Amazon Kindle Fire

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av dhanjel, 29 sept 2011.

  1. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har inte provat det ännu. Man kan "sideload" Dvs du laddar hem apk filen till appen och installerar. Du behöver du inte root eller något annat. Man markerar bara som i vanliga android - installera från okända källor. Återkommer när jag har provat mera.

    Edit: Laddade hem aldiko (som jag för övrigt har köpt) och installera. Inga problem. Jag är inte inloggad på något konto, men det går utmärkt att surfa osv. Den är riktigt snabb också.
     
    Last edited: 22 nov 2011
  2. luddawg

    luddawg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Platta:
    Huawei M5 Lite
    Zentric: Beställde du från Amazon och sen använde dig av BorderLinx? Vad vart totalpriset för allting inkl frakt?
     
  3. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag köpte på ebay (US). Betalade med paypal, mest för försäkringen man då får. Privatperson som köper och säljer vidare. Räknad lite på det och han tjänar runda slängar ca 300 kr på en sådan affär. Allt som allt kostade det runt 1990 :- (ca) hem till dörren. Posten kom hem med den och allt. Så fin service där.
     
    luddawg gillar detta.
  4. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    En review av min Amazon Kindle Fire.

    Plattan kommer i en slät brun kartong.
    Kindle Fire känns gediget byggd och av hög kvalitet och i mitt tycker är den riktigt snygg.
    Den har en gummiklädd baksida och tydligen finns det en metallram inuti. Den känns därför väldigt vridstyv och välbyggd. Den har en skärm av gorilla glas som känns både hårt (för att motstå repor) men samtidigt är det lätt att dra fingrarna på.

    Nackdelen med glaset är att det är något blankt. Även om man inte ofta får starka reflexer så är det möjligt att spegla dig. För att vara 7 tum stor så är känns plattan relativt tung. Troligen pga det stora batteriet som tydligen ska täcka hela baksidan.

    När man startar plattan så får man först en guidning av hur du använder plattan. Allt bygger på en bokhylla. Måste säga att jag gillar konceptet. Du håller enkelt reda på senaste bok/film/app och det är enkelt att byta mellan dem.

    Det märks tydligt att plattan bygger på att du använder ditt Amazon konto. Alla filmer och böcker som man kan köpa är kopplat till ditt Amazon konto och det går inte att använda utanför USA. Det gäller även för det inbyggda Amazon appstore. Så det blir vissa problem med att ladda hem appar till plattan. Detta problem går att gå runt mer eller mindre framgångsrikt.

    Plattan har möjlighet att installera apk filer och på den vägen få tillgång till android's appar. Jag laddade också hem en annan market ("1 Mobile Market for Android"). Alla android appar som finns, körs dock inte problemfritt på plattan men de flesta funkar utan problem. Det är främst appar som förväntar sig GPS, kamera eller Google apps som har problem..

    Tangentbordet känns i mitt tycke mycket bra att använda. Jag skriver snabbt och med lätthet. Det känns faktiskt mer exakt än min Samsung Galaxy S (med 2.3.4) lustigt nog. För mig reagerar plattan och registrerar snabbt på tryck, men den händer att den fryslaggar kort, om du har kört program tidigare.

    Skärmen som är av TFT-IPS typ är också mycket bra. Det är främst upplösningen och betracktningsvinklarna man uppskattar mest. Färgerna är dock inte lika mättade som på min Galaxy S även om de fortfarande känns bra. Upplösningen är bra, men storleken på skärmen gör att man får ofta zooma ofta när man surfar på en vanlig sida. Det är då enklare att surfa i landskaps mode.
    Det är enkelt ansluta plattan till din PC för att flytta filer. Men att ladda den så tar lång tid. Tydligen tar en full laddning 7-8 timmar. Den ska dock kunna laddas fullt på 3 timmar med den medföljande snabbladdaren.

    Plattan har inga fysiska knappar med det kommer upp en meny om du trycker på mitten av skärmen. Detta fungerar bra i de flesta appar. Allt som allt är jag mycket nöjd med köpet. Det går bra att använda plattan utan att roota den eller ett Amazon konto.

