Skaffa 399 pott fast man inte ringer så mycket?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Saliciouscrumbs, 22 dec 2011.

  1. Saliciouscrumbs

    Saliciouscrumbs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Just nu har jag en HTC Desire. Jag har märkt att jag surfar och läser epub böcker mer och mer med den. Har därmed börjat sneglat på Galaxy Nexus eftersom den väldigt fina skärmen skulle passa mina surf -och läsbehov.

    Frågan är vad det bästa alternativet är. Det står mellan Telenor (med senaste kampanjen) och Telia (som jag har just nu).

    Abonnemanger:

    Med Telenor kostar det 399 kr/mån.
    Kan ringa för hela beloppet
    Obegränsat med surf.
    Galaxy Nexus på köpet

    Med Telia kostar det 180kr /mån. Av den summan består 98 kr för surf och ungefär 80 kr som jag ringer för. Jag har märkt att jag håller igen när jag ringer, t.ex säger jag till mina föräldrar att de ska ringa upp mig, och jag tycker att jag ringer flickvännen mycket mindre än vad jag egentligen vill :)
    1 gig surf. I början räckte 1 gig datamängd, men på senare tid har jag märkt att jag måste begränsa mig vid månadens slut.
    5200 kr för Galaxy Nexus.

    Priser
    Stannar jag hos Telia och köper en G.Nex kontant kostar allting 5200 kr + (98 kr/mån x 24 mån) + (ungefärliga 80 kr jag ringer för x 24 mån) = 9472 kr.

    Byter jag till Telenor kostar allting (399 x 24 mån) + (600 kr för att avsluta Telia abonnemanget tidigare) - (minus 798 eftersom telenor skänkte mig dem första två mån) = 9378 kr.

    Såsom jag ser det är det ungefär 100 kr billigare att byta från telia till ett pott-abonnemang hos Telenor, och då får jag obegränsat med surf och kan ringa för mycket mer dessutom.

    Det enda som får mig att tveka är att jag faktiskt skaffar ett abonnemang med 399 kr i potten. Ändå kommer jag inte komma i närheten av att använda alla dem kronorna. Känns som bortkastade pengar att inte använda dem.

    Glömde också att säga att med Telenor får jag drulle försäkring för 29 kr i mån eftersom jag hade 30 kr över att reducera månadskostnaden under deras kampanj. Hos Telia kostar den 59 kr/mån. Men det kanske ni inte ska ta med i beräkningarna, det blev lite mycket nu.

    Edit: Kanske borde postat detta i mobiloperatörsforumet.
     
    Last edited: 22 dec 2011
  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Köpråd -> Mobiloperatörer
     
  3. H0gberg

    H0gberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    43
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Jag såg det lite som så här när jag tog Telenors erbjudande om 399+valfri smartphone: För 399 ingår en telefon som skulle kostat 220:- i månaden. 399-220=179. En "ren" abonnemangskostnad på 180:- i månaden som tillåter mig att ringa för 399:- i månaden, smsa fritt och fritt surf.

    Det tillåter för utrymme att ringa en hel del men ändå en bra totalsumma i månaden. Där jag bor så blev också datahastigheten och 3G-täckningen mycket bättre vilket också avgjorde mycket till Telenors fördel.

    Överlag tycker jag det är en bra deal, varesig man ringer mycket eller lite. Ett vanligt abonnemang utöver telefon ligger ju runt hundringen i bara i fasta kostnader.

    Hoppas resonemanget hjälpte lite!
     
  4. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag skulle ta den. Som sagt blir totalkostnaden lite billigare, du mycket mer fri i ditt mobilanvändande vilket är skönt, du slipper gränsen på 1GB och du hamnar dessutom på ett bättre utbyggt 3G nät med tätare master och mindre belastning.
     
  5. Frohike

    Frohike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2009
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  6. Saliciouscrumbs

    Saliciouscrumbs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Tack för svaren.


    Sista dagen Telenor körde kampanjen var den 11 dec. Men enligt sista svaret i denna tråd: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=57013

    Verkar det som att vissa återförsäljare har rätt att fortsätta med kampanjen.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  7. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du kan ju annars köpa den via phonehouse med tre.
    299kr/mån +80kr som du ringer för.
    Plus att de har halva abon-avgiften fram till påsk + gratis mobilt bredband i 2år.
    (149.50+80x3)+(299+80x21)+250kr = 8897kr
    blir aningens billigare + gratis mobilt bredband som du kanske kan ha användning för eller hyra ut.
     
    Last edited: 23 dec 2011
  8. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Telenor kör annars 399 dealen igen, kolla deras hemsida.
     
  9. Dlx

    Dlx Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vad har din familj och din flickvän för abonnemang?
    Vad kostar det för dem att ringa till telia respektive telenor?