DmTech 820 Tablet

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nimbe, 3 dec 2011.

  1. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Du får mer än gärna göra det, du som vet vad du snackar om menar jag :)
    fö. vill jag ge dig feta creds för att du håller tråden igång, och fortsätter pilla med ROM's till 820. Jag ska köra in den senaste ikväll.
    Btw.. Titanium Backup tar backup på ALLT ? (har aldrig använt det innan)
     
  2. deBug

    deBug Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja förutom vissa småinställningar som vilka widgets som ligger på startskärmen etc.
    Vissa program får inte med alla sina inställningar som tex inloggningsuppgifter om de kräver det etc.
    Inget allvarligt.
     
  3. deBug

    deBug Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har testat att flytta högtalarkablarna men det gjorde ingen skillnad på min platta.
    Jag tog till och med ut högtalarna och la dem utanför plattan med kablarna 90grader ifrån Belysningskablarna och det gjorde ingen som helst skillnad.
    Så det verkar vara lite mer komplicerat än så att bli av med knäpparna på min platta.

    Jag får se om jag orkar skruva isär den lite mer i em. och se om jag kan upptäcka något.

    //deBug
     
  4. Tjabbas

    Tjabbas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag menar tex en 3.2 custom rom eller en nyare version av 2.3 :) Jag använder din twk. :)
    Tack för vänligheten :)
     
  5. Tjabbas

    Tjabbas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag menar tex en 3.2 custom rom eller en nyare version av 2.3 :) Jag använder din twk. :)
    Tack för vänligheten :)
     
  6. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Om man ska vara noga så har det också avhandlats vill jag minnas ;)

    Hursomhelst, 4.0 är på gång till rk2918-plattformen direkt från Rockchip (chip-tillverkaren) så man kommer hoppa över 3.x. (Android 3 är tydligen closed source läste jag någonstans??)
     
  7. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Det förvånar mig verkligen måste jag säga. Jag fick verkligen fram exakt samma fenomen genom att flytta högtalar- och matar-kablarna för displayen... Om du är EXTREMT försiktig (eller har vana) skulle du kunna testa att lossa den ömtåliga flatkabeln jag varnar för (ca 0.5 cm bred?) som kopplar ihop det lilla dotterkortet med moderkortet. Du bör ha gjort något liknande förut, annars känns det fel att råda dig att greja vidare faktiskt, det är enkelt att förstöra grejerna om man brukar ens minimalt med våld.

    Om du ändå vill prova, så ta en nål eller liknande och fäll upp den svarta delen av hållaren som kabeln går in i. Den öppnas 90 grader från samma sida som flatkabeln sticks in. Sedan drar man flatkabeln rakt ut, alltså baklänges längs med moderkortet. Stick tillbaka den så långt det går och så rakt som möjligt (den går längre in än man kanske först tror, särskilt om den satt lite dåligt från början). Fäll sedan tillbaka låsningen (svarta plast-biten på hållaren).

    Jag kan inte nog understryka att det är ömtåliga saker, men det verkar som att du vet vad du gör, annars hade jag inte ens föreslagit det... Men om det är dålig kontakt skulle det kanske kunna förklara de spikar som verkar uppkomma.
     
  8. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Problemet är bara att jag inte kan editera ditt inlägg utan att någon mod ingriper på ett eller annat sätt. Det kommer bli rörigt om jag ska skriva först till dig eller i separata inlägg som sedan ska kopieras etc.

    Hallå, någon mod som håller med om att det kan vara vettigt? Det verkar bli en lång tråd...



    EDIT: Tack för alla vänliga kommentarer från dig och övriga förresten! :)
     
  9. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Och där satt 005 som en smäck i sambons platta. Fantastico.
    Vet inte om det är jag som är virrig, men det känns som att plattan vart lite kvickare ?!
     
  10. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Någon som vet om Telenors Option GlobeSurfer iCON 225 modem fungerar med denna plattan, stock eller twk?

