills de sover innan man kan börja flasha och det kan ju dröja ...

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  14. harull93

    harull93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Haha, exakt. Sen resulterar det alltid i: "Äh, jag flashar in detta ROM innan jag går och lägger mig... Fast nu när jag ändå har gjort det kan jag ju fixa till utseendet på den sen är jag klar!" and it goes on and on...
     
  15. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Skulle säga att gingermod är den i mina ögon bästa typen av romen, otroligt snabb och lätt och i stort sett ren Android men de har tagit några få bra saker från Samsung, t ex kameran. Klockren rom, du behöver inte mecka med kernels osv. Bara köra.
     
  16. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Kör Batista och trivs med det. Snabb och smooth. Kan mekas med lite, gillar user agent i browser, bra batteritid, senaste Jkay alltid osv. En del nyttiga apps han har slängt in med :) Kört en del Miui men klarar inte lagg-browsern där och "no service" buggen som tydligen är så nedprioriterad att de aldrig fixar den vilket gör den totalt oanvändbar. Synd på en bra designad rom.
     
  17. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Obsessive Rom Disorder?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  18. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Ja!
    "Obsessive Rom Updating Disorder"
    ORD Social Group

    ;)
     
  19. cdresor

    cdresor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för att någon äntligen förstår hur jag tänker o_O
     
  20. cdresor

    cdresor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK...jag inser att jag blivit gammal :cry:
    Tidigare gillade jag att sitta med min PC och fixa alla möjliga problem (jag själv åsamkat med diverse installationer). Debuggade i Assembler. Sedan insåg jag att jag inte hade tid att syssla med det - eller rättare sagt det hanns inte med - och behövde bara syssla med det jag måste. Få datorn att fungera. Så jag bytte till Mac och nu pular jag inte längre. Jo, lite :cool:
    Undrar om inte samma sjukdom drabbar mig med min telefon. Förut var det kul, nu har jag inte tid med att fixa GPS:en när jag måste ta mig mellan punkt A och B....så det blir nog vanilla.