    Nackdelarna med plattan är att denna inte är lika komplett som en vanlig samsung platta. Den saknar kamera, SD-kort och GPS t.ex. En Kindle Fire är inte en ersättare till en mer vanlig Android platta. Men gillar du att läsa böcker eller titta på film och uppskattar du det smidiga formatet är den mycket trevlig. Till det låga priset är plattan svårslagen.

    En YT video på plattan finns här: http://www.youtube.com/watch?v=rMI9qgL8p40
     
    Last edited: 23 dec 2011
  5. luddawg

    luddawg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Platta:
    Huawei M5 Lite

    Men du fick aldrig betala någon moms eller tull när den väl kom till Sverige? Har hittat en del trovärdiga på eBay men på de flesta står det att moms och tull kan tillkomma (utöver fraktavgiften).

    Någon som har erfarenheter av detta?
     
  6. Fysme

    Fysme Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det tillkommer skatt och tull om du inte har lite tur. Beställde min Nexus S från USA via Ebay när den kom ifjol och 25% moms lades på. Vet inte exakt vad man deklarerar Tablets som men mobiltelefoner är det 25% moms men ingen extra tullavgift. Två bra länkar:

    Tull och moms på vanligt förekommande varor - Tullverket [NS4 version]

    Internethandel från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]

    Köper man vi Borderlinx så betalar dom tullavgifterna och då vet man vad man betalar för och slipper eventuella extra avgifter vilket är en fördel med det alternativet.

    Enligt Borderlinx uppskattning landar det på ungefär 2000kr hem till dörren. Inte så tokigt faktiskt.
     
    Last edited: 6 dec 2011
    luddawg gillar detta.
  7. Jobilinx

    Jobilinx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Om någon är sugen kan jag sälja en helt ny kindle fire för 1900kr inkl frakt. Skickas från Umeå, varken moms eller tull tillkommer...
     
    mjukis gillar detta.
  8. murre87

    murre87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Man är fast med sina "On-device Storage 8GB internal."
    Vilket gör en långresa med många filmer omöjlig? Ingen sdläsare eller enkel lösning för det?
     
  9. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nope, det är tom 6gb för 2gb går bort. När ICS är portat till plattan borde det kunna gå att koppla ett USB minne till USB porten?! Annars finns det trådlösa lösningar. De som bor i USA kan utnyttja molnet för personlig lagring till plattan. Men då den inte har 3G, så är det inte optimalt för resande. Formatet på 7 tum är annars nice om man reser.
     
  10. mjukis

    mjukis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Köpt! Tack Jegor för en snabb och smidig affär. Den var mycket väl inpackad. :)

    Portningen av Ice Cream Sandwich (Android 4) verkar gå smidigt på XDA så i mellandagarna räknar jag med att testa det. Någon som redan gett sig på att testa den version som finns nu?

    Ice cream sandwich on kindle fire [14-Dec] - xda-developers
     
  11. Massy

    Massy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Följer också XDA forumet! Fick hem min Kindle Fire häromdagen från Bazula som importerat dem. Dock lovat mig själv att inte öppna den fören på julafton. Håller tummarna på att det kommer en bunt fantastiska roms i januari :)
     
  12. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Någon som har fått in uppdateringar till original romen? Behöver man roota för det?
     
  13. Massy

    Massy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Originaluppdateringarna ska komma av sig självt om man är uppkopplad med plattan. Däremot så är det klokt att inte uppgradera om man vill kunna roota. Det är något klurigare på versionsnummer högre än 6.2.
     
  14. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    <iframe width="600" height="427" src="http://www.youtube.com/embed/qFca3ijf1BI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

    DroidNytt
     
  15. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Är ni nöjda med era Kindle Fires?
     
  16. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo, mycket nöjd. Vilket rom kör din Kindle? Har precis uppdaterat från 6.0.0 till 6.2.1 och vilken skillnad det är. Allt är mycket snabbare.
     
  17. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag kör också med 6.2.1. Dock vill jag roota den och lägga in Ice Cream Sandwich.
     
  18. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bättre att vänta på CM9. Det ICS som finns nu är inte komplett.
     
  19. dimaZ

    dimaZ Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    1 035
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
  20. Massy

    Massy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Mycket nöjd, tror dock inte den skulle gjort någon succé hos mig med originalromen dock. CM7 åkte in första kvällen och nu väntar jag på en fresh ICS/CM9 rom :)