Vad ska jag köpa?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dercie, 11 dec 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dercie

    Dercie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej kära SweDroids,

    Jag ska försöka bestämma mig vilken Android jag ska köpa och står mellan valet av dessa hittils.

    ZTE Blade
    + Otroligt billig, bra erbjudande (https://www.comviq.se/webbutik/zte_blade_new)
    + Har fått bra kritik och verkar ha det jag eftersträvar.
    - Finns en anledning till priset, plastig och kanske inte så jättebra kvalitet?
    - man inte kan uppgradera till de senaste anroidversionerna
    ZTE Skate
    + Lite bättre än Blade, men också dyrare.

    Andra förslag?

    Jag vill kunna surfa, se på film/streams utan lag, använda applikationer problemfritt, att mobilen är skön i handen. Behöver inte vara någon bra kamera alls. Kommer mest användas som tidsfördriv :-)
     
  2. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hm, jag har haft en blade i över ett år som jag älskat, men ej säker jag skulle rekommendera den än. Den var sjukt prisvärd när jag köpte den, men vet ej om den är så prisvärd än. Kunna surfa, se film och spel utan lagg är jag rädd att du inte kommer att kunna göra. ArmV6 är trots allt rätt så gammal arkitektur nu. Hårdvaran i Bladen är ju typ tre generationer bakåt nu. Körde inte appar laggfritt för ett år sen(Angry birds tex gick fint, men finns ändå lagg på tyngre banor) så känns ej som om nyare appar kommer flyta fint på den.
    När jag köpte den, så var den grym för sitt pris, och ett enormt steg uppåt från min gamla mobil(HTC Diamond Touch), men är mer så att den kan göra det mesta bra nog, men är inte direkt toppen på något.
    Känns som om SEs lurar är mer bang for the buck om jag skulle köpt mest telefon för minst peng idag. En Xperia Mini eller Mini Pro känns som ett bättre köp(om du kan komma över att skärmen är mindre).
     
  3. Inkognito

    Inkognito Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Är det inte bättre att leta efter en begagnad Nexus S eller Galaxy S? De är i en helt annan liga jämfört med exempelvis Blade. Du kan säkert få någon av de för omkring 1500 kr.
     
  4. Dercie

    Dercie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmm är dålig på det där, man måste ju vara väldigt noggrann när man köper något begagnat, särskilt en mobiltelefon. Några bra frågor man ska fråga?
     
  5. Dercie

    Dercie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmmm.... kanske Skate då?
     
  6. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Skate är inte så mkt bättre. Ifall jag minns rätt så har den exakt samma chipset och gpu, bara att den är klockad 200mhz högre, så den kommer inte vara märkvärt snabbare. När Blade kom ut, så var den ju så sanslöst prisvärd att det inte fanns någon konkurrent till den förrän man kom upp i 3-4000 kronorsklassen. Den verkar fortfarande regera i ultrabilligklassen, men man behöver inte lägga mkt pengar mer för att få betydligt bättre telefon.

    Annars kan du ju vänta på uppföljaren också (vet ej när den kommer till sverige dock).
    ZTE V881 is Blade's successor, adds modest bumps in specs - Engadget
     
  7. Inkognito

    Inkognito Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Förhoppningsvis beskriver säljaren skicket på mobilen och om det är något som är fel på den. Annars kan det vara bra att fråga om det är repor i skärmen osv. Ett plus är om säljaren har bilder på den så att man ser vad det är man köper.
     
  8. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    1. Kolla så det finns garanti och kvitto
    2. Kolla så att garantin kommer från ett seriöst företag
    3. Kolla så den är olåst(om inte, är den lätt att låsa upp själv?)
    4 Är det original ROM i den(eventuella malwares installalerade), har det mixtrats mkt med luren?
    5.Tänk på att batteriet kan ha blivit missbrukat(folk behandlar sina prylar väldigt olika) om det är mobil med inbyggt batteri och som du då ej kan byta själv på.

    Jag föredrar att göra affärer face to face så man kan se varan med egna ögon, så resten av tipsen gäller det.

    6. Lita ej på plomberingar, be att få se telefonen innan du köper den.
    7. Be dem ta av displayskydd så man kan se ev repor
    7. Om du känner dig paranoid, ta med dig en kompis som stöd/backup. Visa ej pengarna innan du bestämt dig för att köpa. Gör upp affären på offentlig plats eller ställe du känner du är på hemmaplan och ej känner dig stressad och tar ogenomtänkta beslut.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.