Byte Nexus One till Desire

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av emilakered, 18 mar 2010.

  1. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Tjena!

    Har en N1 som jag i det stora hela är nöjd med.. Många av de brister som finns är i själva Android snarare än telefonen vilket gör att vilken modell man har är strunt samma.

    Något jag dock INTE kommer överrens med efter över en månads dagligt användande är touchknapparna. På Liquid jag hade innan gick det kalas, men denna lyckas jag alltid "ligga emot" med handen någonstans vilket gör att knapparna inte reagerar. Det jag börjat klura mer och mer på är att byta till en Desire så snart modellen släpps, handlar ju om i princip samma lur fast med just fysiska knappar.

    Känns det helt idiotiskt? Vet att det finns typ sju miljoner trådar med Desire vs N1, jag är inte ute efter en till.. Vet att jag hårdvarumässigt tappar dubbla mikrofoner och stöd för docka men "tjänar" FM-radio (för den har väl ingen fått igång i N1?).
     
  2. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    N1 har samma stöd för FM. Testat att ändra sättet du håller i luren?
     
  3. topgun

    topgun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att du blir nån skillnad pga fysiska knapparna. Däremot så lirar sense ui bättre, tänker nu på den portade desire romen pga drivrutinerna (kamera mm).
     
  4. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    esseven: Om du läser ordentligt ser du att jag mycket väl vet det, dock har väl inget fått igång FM-mottagaren ännu vad jag vet? Saknas drivrutiner, något som förhoppningsvis kommer med Desire så man kan sno.

    Vet inte varför jag ska "tvinga" in ett nytt sätt att hålla luren.. Jag har korta fingrar, därför måste jag lägga hela handen mot skärmen för att nå back-knappen. Det är i princip det enda enhandsgreppet som fungerar.

    topgun: Nu vet jag inte hur du menar? Det lär väl bli all skillnad i världen med de fysiska knapparna? Problemet är ju att skärmen inte registrerar "touch två" när handen ligger emot, med en fysisk knapp försvinner det problemet.
     
  5. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror att det som talar emot Desire är HTC's vilja att uppdatera, något som i och för sig communityt kommer att lösa (förhoppningsvis).

    Hur som helst, jag tror att man ska använda den telefon som passar en. Jag har själv inga problem med touchknapparna men jag har också stora händer / långa fingrar, men har du problem kan du ju alltid gå ner till Telia eller någon butik när om har fått in Desire och jämföra. Det lär ju inte vara några problem med att sälja N1 för en 4,5k eller åt det hållet (om inte mer!) för att finansiera ett byte.
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Bara för att förtydliga: När du skriver INGA PROBLEM, menar du då att du ALDRIG behövt trycka 2 gånger för att det inte registrerats att du tryckt på HOME eller MENY eller BACK eller SEARCH?

    Och att du ALDRIG av misstag kommit åt någon av dessa knappar när du försökt toucha något som fanns långt ner på skärmen?

    /Söder
     
  7. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    jag har ALDRIG lyckats komma åt touch knapparna av misstag. däremot händer det ibland att dom inte reagerar på första trycket.
     
  8. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Då är det väl ett problem? :) En fysisk knapp hade antagligen inte haft det problemet.

    Jag själv störde mig på det mer i början, men nu har man väl dels blivit bättre på det, och lärt sig att man behöver trycka igen om inget händer, men jag kan ju inte säga att de är perfekta precis.

    /Söder
     
  9. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag blir inte bättre på det, helt enkelt för att fingrarna är för korta som sagt.
    :P

    Tänk er att ni håller telefonen i höger hand och ska trycka på back med tummen. Tar man tillräckligt lång tumme är det inga problem, är man dock som jag "korvfingrad" lägger man en del av handflatan mot högra skärmkanten vilket registreras som ett tryck. Sålänge den ligger där funkar ingen touchknapp, enda lösningen är att "släppa" telefonen och så att säga "sträcka" sig över den eller hur man ska förklara.

    Eftersom det sker varje gång jag tar upp telefonen ur fickan är det ett reellt problem för mig även om jag givetvis förstår att andra inte lider av det på samma sätt. Att behöva "tänka" på att byta grepp funkar liksom inte, det ska bara "vara".

    Angående sälja, har N1+ docka så borde utan problem kunna finansiera ett köp av Desire rakt av (utan docka om det kommer någon, då). Uppdateringar oroar jag mig för också, dock kommer det med lite tur N1-ROM:s för Desire vilket vore perfekt.. Jag vill ju egentligen åt det fysiska, Sense känns som det kvittar.
    :)
     
    Last edited: 18 mar 2010
  10. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Jag upplever inte touchknapparna som ett problem. Många av mina kompisar som testar telefonen får inte knapparna att fungera, men det fungerar för mig.. Anledningen är för att mina kompisar trycker rakt på knappen, som givetvis är det man är van vid.. Men för att trycket ska registreras på Nexus One måste man trycka lite ovanför. Jag har vant mig vid det och därför fungerar det utmärkt. Jag har dessutom aktiverat haptic feedback så varje gång jag nuddar touch-knapparna så ger telefonen ifrån sig en kort vibration vilket är en trevlig bekräftelse på att man tryckt på knappen ordentligt.

    Så touchknapparna är en vanesak säger jag..
     
  11. Cliddo

    Cliddo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Touchknapparna är inte ett problem.. Hitta din egna teknik för att trycka på dom.
    Jag sätter ner fingret lite nedanför och drar sedan uppåt och sen känner jag vibben..

