Varför flyter ej android trots gpu-acceleration?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Defeat, 19 okt 2011.

  1. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan det ha att göra med att det är fullscreen i landskaps läge?
     
  2. antipod

    antipod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Mikrolaggen stör mig inte så mycket men det finns en sorts lagg på min Android-lur (Sensation) som är sjukt irriterande: att scrolla i listor. Vissa flyter riktigt bra som t ex spellistor i Spotify medans andra går i 2 fps (eller något), som t ex när man väljer widgets från hemskärmen.
     
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Låter som ett problem med din launcher eller htc sense i allmänhet. För att scrollning och animationer ska flyta så krävs det att utvecklarna av appen gjort ett bra jobb.
     
  4. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fick precis hem en begagnad Samsung Omnia 7, tidigare haft en Nexus S med ICS.

    WP7 flyter som SMÖR, jämfört med NSen. Och den har en rutten adreno 200, som också satt i min gamla Legend.

    Ville bara säga det.


    Edit: Vissa av er kommer säkert ursäkta med att android har widgets, och att WP7 inte har det. Men jag menar såklart att det också flyter i webbläsare, som vilken annan applikation som helst.
     
    Last edited: 15 dec 2011
    worldwide gillar detta.
  5. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det är ju helt ärligt så sjukt mycket mer än widgets som saknas i WP7, Just sayin!
    Funderar dock att byta min DHD mot någon WP7 men väntar förmodligen nått år :)
     
  6. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Kanske det, men den kan iaf scrolla i *alla* listor och *alla* hemsidor utan att det går speciellt mycket segare. Android däremot kan prestera bra (tex i launchern) eller helt jädra atari 2600 segt när man får en popuplista med 50+ alternativ i nån app.

    Winpho är anpassat efter sina telefoner, där presterar deras 1ghz med adreno 200 lika bra och lika perfekt som htc titan.

    Android är precis som linux i allmänhet, väldigt allround och bra på mycket (många platformar) men tenderar att vara dåligt optimerat av denna anledning. Skillnaden är ie 6 (android) och senaste chrome (wp7).
     
  7. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    WP7 laggar fortfarande när man scrollar i appar. De inbyggda apparna laggar inte men 3rd-party appar laggar som android. Nu har mango fixat det men det laggar fortfarande.
     
  8. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    WP7 flyter på helt fantastiskt. Men OS:et har så många andra brister att det jämnas ut ändå

    1. Väldigt lite apps, nästan obefintliga svenska apps (SF bio, buss, tåg, flyg, bank)

    2. Du måste använda Zune för att synca/överföra filer. Du kan inte bara överföra en film till din mobil, Zune måste konvertera den till rätt filformat först.

    3. Microsoft har traditionellt struntat i Europa/Sverige, Bing Maps/Search är med andra ord värdelöst jämfört med Google utanför USA. Nokia Maps jämnar ut det lite. Men man måste ändå förlita sig på Bing i själva appen för att hitta restauranger/butiker etc

    4. Microsoft kräver 24 kr för Angry Birds, nåt som är gratis på Android och kostar typ 7 spänn på Iphone. Samma med andra kända spel.

    flyt i all ära men det är ett väldigt begränsat OS just nu.
     
  9. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag prioriterar valfrihet före flyt. Har haft Iphone, men kände mig helt låst och det var i jämförelse med mina WM-lurar jag haft innan..
    En vacker dag kommer man inte att minnas att det hackade lite i början. Då kommer det att flyta. Det hjälper inte att skriva om hacken på ett forum dock. :)
     
  10. antipod

    antipod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är samma sak oavsett vilken launcher jag kör. Tror just de popup-fönster för att scrolla bland widgetar är systemdefault, alternativt HTC Sense, oavsett vilken launcher som körs. Allt annat i LauncherPro flyter på riktigt bra. Tack och lov väljer man inte widgetar så ofta.
     
  11. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag testade att scrolla på min DHD med GO Launcher, en aningens tveksamhet i början (första två-tre raderna) men sen flöt det på sjukt bra, både uppåt och nedåt och även om jag gick tillbaka till toppen och scrollade nedåt igen...
     
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    OK. Inget jag känner igen på min nexus one eller nexus s så det är nog htcs version som är lite seg.
     
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag hade liknande problem på min sgs för länge sedan faktiskt och det försvann när jag formatterade hela sdkortet... låter ju doch sjukt osannolikt att det skulle vara så men efter det försvann iaf problemet ;)
     
  14. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hade inte på flash i webbläsaren på Nexus Sen, och det laggade nåt sjukt på t ex Aftonbladet. WP7 är sinnessjukt smooth, på Aftonbladets fullstora sida! Just sayin! ;)

    Nej. T ex Spotify är precis lika smooth som de inbyggda apparna, i alla spellistor, sökfunktioner osv. :)

    Känns som att jag trollar nu, men när man pratar om androids flyt så finns det alltid folk som kommer med bortförklaringar, innan var det GPU-accet, men när det nu är GPU-accat och ändå inte flyter så kommer det andra förklaringar. Varför förnekar alla att gränssnittet är hackigt, när det bevisligen är det?

    Jag bytte till WP7 för att jag ville få det svart på vitt, och det fick jag. Android flyter verkligen inte så som det skulle kunna göra med den extrema hårdvara som telefonerna har idag. That's it.
     
    Last edited: 18 dec 2011
  15. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Kanske flyter för att Spotify fick hjälp av Microsoft med att skriva sin wp7 app. :-)