Fråga: Fördelar med kryptering?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av eXeem, 12 dec 2011.

  1. eXeem

    eXeem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    Som rubriken lyder så funderar jag vad det finns för säkerhets fördelar med att kryptera hela telefonen?

    [​IMG]

    Som jag förstår det så måste man slå in en pin kod varje gång man startar telefonen. Utan den koden så är hela telefonen och dess innehåll helt låst.

    Använder idag Faceunlock + pin får jag ökad säkerhet med kryptering om jag slarvar bort telefonen och den är igång vilket den i princip alltid är?
     
  2. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Krypteringen innebär väl även att man inte kan föra över bilder/filmer/övrig data, från telefonen till en dator utan pin.? Rätta mig om jag har fel.
     
  3. SlayerBear

    SlayerBear Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tror att det krypteringen framförallt skyddar mot är att någon plockar ut minnet ur telefonen och på något vis läser av det via en dator. Det hela kräver nog specialutrustning eftersom det inte är en vanlig hårddisk eller minneskort det handlar om. Eftersom allt är krypterat måste det avkrypteras för att läsas och det tar tid (beroende på krypteringsteknik och knäckardator).

    Vanliga pin-koden skyddar telefonen och innehållet så länge man inte plockar ut minnet och "hårdläser" det.

    Jag skulle säga att kryptering bara är nödvändig om det är mycket känslig data på telefonen. Om man förlorar en telefon som är pin-låst tror jag en factory reset är det första man gör och det skyddar inte kryperingen mot (vad jag vet).

    Men jag gissar mest. Har ingen riktig erfarenhet för utom en jobbdator med krypterad hårddisk (dvs, den gick inte att läsa via HD-docka).

    ^^
    Bjorn
     
  4. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Tja, man kan väl använda krypteringsmetoden som ett extra sätt att göra livet surt för någon som lyckas få vantarna på den och alltså inte _enbart_ för att man har mycket känslig data. Nu tycker jag inte att det verkar helt solklart om det externa minnet också krypteras, men jag utgår från det, vilket gör det hela lite mer robust.
    Så vill man ha det där extra lagret skydd så är ju krypteringsalternativet ett helt klart tänkbart alternativ.
     
  5. Kajlie

    Kajlie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S20+
    Bumpar denna tråden istället för att starta en ny.
    Om man använder Krypteringen som finns i Säkerhet på sin Nexus, hjälper det då tex om man skulle tappa telefonen så dom inte kommer åt ens mail, facebook etc etc?
     
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Installera en säkerhetsapp istället, tex Cerberus. Har du root-åtkomst kan du manuellt lägga cerberus.apk i /system/app vilket gör att den factory reset inte får bort den. Man måste flasha en ny ROM eller manuellt plocka bort appen. Med Cerberus kan du sedan spåra, spela in ljud och bild, låsa, plocka ut samtalslistor, SMS och rensa hela telefonen + /sdcard/ genom en websida (cerberusapp.com). Finns såklart många fler program som gör samma sak.
    cerberus.apk finns även som system_framework.apk vilket gör det ännu mindre uppenbart vad filen gör :)

    Blir du av med telefonen annars är det bara att byta lösenord på de tjänster du synkar med telefonen, dvs tex Google-kontot, Facebook, Twitter. Om tjuven då lyckas komma in i telefonen kommer h*n endast åt det som ligger lokalt lagrat, dvs foton och appar då lösenord krävs vid sync.
     
  7. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Tänkte klargöra lite här. Känner att det finns ett behov för det...
    När du krypterar innehållet på telefonen krävs en dekryptering, med din valda pass nyckel för att läsa och komma åt innehållet.
    Sim -kort styr inte om någon kan läsa informationen på telefonen eller inte. Det används endast för kopplingen till din telefonoperatör.

    Har du känslig information på telefonen rekommenderar jag att du krypterar innehållet. Det minskar risken för att dina data får fötter om telefonen blir stulen.

    Nackdelen med att använda kryptering är att skrivning och läsning blir långsammare.
    Det är i verkligheten inte så stor skillnad på resultat, men 5procent minskning är inte orimligt.

    När telefonen väl är upplåst ska du också kunna föra över till dator och så.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2