Övrigt: Exchange server för privatperson?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Dr.Byte, 30 nov 2011.

  1. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Tjosan,

    Ska se om jag kan få detta rätt.

    Jag försöker att få Samsung att greja en lösning till privatpersoner så att man kan aktivera krypteringen i mobilen på nåt sätt, men efter 2 veckors mailande så kommer numera svaren på Norska, antar Svenska supporten ledsnat på mig.

    Anyway, är det nåt IT nörd här inne som kan ge en gudie eller dylikt hur man som privatperson kan dra igång en Exchange server, om det ens går privat?

    Jag kallar mig själv nörd och mina vänner med, men här går jag back totalt. så finns det nån vänlig själ här inne som kan hjälpa till med detta?

    Jag har kollat en del gudier på nätet osv, men det verkar vara mer i stor skala, jag tänkte om detta går att lösa med en annan dator eller virtuellt på nåt sätt, och en "basic" guide som är relativt lätt i detta ämne, är detta genomförbart?

    Vad gäller program osv så går ju allt sådant att skaffa, så tror inte problemet är där.

    mvh
     
  2. KiAnKo

    KiAnKo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror kravet till att börja med är WINDOS 2003 SERVER eller WINDOS 2008 SERVER. Sen är det dags att köra igång "bara" EXCHANGE... krav/bra att ha är väl SSL och fast IP, användare i AD etc. Sen måste du ändra om på din router och ditt hemma-nätverk...

    men om du inte vet detta så tror jag du ska ge upp...

    Fixa i stället en egen domän och ett webhotell som stödjer exchange.... tex LOOPIA.

    Men varför så jobbigt?

    Du har ANDROID och GMAIL - använd det! Låt GMAIL göra POP på din andra emailkonton.

    Eller köp en domän på LOOPIA, köp webhotell på MANUFROG. Därefter så ändra MX RECORDS och använder gratisversionen av GOOGLE APPS (10st användar, tidigare 50 användare). Google Apps helps groups build communities ? Google Apps
     
  3. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Tackar, får ta och undersöka detta mera.
    Tänkte också på att skaffa webbhotell som stödjer detta.

    Får se, ska trassla vidare med detta.
     
  4. bimmerboy

    bimmerboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Jag hade hellre utgått från en small business server produkt, där har du exchange redan implementerat i operativet.
     
  5. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Tackar...
     
  6. Shrimp

    Shrimp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är du inte insatt i Windows 2003-2008 Server, med AD, DNS och allt det som krävs så håller jag med de andra. Om du nu inte är intresserad och vill lära dig :)

    Är ett jäkla bök att få igång Exchange som privat användare, det är inte ens säkert att din ISP låter dig ha en eftersom den kan användas för spam-mail om du råkar illa ut.

    Jag drog upp en Exchange server hemma hos mig men lyckades bara skicka mail internt inom min domän, så jag gav upp efter ett par dagars pillande.... ;)
     
  7. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen

    Lärande syfte helt rätt.
    Det jag förstått är att jag måste få servern att skicka begäran om kryptering till mobilen, sen om servern i sig funkar bryr jag mig inte om speciellt, vill bara "aktivera" krypteringen, det är det som är mitt mål.

    Om jag sedan kommer få ge upp för att det inte funkar får tiden utvisa, är det nåt jag är bra på så är det envishet. ;)
     
  8. Shrimp

    Shrimp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är inte säker på vilken "kryptering" du menar men jag tror inte du har insett storleken på ditt projekt :cool:

    Kortfattat är dessa stegen du måste göra för att få igång Exchange:

    (0. Köpa en domän)

    1. Installera Windows 2008
    2. Installera DNS
    3. Installera Active Directory
    4. Installera Exchange
    5. Skapa användare
    6. Konfigurera Exchange för att sända den typ av meddelande du vill ha IMAP/POP3

    Alla dessa punkter har mängder med olika inställningar och saker som måste stämma för att det ska funka. Och sedan kanske din ISP blockerar vissa portar som används till mail som jag sa innan..

    Så det är ett ganska saftigt projekt om man inte är insatt...
     
  9. emanuelj

    emanuelj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Mods, är inte detta fel forum? Ej SGS 2 relaterat.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    huh?
    Aktivera krypteringen på SGS2? är inte det relaterat till SGS2 menar du?

    :cool::innocent:
     
  11. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag kör en egen Exchange 2010 som privatperson, och har gjort det på följande sätt.

    1) Jag fick 2st servrar som skulle slängas bort från jobbet (Dell PowerEdge 1950). Tryckte in dubbla 2TB SATA diskar i varje samt 16Gig RAM, så kostade mig nästan 10 000, men nu har jag 2 servrar som fungerar riktigt bra. När jag fick dom hade dom riktigt dåliga diskar och 4Gig RAM.

    2) På en fysisk server installerade jag VMWare (gratisversionen). I vmware installerade jag 2 st Windows 2008 r2, en satte jag upp som AD server, den andra installerade jag Exchange 2010 på. Sen spenderade jag åtskilliga timmar på att få allt att fungera.

    3) Det tog inte många dagar innan jag blev sönderspammad, så jag installerade Linux på samma server i VMWare, och drog igång spamassassin på den, sen routa jag om all inkommande mail via den. Har sen dess också fått igång antivirus på inkommande mail, och efter alla tweaks jag har gjort på antispamen så kommer det knappt igenom ett enda spam längre, och då kan jag tillägga att server tar emot typ 1500 mail i veckan.

    Kör faktiskt min AD server med 512Mb RAM allokerat och det funkar, tar en stund att dra igång den efter en omstart men det spelar mindre roll. SpamAssassin har 2Gig, och Exchange har 4Gig.
    Diskarna är speglade och jag har köpt till en MXBackup tjänst (200kr / år), och så har jag också en agent inne i exchange som tar en off-site backup på alla mailboxar.

    Det hela fungerar bra men jag rekommenderar inte att du ger dig in i detta såvida du har tid, och hårdvara. Man tänker att det bara ska vara ett test, men efter några månader så klarar man sig inte utan sin email :)
    Att skaffa licenser är inte heller billigt , Exchange 2010 är DYRT. Jag hade tur som fick tag på dessa rätt billigt via ett bolag som gick i konkurs. Hade jag inte fått det så hade jag nog köpt en small business-server, när ingår 20st licenser tror jag.
     
  12. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Att köra en egen Exchange server är allt annat än billigt. Det är en företagsprodukt och detta lär nog inte ändras framöver. Hela vitsen med Exchange är att de är en katalogservertjänst och mail i ett. Dvs ypperligt för företagsanvändare där man har behov av detta och ett grymt smidigt sätt att administrera hela företagets mailsystem på ett lättöverskådligt sätt.

    Som privatperson ser jag inte riktigt behovet. Varför vill man hosta en egen mailserver för av detta slag?

    Bara Windows Server 2008 R2 kostar över 6000kr. Sen behöver du Exchange Servern också som den kostar över 13.000kr.

    Istället skulle jag rekommendera att du skaffar en vanlig mailserver till exempel Mdaemon Pro och kör imap på den. Funkar riktigt stabilt och kostar en spottstyver i jämförelse. :)
    Plus att den mailservern kan du köra kryterat också via Imap eller pop3 om du så vill.
     
    Last edited: 5 dec 2011