Tips: EFS - Backup !

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av Fakka-ur, 12 dec 2011.

  1. Fakka-ur

    Fakka-ur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hade en nära döden upplevelse idag, eller eg. min telefon.

    Flashade ny kernel, gick toppen - blev till och med av med mitt IMEI :P

    Har tack och lov en backup av min EFS på dropbox.

    Detta räddade mig, har flashar fram och tillbaka mellan de flesta rommar, utan att detta någonsin hänt. Hela tiden haft den skeva bilden av att det drabbar nog aldrig mig.

    Tro mig, om det gör det och du inte har nv_data.bin eller för den delen hela EFS mappen så är du RÖKT.

    Ta och se till att det blir gjort nu, tar inte 5 min ens. Så slipper du svettiga händer, armhålor och en hjärtfrekvens på 230bpm i timmar.

    Shoutout to conny85 som gör ett toppenjobb här på Swedroid <3.
     
    conny85 och bernard gillar detta.
  2. noname

    noname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ja håller verkligen med om att det är ett måste. Har aldrig råkat ut för korrupt IMEI själv men de är helt klart en enkel och billig försäkring för flasharen:P
     
  3. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Håller med dig "Fakka-ur" det är en billig livförsäkring för telefonens framtida överlevnad om något otrevligt skulle inträffa :D

    oj se där , fick jag en eloge också hehe så trevligt :) dok gör jag inte mer än någon annan. Tycker ni alla är duktiga och förmedlar information så gott ni kan så jag säger tack tillbaka till er alla :)

    Finns en del vägar att gå men länkar guide för efs backup från XDA http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=859914
     
    Last edited: 12 dec 2011
    lassekongo gillar detta.
  4. Fakka-ur

    Fakka-ur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Oftast klarar man sig med att dra en ren kopia av EFS mappen, förutsatt att man kör Root explorer eller liknande. En del gömda filer, tror hela mappen är gömd faktiskt.
     
  5. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    "Most of the times they suggest to “root and copy the folder” with Root Explorer or similar, but usually it’s not that easy or it just doesn't work for everyone" ..

    Jag skulle rek att göra en ordentligt backup med adb eller Terminal Emulator för att vara säker.
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Läste instruktionerna i den tråden. Jag tänkte använda Terminal Emulator, men det står att man ska använda olika kommandon beroende på om man har busybox eller inte. Hur vet man om man har det och måste man göra några andra inställningar för att det ska funka eller är det bara att använda de kommandon som finns i tråden?

    Edit: provade följande kommando i Terminal Emulator:

    busybox seq 1 5

    Fick ett "svar" vilket innebär att jag har busybox. Körde på de busybox-kommandon som finns i tråden som Conny länkade till :) nu har jag ytterligare en kopia på /efs
     
    Last edited: 12 dec 2011
  7. Fakka-ur

    Fakka-ur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Bra där, man kan aldrig vara nog så försiktig :) Loosar man EMEI så spelar det ingen roll hur obrickbar man tror sin sgs är med tre
    -knapps kombo. :)
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Hur gjorde du din backup förresten? Använder man den metoden vet man ju att det funkar :) men det ska väl funka med guiden Conny länkade till också kan jag tycka. Men man kan ju aldrig vara nog säker...
     
  9. weede

    weede Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag begriper ju att det förmodligen inte alltid går att gör såhär, men dom gånger jag har tappat imei-numret så har jag bara flashat en stockrom. Och då har jag fått numret tillbaka. Jag har förövrigt en backup också, utifall att :)
     
  10. Fakka-ur

    Fakka-ur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en med terminal emulator, pklus en ren backup am EFS foldern. Det var faktiskt med den jag återställde, enbart mappen altså.

    Sent from my Nokia 8310 using Tapatalk.
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jaså? Kanske det också funkar då :) jag gjorde en av hela mappen med Root explorer när jag hade stock. Men sedan läste jag lite och såg att filrättigheterna kanske inte bevaras om man gör så. Då fick jag tips om en app som heter Nitrality men eftersom den bara verkade kopiera mappen till minneskortet misstänkte jag att det var samma problem där - fel rättigheter. Och nu har jag alltså den här versionen också. En backup från stock och två från CM. Bara att välja om det blir problem hoppas jag :) Men som weede skrev fick jag tillbaka mitt IMEI efter att ha flashat in original (egentligen Ezbase). Tack, Conny för hjälpen med det, och allt annat :) det är ni kunniga som styr upp och räddar oss amatörer (alltså mig?) från telefonendöden :D
     
  12. Fakka-ur

    Fakka-ur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Är ju avsevärt mycke smidigare att bara recovra EFS'n än att flasha om till stock också... IMO.

    Sent from my Nokia 8310 using Tapatalk.
     
  13. weede

    weede Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Sant. Men i mitt fall har det känts bättre att börja om från 0, så att säga, då det uppenbarligen blivit nått galet då jag flashat romen :)
     
  14. Fakka-ur

    Fakka-ur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tor inte det är så mycket ROMen i sig utan kernelen som "fakkar ur" :)
     
  15. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Finns även en app som heter Nitrality och som är gratis. Fixar en EFS-backup på någon sekund :)
     
  16. Fakka-ur

    Fakka-ur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nitrality kopierar bara mappen, som det står i ett inlägg längre upp så riskerar man att mista filrättigheter, alternativt korrupta filer. Vilket i detta fallet skulle innebära katastrof. Man är invaggad i någon form av falsk trygghet av att ha "en backup" som inte på något vis är en garanterad fix. ADB eller TE för att vara säker som sagt.
     
  17. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Aj då! Då är det nog bäst att göra som du beskriver. Jävla tur att det inte hänt något när man hållt på att flasha o_O

    PS: Såg först inte att det stod något om Nitrality i inlägget ovan. Får nog lära mej läsa lite bättre ;)
     
  18. Hockert

    Hockert Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Kände att jag var tvungen att ta en sådan kopia när jag läste detta. Hur vet jag att jag lyckats spara ner allt som behövs? Detta är det som ligger i mappen efter att jag tagit backup.
    [​IMG]
     
  19. Fakka-ur

    Fakka-ur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Just så, det är dock att föredra en backup via tex. Terminal Emulator, guide finns längre upp (länk till XDA) då får du en .zip som i princip inte kan bli "korrupt" chansen finns att dina rättigheter blir fjonkade om du bara copy/pastar mappen.
     
  20. Hockert

    Hockert Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Gjorde det iofs via ADB. Men jag gör en via Terminal Emulator också för att vara på säkra sidan. Tack!

    Tog en kopia via Terminal Emulator. Nu flashar vi vidare ;)
     
    Last edited: 21 dec 2011