    När jag skriver längst ner, t ex trycker ner space så får man spänna fingret lite mer bara..
    Det handlar om vana, jag höll också på att gråta i början eftersom jag kom från iPhone... Men nu har jag lärt mig och snart tänker jag inte ens på det.
     
  12. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Jovisst, men nu handlar det inte om det. Jag vet att själva "touchytan" sitter lite över ikonen, problemet är dock att trycket inte registreras när en annan del av handen ligger emot. Handlar inte direkt om vana, det blir så med korta fingrar och "knubbig" hand (nu låter jag som värsta sumotjockisen..).
     
  13. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Nu kan jag inte riktigt föreställa mig hur din situation ser ut, eftersom jag inte har just det problemet själv.. Men borde det inte gå att vinkla mobilen lite med hjälp av fingrarna som är på undersidan, så att vänstersidan är.. vad ska vi säga... "Närmare ögat" kanske. Helt enkelt att skärmen pekar lite till höger om ditt ansikte när du tittar på den.. Då blir ju avståndet kortare mellan din tumme och touchknapparna, dessutom borde vinklingen göra att du inte måste lägga handflatan på mobilen utan att telefonen kan få ligga lite längre ut på fingrarna men att du ändå når.. Hoppas att du förstår hur jag menar :)
     
  14. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Så gör jag, skulle jag vilja påstå. Telefonen ligger "i fingrarna" och knappt något i handflatan alls.

    Man kan även nästan bara hålla den med pek- och långfinger, och bara stötta med handflatan nere i höger hörn. På så sätt kommer heller aldrig handflatan i kontakt med skärmen när man sträcker tummen över till BACK.

    /Söder
     
  15. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Alltså, det är klart det finns massa metoder för att gå runt problemet!
    Saken är ju dock den att när jag tar upp telefonen ur fickan/från bordet och håller den i handen utan att fundera på saken så hamnar den på ett visst sätt, "rakt ner i handflatan". Att då behöva, hur ska man säga, "tänka" på hur jag ska hålla den funkar inte riktigt. Så gör jag nu, är lite "justfan", sedan justerar jag så det fungerar.
    Är det bråttom när man ska svara och så går det dock åt skogen, blir lite samma problem där eftersom "blocket" man ska dra ligger långt åt vänster.

    Som sagt, jag har haft Nexusen i över en månad nu och det fungerar fortfarande inte trots daglig användning. Det ver akr inte bättr eän att jag inte kommer "vänja" mig. Kan jag då byta till en Desire utan att tappa pengar mellan (OM det nu funkar som tänkt på den, såklart) känns det för mig inte helt dumt, jag är ju i stort nöjd annars.
     
  16. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Det låter som att du borde hålla dig ifrån telefoner med "stora skärmar" då.. Visst kanske smartphones fortfarande är ett alternativ. Men kanske med en lite mindre skärm och mer skal runt om helt enkelt.. Låter nästan som att du borde testa en mobil med resistiv skärm eftersom det bygger på tryck! Du applicerar ju aldrig något tryck med handflatan, men däremot har handflatan kontakt med skärmen och det räcker för att en kapacitiv skärm (som i Nexus One, Desire, iPhone med flera) ska reagera..

    Jag personligen avskyr Resistiva skärmar (Satio, X10, N900 med flera) men du kanske ska gå ner till närmaste affär och testa en och se vad du själv tycker? Själv tycker jag det låter som att du kommer bli minst lika missnöjd med Desire på grund av dina korta fingrar...
     
  17. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har du bara en arm? Ta upp telefonen med ena handen, rör skärmen med den andra.

    Har svårt att se att du skulle få så mycket pengar för en beggad N1 som använts av en korvfingrad gimp så att du kan köpa dig en Desire utan att förlora en krona.
     
  18. topgun

    topgun Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag menade att man vänjer sig även med knapparna och att färändringen av den anledningen inte är lika stor som tex sense ui och eller en full fysisk querty tagentbord.
    Men som allt annat så är det subjektivt.

    Upplever du fysiska knapparna som väldigt viktiga så kanske det är en anledning nog för dig att byta.

    Jag skulle definitivt inte byta av den anledningen, men det jag det ;)
     
  19. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag ber om ursäkt att jag frågade om lite tips! :)

    Jag har försökt förklara mitt problem men blir tamejtusan nästan idiotförklarad! Ni verkar inte kunna acceptera att ajg upplever det som jobbigt.

    Varför ska jag hålla mig från telefoner med stora skärmar? Var inget problem med Liquid där knapparna satt längre ner så man inte "låg emot" skärmkanten, likadant är det inget problem med Iphone då den accepterar "tryck två" trots att handen ligger emot.

    Barilla, är du dum i huvudet? Korvfingrad gimp, vad är du då?

    Nej, jag tackar nog för mig här på Swedroid för en tid! :)
    Har varit trevligt, men det sliter lite med "fanboi-känslan" som lurar överallt.. Ingen verkar kunna ta att vissa har problem, utan alla förösker bara skyffla över problemet på användaren - telefonen man själv har är ju perfekt.

    Lycka till med era lurar så hörs vi i framtiden! No hard feelings, behöver bara lite annorlunda infallsvinkel.
     
    Last edited: 18 mar 2010
  20. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Adu!

    Liquid hade ju mindre skärm också. Kanske därför som det gick bättre?

    /Söder