Fråga: Hur funkar HDMI på SG2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av lono, 30 nov 2011.

  1. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Läst ett gäng recensioner men något förbryllad över vad MHL är för något. Har ett gäng frågor så spaltar upp dem.

    1. Laddas luren om man har en MHL-adapter?
    2. Måste tvn vara kompatibel med MHL för att överhuvudtaget fungera?
    3. Går det överhuvudtaget att köpa MHL-adapters i Sverige? Verkar vara slut vart jag än kollar.
    4. Vad är det för skillnad på en MHL adapter och en vanlig micro-USB till HDMI-kabel? Som den här.
    http://www.dealextreme.com/p/hdmi-male-to-micro-hdmi-male-cable-145cm-length-66080
    5. Finns det något annat sätt att kolla på filmer via mobilen på tv via sladd(gärna så att den laddas samtidigt).

    Många frågor. :)
    Tackar på förhand.
     
    Last edited: 30 nov 2011
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 328
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    1. Om TVn har MHL-stöd så ska den laddas som jag förstår det. Se punkt 2 om MHL-stöd saknas.
    2. Nej. Då behöver du ansluta laddaren till MHL-adaptern så funkar det med vilken tv som helst som har HDMI och ja, mobilen laddas samtidigt.
    3. Dustin har den i lager SAMSUNG HDMI / MHL ADAPTER - GALAXY S II
    4. Det är Micro HDMI till HDMI. Din mobil har en USB-port. Det funkar alltså inte.
    5. Med DLNA (heter Allshare i mobilen) kan du titta trådlöst och ha laddaren ansluten om tvn har stöd för det.
     
    Last edited: 30 nov 2011
    lono gillar detta.
  3. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Tackar för de utredda frågetecknena. Angående fyran får jag skylla på sömnbrist och tidsbrist. Tog en snabb lank från flashback och kollade aldrig upp att det var hdmi i båda ändarna. Står tom i DX-länken att den inte funkar på SGS2.
    Nu ska jag bara få tag på mobilen! :)
     
  4. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag kan tillägga att man kan fjärrstyra mobilen med tv-fjärren om tvn stödjer det. På min Samsung tv ska man välja Anynet som källa snarare än HDMI. Det funkar ok men inte alla appar har bra stöd för knappnavigering. Det är pilknapparna enter back och play och pause som funkar.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  5. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Det är väl så att man MÅSTE ha laddaren i MHL.adaptern. Annars funkar den inte. Den måste ha ström för att kunna skicka bild och ljudsignaler till tv:n?
     
  6. Alex

    Alex Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ja det stämmer!
    Lono, varför youtube'ar du för guds skull inte mhl galaxy s2? Finns hur mycket klipp som helst om det.
     
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 328
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Inte om TVn har MHL-stöd.

    "single cable with a 5-pin interface able to support up to 1080p HD video and digital audio while simultaneously providing power to the mobile device and utilizing established connectors."

    Men ja, det gäller ju att TVn har det stödet också.
     
    Last edited: 2 dec 2011
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Varför inte också nämna att signalen är 1080i via mhl-adaptern men det är en uppskalad från 800 x 480. Så det är alltså egentligen FEJK. Sen står de 1080P men de är i själva verket 1080i. Jag älskar denna telefon men marknadsföringen av MHL-adaptern är under all kritik. De är att balansera på en väldigt tunn grå linje att hävda att denna sänder ut en fullHD signal. De är som att sälja att DVD spelare som skalar upp lågupplösta DVD filmer till 1080P är full HD.
     
    Baso gillar detta.
  9. lv_88

    lv_88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag kan verkligen inte hålla med här, det har vart en disskusion kring det här tidigare men som jag kommer ihåg var slutsatsen att det inte skalas upp från 800x480 till 1080p/i utan faktist är i hd, och jag har själv testat det här för att se (både sd och hd) och att köra in 1080p/720p material är en jävligt STOR skillnad mot sd film på en Samsung 40 tum LED tv kan jag säga direkt.
     
  10. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Är det någon annan än jag som har problemet att tvn hugger bort toppen på skärmen av telefonen via hdmi? Det är liksom som om den beskär bilden från telefonen. Vet inte om det är tvn eller luren. Vad tror ni?
     
  11. barbabenny

    barbabenny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    den skalar inte när du spelar upp hd-filmer däremot så skalar den upp när du visar t.ex. hemskärmen

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk