Fråga: MW600 Bluetooth och ICS

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av monty, 16 dec 2011.

  1. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Har googlat som besatt, men inte hittat något vettigt.

    Jag trodde helt säkert att ICS skulle ha fullt stöd för MW600, men det verkar saknas. Det fungerar precis som innan att det går att byta låt, svara osv.
    Men låttiteln kommer inte upp i displayen. Inte heller ser man vem som ringer. Numret kommer upp, men inte namnet från telefonboken.

    Någon som vet varför det inte fungerar som det borde och om det finns någon sorts fix för det?
     
  2. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Om du nu har ett MW600, kan du besvara den här frågan åt mig?

    Mitt problem är att ljudet klipper _hela tiden_ när jag försöker prata med någon genom mitt MW600. Jag hör de andra i stort sett felfritt, även om jag märker tendens till klipp även i den riktningen. Det är åtminstonde så pass oanvändbart att jag inte kan föra ett normalt samtal med någon.
     
  3. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag tror att det bara är SE-telefoner som har fullt stöd för låttitlar och kontaktnamn. Har för mig att de gjort nån speciallösning som inte ingår i bluetoothstandarden.

    Att den klipper kan bero på störningar från WiFin. Testa att stänga av den och se om det hjälper. Jag har haft det problemet med tidigare Androider. Varje gång som WiFin letar nätverk så klipper bluetooth-ljudet. Den scannar var 15de sekund så det blir snabbt störigt.
     
  4. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag önskar att det hade varit så enkelt men mina två års erfarenhet och ett gäng trådar i Nexus One-forumet har fått mig att tro på att det antingen är Wifi/BT-chipet (som sitter ihop har jag för mig), HTC:s BT-stack eller att MW600 och Nexus One helt enkelt inte är en ideal kombo, som står för problemen.

    Därför är jag lite nyfiken på att få reda på om detta är ett problem som inte finns på GN eller om jag måste se mig om efter andra stereo-BT-headset.
     
  5. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig haft problem med mitt MW600. Har också haft mitt i 2 år. Kört det med Hero och Blade. De enda gånger det hackat är när WiFi varit igång.

    Nu med min GN har det inte hackat en enda gång. Jag håller på och testar just nu. Efter 30 minuters musiklyssnande ute och med WiFi igång funkar det felfritt.

    Det kan inte vara så att du har ett defekt headset. Om felet finns oavsett vilken telefon du använder skulle jag misstänka headsetet. Har du möjlighet att testa ett annat?

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  6. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Borde inte vara något problem, min sambo har en Nexus S. Ska se om jag kan ta tag i det ikväll eller till helgen.
     
  7. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nej. Inte ens i SEs telefoner med Android fungerar det som det ska. Lite lustit då X10 gick att köpa bundlad med MW600 och där alla funktioner stod specade fast de flesta inte fungerade.

    Detta gällde iaf för Android fram tom 2.3. Har för mej att drivrutiner för Bluetooth 3.0(?) inte finns till Android. Hade hoppats på att de fixat det till ICS, men verkar inte så.

    Det finns en massa bra användningsområden för dessa funtioner. Inte bara för headset. Om det bara är så att det är drivrutiner som saknas så borde det gå att lösa tycker jag. Har för mej att någon Motorolamodell har lyckats med någon workaround och har därmed stöd för detta.

    Angående samtal så har jag inte testat det. Får återkomma på den punkten.
     
  8. karstensson

    karstensson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    i galaxy s2 vet jag att man får låttitlar, med mw600
     
  9. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Det är verkligen lustigt när det inte funkar tillsammans med telefonen som headsetet säljs med. Vi kanske kan hoppas på att det börjar funka efter någon uppdatering.

    Jag har bara testat något enstaka längre samtal med headsetet och det har fungerat utan problem. Ljudet i båda ändar är mycket bra.
     
  10. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Last edited: 16 dec 2011
  11. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det stämmer att avsaknaden av funktionerna beror på avsaknaden av AVRCP-profilen (en del av bluetooth-standarden). Qualcomm implementerade AVRCP 1.3 för BlueZ och de delarna som behövdes i Android för att detta skulle fungera och lade upp på Code Aurora. CM7 har detta stöd om man vill testa den implementationen. Skulle inte förvånade mig om det implementeras i CM9 om nu Google inte passar på att göra det snart i någon uppdatering.
     
  12. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ursäkta min amatörkunskap av mobiler. Men använder inte bilen för ofta och snackar knappt i telefon.
    Men funderar på att skaffa ändå.
    Är det nått handsfree ni rekommenderar?
     
  13. Susanna

    Susanna Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag använder mitt mest för att lyssna på musik och tycker att det är himla bra. Skönt att slippa sladden och smidigt om någon råkar ringa så slipper man plocka upp telefonen och så.
     
  14. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Känner igen det där med att den klipper när man kör BT och wifi samtidigt. Trodde det Blade som hade billiga chip eller något, men skumt att läsa att det gäller de flesta Androids.


    Lite OT, men är det någon som vet varför det går att spola i låtar med MW600 ibland och ibland inte(guld när man har långa podcasts eller böcker).
    Jag har testat massor med olika ROMs till Blade, och det är bara Kallt Kaffes ROMs som man kan snabbspola med MW600.

    Kan ni snabbspola med era telefoner och MW600?
     
  15. H0gberg

    H0gberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    43
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Måste säga att hittills så har MW600 fungerat bättre med Nexus än med X10. Med X10 så klippte den titt som tätt och med Nexusen har jag inte haft en enda. Verkar vara lite hipp som happ det här problemet...
     
  16. carl-pedal

    carl-pedal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har använt MW600 och plantronics voyager + till både musik och samtal helt utan problem. Upplever att räckvidden är längre på GN än mina tidigare telefoner.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  17. Mr*Gibson

    Mr*Gibson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Räckvidden är definitivt längre med GNex. Det upptäckte jag med mitt Jabra Sport Bluetooth. Med min Desire/Oxygen var räckvidden katastrofal, nu är den helt OK. Jabra-headsetet passar mig bra ergonomiskt, det är skönt, men batteritiden är lite dålig.

    Vill dessutom också slå ett slag för Plantronics Voyager Pro Plus. Det är ett kalasheadset för att prata i. Det headsetet hade jag bra räckvidd i redan innan GNex, den bör väl bara bli ännu bättre nu. Batteritiden på den är dessutom bra.

    EDIT:

    Kanske ska tillägg att i bilen så är telefonen ansluten till bilstereon via bluetooth, så där får jag handsfree den vägen och även strömma musik, eller oftast podcasts om jag ska vara ärlig.
     
    Last edited: 18 dec 2011
  18. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Låttext funkar bara med java-baserade telefoner. Typ Sonys "gamla" symbian...
     
  19. karstensson

    karstensson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    funkar med min nexus one, me cm7 med;) och galaxy s2...
     
  20. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Nu får ni ta detta med en nypa salt, då jag inte använder MW600 och inte är någon Javakonung.

    I min N1 installerade jag en .apk som gav javastöd, till denna kunde man tanka hem java-appar (använde till skånetrafiken innan de fixade en android app). Hur som helst, jag är ganska säker på att jag skymtat MW600 applikationer i denna, ska kolla upp detta och se om det kanske kan lösa några problem!

    EDIT: J2Android heter .apkn
     
    Last edited: 23 dec 2011