    (På modemet är det enda identiferbara "GI0225" som modellnamn, men google hänvisar till namnet ovan.

    Vore tacksam för svar, har ingen kabel att testa med.
     
  11. deBug

    deBug Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag håller med. Min platta käns kvickare med 5:an jämfört mot 4:an men jag vet inte heller om det är placebo eller inte.
    Och jag måste erkänna den större partitionen trots allt är trevlig även om jag inte tyckte det var ett problem i 004:an.

    /deBug
    Sent from my ARGM900HCA using Tapatalk
     
  12. Tjabbas

    Tjabbas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sjukt nice att platformen skall få 4.0 :) Jag skulle gärna kunna hjälpa till om det skall göras en custom rom :)
     
  13. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Tyvärr, det enda sättet för närvarande är att testa. Funkar det i stock så funkar det i "twk" också, och tvärtom.


    Jag gick inte direkt in för att optmiera prestanda i första hand mellan 004 o 005, men självklart finns tänket alltid där. Det skulle t ex kunna bero på att jag formaterar /data och /cache själv nu i script vid första booten istället för att låta recoveryn göra det (eftersom det var enda vettiga lösningen som gick någorlunda snabbt att fixa). Jag testade självklart med lite olika paramterar, bl a sätter jag blockstorlekar hårt på ett sätt som är rimilgt för filsystemens storlek.

    Recoveryn kör mkfs.ext3 "default settings" rakt av. Helt OK, men ibland kan man tjäna lite prestanda (och plats) om man vet ungefär vilken typ av filer som ska lagras där och formaterar utefter det. Även mediats verkliga blockstorlek är viktig. Så, det kan kanske skilja. Man får väl testa att klocka en boot eller starta vissa appar eller något på en 004 o 005 efter första booten och se om det är verkligt eller inte (om man verkligen vill veta om det är verkligt - placebo är inte att förakta heller :cool:)

    Men kul att höra att det funkar bra!

    Ja det är bara att sätta igång, jag välkomnar verkligen alla som vill hjälpa till! Eller menade du för en framtida 4.0? :P
     
    Last edited: 29 dec 2011
  14. heneng

    heneng Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kommer den gå att köpa igen?

    Undra om SIBA sålt slut på plattorna eller om de tröttnat på att få tillbaka enheter med dåligt ljud. Någon som vet?
     
  15. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Jag tror faktiskt inte de fått tillbaka speciellt många. Det börjar närma sig 100 nedladdningar nu av twk-005 för 820, alltså hänger minst 100 ägare av 820 i den här tråden vågar jag påstå. Hur många har egentligen problemet överhuvudtaget (5-6 rapporter?) Flera verkar dessutom inte bry sig så jättemycket då lyssna på musik inte är huvudsyftet med en surfplatta för dem. ~5% felfrekvens, av mildrig art, är inte så illa pinkat för en kina-platta i den här prisklassen. De sålde nog snarare snabbare än de trodde. De dyker nog upp igen om det inte var en "one time deal".

    Däremot vill jag gärna hitta orsaken till knäppandet, eftersom det tydligen inte hjälpte med mitt förslag. Som sagt, tekniska mysterier är till för att lösas och sedan eventuellt åtgärdas, om det är värt jobbet :cool:
     
  16. Tjabbas

    Tjabbas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle gärna hjälpa med denna :)
     
  17. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Jättebra! Har du några idéer om vad du vill göra? Kan du skriva appar? Själv har jag inte hunnit lära mig (men behöver egentligen mest lära mig APIt tror jag), annars hade vi haft ett grafiskt interface för att styra delar i twk-releaserna för länge sedan.

    Hurpass mycket kan du om Linux o Android i allmänhet? Om du jämför med gemen man, typ. Har du gjort något liknande t ex tidigare?

    Du behöver liksom inte vänta på något, det är bara att köra igång. Antagligen hittar du bra vinklar på saker som jag missat. Eller, om har vi totalt olika uppfattning om något fundamentalt, men då är det inget som hindrar att du fortsätter utveckla din egen version på grunden som redan finns. Sedan kan de ärade medlemmarna i tråden välja den som passar just dem bäst.

