Problem: Förlorar dataanslutningen med telenor titt som tätt

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av argiriou, 12 dec 2011.

  1. argiriou

    argiriou Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Får gråa "bars" istället för blåa som indikerar att jag har en anslutning till datanätet. hoppar fram och tillbaka. har telenor-abbonemang.

    någon annan som har samma problem eller har en lösning?
     
  2. solpete

    solpete Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Glad att jag valde min med Telia
     
  3. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Exakt samma problem här.

    Vol
     
  4. argiriou

    argiriou Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nytt eller gammalt simkort?

    Mitt är ett år gammalt så jag beställde nytt i hopp om att det är det som strular...
     
  5. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    En uppdatering på detta.

    Det här är riktigt konstigt, men det är ett konsekvent problem som jag nu lyckats pinpointa lite mer.

    Förutom att jag tappar nät då och då, så fungerar även SSL-trafik riktigt dåligt. Alla appar som kör via SSL eller t.ex https (browsern inkluderat!) tappar connection precis hela tiden. Ta t.ex Swedbank och BankID. De går knappt att använda, långsamt - och med connection failures om vartannat.

    Appen bankdroid fungerar även den dåligt, och den går också med SSL mot t.ex Swedbank och American Express i mitt fall.

    Riktigt riktigt märkligt...

    Nån annan med Telenor som kan testa lite?

    Vol
     
  6. argiriou

    argiriou Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fått nytt simkort men problemet är kvar.

    Har du haft blackberry innan? Jag hade det och det kanske knasat sig med android... (då abonnemanget har en blackberrytjänst...)

    Synkar du din jobbmail med ssl eller activesync?
     
  7. RikNik

    RikNik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag har telenor med ett svingammalt simkort (står Vodafone på det). Bankdroid och HB-appen fungerar strålande.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  8. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Därför jag inte valde Telenor 399:- i månaden med valfri smartphone. Mitt råd till dig är att byta operatör eftersom du nu testat med byte av simkort. Hade själv samma problem som dig för 3 år sedan med Telenor och fick nytt simkort som skulle hjälpa men icke..
     
  9. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Inga som helst problem här! Bara med felia i min jobbmobil då de har kass 3g täckning där jag rör mig. Telenor & Nexusen fungerar fint.
     
  10. argiriou

    argiriou Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är ett företagsabonnemang så jag kan inte byta...
     
  11. solpete

    solpete Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Med telia på ångströmslabbet i uppsala får jag 3.2 mbit/s trots att jag bara har 2 pluppar. Med telenor får jag 0.2 mbit, trots att jag har full mottagning. Det finns en anledning till att telenor bara skriver att "3 mbit ingår" i deras abb medans t.ex. telia skriver 10 mbit.

    Telenor har eventuellt kört så hårt med sina kampanjer att dom överbelastat sina nät. Ungomar vill dock inte betala 49 spänn mer per månad med telia så telia lider inte av samma problem :)

    Jag ljuger säkert till hälften men lite sanning ingår säkert i mitt resonemang :P
     
  12. Runzie

    Runzie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag förlorar också min ganska ofta, men jag har ändå full täckning. Vet inte alls vad det beror på, som det är nu så kan jag inte ens kolla lite inlägg på facebook utan att uppkopplingen försvinner.
     
  13. argiriou

    argiriou Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ladda in färska inställningar och gjorde en "hard reset" vilket verkar ha funkat... än så länge iaf!
     
  14. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    kolla på din apn och se ifall den är bra.
     
  15. nackskott

    nackskott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har haft samma problem på min Desire. Det har försvunnit då och då, trots full täckning (går inte att skicka sms/mms då heller, men samtal går bra (skumt!)) när det händer så är det borta i kanske 1-2 minuter på sin höjd. tillräckligt för att man ska hinna svära en hel del om man sitter och surfar. Det kanske hänt 2-3 ggr per dag om jag haft otur, så det är väl egentligen inte "olidligt illa" dock är det ju önskvärt att det funkar hela tiden. Trodde jag var ensam om detta och har inte orkat bråka om det...får se hur det blir nu på GN när den är laddad och jag kört den ett par dagar.
    Hade tidigare Surfa abbet, nu har jag 399 pott.

    Hastigheten har alltid varit bra dock ska tilläggas, det är mer "digitalt" - antingen funkar det eller inte alls.
     
  16. Sanguis

    Sanguis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag hade ett liknande problem med Telenor och min Nexus One när jag fick den för snart två år sedan. 3G-ikonens upp-pil lyste hela tiden och då kunde jag varken surfa eller skicka sms/mms. Problemet kunde bestå i flera minuter så enklast var att sätta mobilen i flygplansläge, då funkade det som det skulle igen. Detta kunde hända upp till fem gånger per dag ibland. Jag provade att sätta in ett sim från Telia ett tag och det funkade perfekt. Det skumma är att vissa med en N1or i USA hade exakt samma problem om jag inte minns fel.

    Hur som helst försvann problemet av sig själv efter ett tag. Nu har jag inte alls det problemet längre. Jag minns dock inte hur jag löste det eller om det fixade sig av sig självt. Kan vara så att jag bytte APN hos Telenor.
     
  17. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Kan vara en gammal Android-klassiker som dykt upp.. Android har historiska problem att ej klara proxy hos din APN ihop med SSL. Testa att gå in i settings > more > Mobile networks > Access point names > Telenor Mobilsurf och ta helt sonika bort proxy-adressen som ligger där. När du går ur settings kommer du förlora data-kopplingen i någon sekund men efter att mobilen kopplat upp igen bör du kunna använda SSL-lösningar bättre :)
     
    Runzie gillar detta.
  18. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Mina pluppar blir också gråa emellanåt men jag har inte reflekterat så mycket över det. Det har inte inneburit några bekymmer för mig. Jag har 3 som operatör..

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Testa dessa APN inställningar

    Name: Telenor Data
    APN: internet.telenor.se
    MCC: 240
    MNC: 08
    APN type: default
     
    Mr*Gibson och Runzie gillar detta.
  20. argiriou

    argiriou Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack!

    Testar att plocka bort proxyn.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk