Övrigt: Storleken

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av minutz3, 28 dec 2011.

  1. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Funderade här i några dagar på att slå till på en Galaxy Note då det verkar som en riktigt intressant telefon, särskilt pekpennan lockade mig då jag inte är så förtjust i pekskärmar. Det jag läste dock var att en hel del upplever det som jobbigt med storleken på själva enheten. Tydligen ska det inte vara särskilt komfortabelt att ha den i byxfickan menar flera personer på som har kommenterat formatet. Visst, den går ned, men det är inte komfortabelt att sitta med den i fickan eller gå med den i fickan vad jag förstått det som från flera olika personer (i alla fall om man har vanliga jeansfickor).

    Några reflektioner angående detta?

    Samsung Galaxy Note Size: The Jeans Pocket Test - YouTube

    "I don't think that size is a problem, you're not supposed to carry it in your jeans pocket." - Samsung Galaxy Note review: ridiculously enormous - Neowin.net
     
  2. corran

    corran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjo,

    Noten är helt okej att ha i jeans, och funkar riktigt bra i lite mer "slacka" brallor (typ Haglöfs'arna jag har på jobbet).

    Om man får vara lite ekivok så beror nog komforten lite på hur... ehm... stort "paket" man själv har om man pratar framfickorna på ett par jeans.

    (Och Noten är VÄRD att ha lite skavsår därnere. Ruskigt schysst telefon, och reaktionerna när man halar upp härligheten ur fickan - "guuud vilken stor du har" - är också värd det ;))
     
    Last edited: 28 dec 2011
  3. Stratan

    Stratan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Haha, skönt att gå från en av X10 mini-storlek till en Note. :-)

    Storleken är inget problem när man väl vant sig, som frun brukar säga.
    I af om man undviker att ha telefoner i framfickan på ett par tajta jeans. I bakfickan går den utmärkt. Och storleken gör det värt alla gånger!
     
  4. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte det är några problem att ha mobilen i jeans fickorna. Iaf inte i mina långbyxor :) Jeans shortsen kan dock bli ett mindre problem :) Lätt värt det pga storleken iaf. Surfa och göra allt på mobilen är en fröjd jämnfört med S2an :)
     
  5. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Det väl mest jeans jag har när man ska vara lite finare klädd, typ på jobbet och så, inte för att inte det skulle fungera att ha vildmarksbyxor egentligen... Jobbar ju inte på bank liksom :-P

    Men jag kan inte riktigt se hur en mobil är "värd" att få skavsår för och gå obekvämt och så... Kanske om man aldrig är ute och promenerar eller något eller aldrig går upp på en stege..

    Ja, alltså, en av mina första telefoner var ju en Ericsson A2618s och den var ju ingen liten grej och var ju inte särskilt komfortabel att ha i fickan, men det gick väl med nöd och näppe. Det låter ju inte som en sådär jättebra idé att ha en rätt dyr mobil i bakfickan om man sedan sätter sig utan att tänka på't...
    Gillar faktiskt formatet på X10 mini pron, och funderar på snarare en Mini Pro, Xperia Pro eller någon annan tangentbordsmobil, kanske Motorola kommer med något eller att Sony lanserar någon ny nu i januari på CES-mässan?
     
    Last edited: 28 dec 2011
  6. martook

    martook Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fast det går inte att jämföra med en gammal Ericsson, det viktigaste är faktiskt hur tjock den är - och tjock är den inte. Sen är det klart, den är ju onekligen större än telefonerna med 4.3" skärm så lite osmidigare är det ju.

    Det är nog farligt att ha den i backfickan om man är glömsk av sig, det är nog ingen höjdare att sätta sig ner då... förr eller senare blir det väl också kallt nog för att vägen ska bli isig, halkar man baklänges då blir det trist :)
     
  7. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Gjorde en pappersmodell med Galaxy Notes mått och testade i byxfickan i favoritjeansen.
    Kan inte påstå att det gick något vidare. Tar ju emot om man är lite framåtlutad.
    Ville så gärna att det skulle funka, men känns ju sådär att byta ut en massa byxor för att man skaffar en ny mobil... (har ett till par likadana jeans och inbillar mig att dessa är ganska normala jeans)
     
  8. timoat

    timoat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Inga problem att ha den i fickan för mig och jag har relativt tajta jeans. Gå in på nån butik och testa sätta ner den i fickan (fråga först...)
    Skulle aldrig INTE köpa denn pga av att den inte går ner helt obemärkt i ett par jeansfickor, det är ju just storleken man vil ha, kan inte ha kakan och äta den också. Inom 5 min har du vant dig och glömmer den, förutom när du halar upp den och blir glatt överraskad vilken bjässe det är när du använder den. Älskar den, fullkomligt älskar den!
     
  9. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Ärligt talat var jag mest för den för den inbyggda pennan ;)
    Den verkar riktigt go. Däremot som skrivet, testade med att göra en pappersmodell av den och det var inte bekvämt att ha den i fickan så har svårt att se att jag skulle trivas med att ha den i fickan om jag sitter ned, framförallt om jag behöver böja mig framåt eller någonting. Kan tänka mig att knyta skosnörena eller gå upp för trappa eller stege är några riktiga skärmknäckar-rörelser med den här mobilen... :ehm:
     
  10. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag har vad jag anser vara normala jeans, och har inga problem. Men visst känner man att man har mo ilen i fickan och trycker emellanåt, men det gäller ju att överväga. Jag tycker det är värt med tanke på hur mkt man surfar, ser på film/serier och sånt. Men hur ofta knäcker man skärmen i fickan? Då måste du nog ta i en jäkla massa i väldigt tighta jeans :P Är ju inte direkt dålig byggkvalite
     
  11. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Känner inte direkt att jag vill få skavsår p.g.a. mobilens storlek.. sedan visst, det blir väl en del surfande, ser en del på EWTN via YouTube (Mother Angelica Live och The Journey Home mestadels) men brukar faktiskt inte titta på skärmen då utan brukar mest låta telefonen ligga i fickan. Egentligen skulle det ju duga med podcast, men jag kommer inte ihåg att ladda hem sådant och så är det ju smidigare att bara köra det via EWTN:s YouTube-kanal..

    Filmer ser jag helst hemma i soffan eller på bio ärligt talat.. ;)

    Jag skulle nog vara orolig att telefonen skulle gå sönder, såg hur böjd pappret jag hade i fickan blev och så så om jag skull ha den i fickan skulle den nog förr eller senare gå sönder om man sätter sig raskt eller så och inte tänker sig för kan jag tänka mig. Min X10 Mini Pro har dock visat prov på extrem hållbarhet så jag tvivlar inte på att mobiler faktiskt är tåligare än man tror.
    I alla fall fall Sony Ericssons ;)
     
  12. Stratan

    Stratan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag tror att du oroar dig i onödan faktiskt.
    Men jag tänker sticka ut lite här och råda dig till att skaffa en Galaxy S2 i stället för Noten. Det hörs ganska tydligt att du är väldigt oroligt och "tvär" mot Notens storlek. Jag får för mig att du kommer att leta fel på den istället för att njuta. Då kanske S2:an som blev framröstad till världens bästa smartphone mer skulle passa med sin 4,3 tum skärm.
     
  13. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Som jag skrev tidigare, jag var mest intresserad av Noten p.g.a. pekpennan och medföljande applikationer som utnyttjade denna osv.
    Om jag inte har pekpenna ska jag ha tangentbord, så om jag inte kör på Noten lutar det mot Xperia Mini Pro eller Xperia Pro.

    Det är inte så att jag letar fel, jag skulle gärna ha Noten om det kändes bekvämt, men det är väl möjligt att jag har mindre fickor på de jeansen jag testade med, men vill inte känna att jag måste byta ut byxor eller så för att kunna ha mobilen i fickan, det är ju något löjligt... men nu var det ju inte särskilt bekvämt när jag testade en pappersmodell utifrån Notens mått.

    Om jag hade tänkt på det tidigare hade jag nog inte skapat tråden :P
     
  14. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag är nyfiken på hur små jeans du verkar ha ifall du t.om. oroar dig för skavsår? :P

    Du får väl köpa en annan mobil om du tror att Noten kommer bli för stor :)
     
  15. yalazy

    yalazy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har precis bytt från S2:an till Note. Den ÄR stor. Jag är iofs tjej, och kanske inte har lika stora fickor. Men för mig som har ett flipcover på kan jag säga att den går ner i en jackficka, men knappast i jeansen.

    Sen måste jag tillägga att pennan inte alls tillför så mycket som jag trodde. Det är väldigt dålig känsla i den, och den känns mycket klumpig att använda. Testa innan du köper, för är det pennan du vill åt så funkar den uselt, åtmistone än så länge. För mig som ville ha megaskärmen i första hand, så är det nåt man kan leva med. Vill man ha den för pennen så tror jag man blir besviken.

    Nä, jag hade köpt S2:an. Det med fingrandet vänjer man sig fort vid :)
     
    minutz3 gillar detta.
  16. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Tack yalazy, det blir troligen Xperia Mini Pro eller Xperia Pro om det inte kommer ut någon ny tangentbordsmobil med Android eller någon med en bättre pennfunktionalitet :)

    EDIT: nej, jag är inte tjej, och nej, jag skulle inte vilja påstå att jag har tajta jeans, utan helt vanliga sådana, "Sir Andrew" om någon prompt vill veta... Köpta hos Marlboro Classics, W34 i storlek.
    Vore rätt intressant att veta vad ni som med lätthet kan sitta framåtlutade med den enorma Galaxy Noten i framjeansbyxfickan har för jeansmärke och storlek på dessa :P
     
    Last edited: 29 dec 2011
  17. Stratan

    Stratan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Mitt svar på storleksfrågan blir att jag aldrig haft en telefon i framfickan.
    Kanske beror det på att jag varit med sedan mobilerna var så stora att dom inte gick ner i framfickan alls. Alla mina telefoner har rest i bakfickan (80%), skjortfickan eller kavajfickan.
    Och jag har aldrig någonsin haft oturen att ha sönder någon.

    Om du är van vid framfickan så förstår jag att det kan bli ett problem. Stort lycka till med ditt framtida köp! Xperia Mini Pro hade min son förut. Mycket bra telefon.
     
  18. snajk

    snajk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det kanske beror på hur högt upp man bär sina jeans? Många män under 35-40 bär sina jeans längre ner än de äldre generationerna. Då hamnar fickan längre ner och ligger därmed plant mot låret oavsett om man står, sitter eller gör något annat. Har man däremot sina byxor långt uppe i röven så är väl alla telefoner mer eller mindre obekväma att ha i fickan när man böjer sig eller liknande och storleken spelar mer roll.
     
  19. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Jag är i tjugoårsåldern... :P
     
  20. corran

    corran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nå' ganska tajt Dieseltjäfs (i 34 jag också); tajt men går som sagt... Smaksak, men precis som andra varit inne på, låter ju som att du vill ha en av de nya Xperia-modellerna som visas upp i januari... ;)

    (F ö - tajt upp i röven på oss 40-åringar... nja. Så länge bältet sitter UNDER bröstvårtorna är ju allt okej :) )