    Det är bara att börja. Nu direkt ;)
     
  18. heneng

    heneng Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Android nybörjare

    Kanske frågar i fel tråd men detta är enda tråden jag läst på detta forum och köpte 820 plattan när jag såg hur nöjda ni var med den. Plattan kändes inge bra att navigera o använda som default men blev en helt annan maskin med Twk_ custom romen.
    Det jag undrar är hur arbetas en custom rom fram. Hackar man i original mjukvaran eller finns det annan mjukvara som är bättre som man gör så att den fungerar till 820:an. Hört nått om rootad vad är det och är något som blir i och med costom rom bytet.

    Lite rädd att jag får som svar "För tusan människa!" :ehm:
     
  19. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    För tusan människa! Haha nejdå, jag svarar gärna på frågor om jag kan, det är mest saker som är jätteenkla att ta reda på själv och typiska för forum (har plattan feature X typ) och som återkommer hela tiden som är tröttsamt för dem som försöker komma vidare och inte svara på redan besvarade frågor igen.

    Jag använder mig av orginal-firmware men har sedan förändrat framförallt på Linux-nivå, t ex bytt filsystem som jag nämnt. I enstaka fall ,/init t ex, har jag kompilerat om den själv, efter att ha ändrat i källkoden så att det jag behövde göra var möjligt.

    "Rootad" innebär att man har möjliget att köra program/appar som har total tillgång till allt i Android och även det underliggande Linux-lagret. Rootning är alltid det första jag gör, eftersom det behövs för det som kommer sedan :) (Med andra ord är din platta "rootad" om du lagt in twk-004 eller twk-005). Om du kör ett program som vill ha full tillgång till systemet kommer du få upp en popup som frågar om du godkänner detta (av säkerhetsskäl).

    "Hur man gör" är nog väldigt olika. Min egen uppfattning om att filsyetemet cramfs är helt värdelöst för en interaktiv pryl gjorde att jag bytte detta på ett tidigt stadie, men det är annars inte så vanligt av någon anledning.

    För mig bästa möjliga prestanda det viktigaste (jag gillar att överklocka PCs också t ex). Andra vill helst ha med så många nyttiga appar som möjligt från start så man slipper ladda ned dem. Jag har istället plockat bort de bitar jag tyckte tillförde mindre än nackdelen med att ha dem där "per default".

    Hur man tar reda på hur man gör: Googla! "archos moding" borde ge en träff på en wiki där jag hämtade väldigt mycket kunskap i början, och principen är densamma fortfarande faktiskt. Var beredd på att läsa på jättemycket och titta på det andra gjort. Du kommer få lägga en hel del tid, och tycker man inte att det är roligt att lära sig utan enbart är intresserad av resultatet så kommer det bli lite tufft tror jag :cool:

    I tråden om 7CK100 beskriver jag mycket om det jag jobbade med på den plattan, och eftersom jag var totalt noob på Android då så kan man nog lära sig en del där eftersom vi "började från början" där. Dock har tråden över 1000 inlägg ;)
     
    Last edited: 29 dec 2011
  20. jgb

    jgb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har precis vart i Uppsala (från Sollentuna t/r) och handlat en sån platta efter Twk_'s hack och andras rekommendationer. Kostade mig 1695 (fast det stod 1595 på webben) och skall ta det med Siba kontoret imorgon (butiken verkade inte vara säljande/ursäktande på något sätt ang. priset).
    Säljaren rekommenderade dyra Samsung eller Ipad men jag lyssnar nog hellre på forum användare än säljare enligt tidigare erfarenhet. Visst är dessa paddor bättre men inte prisvärdardast :cool:.

    Plattan är slim och känns gedigen men dålig upplösning och dålig market (hittar inga svenska appar t ex) , skall bli att installera custom rom från Twk_ efter att jag bekantat mer med maskinen.