Diskussion: Hörlurar till telefonen?

Diskussion i 'Hörlurar' startad av jedijens, 9 jul 2011.

  1. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hehe, ok, jag har förvisso tänkt mig att använda lurarna när jag promenerar eller sitter på tåget, men de där ser ut att kunna sitta kvar även efter man voltat med en cykel. :)

    Nja, jag är lite allmänt skeptisk till märken och produkter som verkar vara mer stylade än de verkar ge kvalitet (i ljud, komfort och hållbarhet).

    Skulle jag lägga 1500 på ett par lurar skulle det nog bli Etymotic. Deras prylar verkar ge riktigt bra ljud och ändå inte sticka ut ur öronen så att man ser ut som en robot från en sci-fi-film från 70-talet.



    Just nu lutar det åt ett par Klipsch Image S4a, trots att de inte har en vinklad kontakt.



    PS: Wohooo! Mitt 500:e inlägg. :P
     
    Last edited: 14 dec 2011
  2. Tsukasa-san

    Tsukasa-san Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kan starkt rekommendera Denon AH-D1100. Kanske inte de mest portabla men du får garanterat ett klart och fylligt ljud. Jag funderar på att skaffa ett par nya In-ear hörlurar och har kollat en hel del på Denon AH-C710. Någon här som har dessa In-ear hörlurar?
     
    Last edited: 14 dec 2011
  3. MackanL

    MackanL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Last edited: 15 dec 2011
  4. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag kan meddela att jag nu köpt ett par lurar och är toknöjd.

    Det blev ett par Klipsch Image S4a för 690 kr på Webhallen.

    Positivt:
    +mycket bas, även vid låg volym.
    Jämförelse:
    Original-SGS2-lurar börjar skorra när jag drog upp basen ett snäpp i PowerAmp.
    Mina Creative-ploppar jag hade förr började skorra efter två snäpp.
    Klipsch skorrar inte alls ens vid max bas. (att det sen inte låter så bra är en helt annan sak, detta var bara ett test)
    +bra ljud i övrigt. Rent, djupt och klangfullt.
    +sköna, de sitter bra. Jag använder de vanliga mellan-plopparna. De trillar inte ur när jag är ute och går.
    De är lika sköna som Creative-plopparna jag hade och betydligt skönare än original-SGS2-lurarna.
    +de isolerar externt ljud rätt bra, vilket jag gillar
    +lite vindsus
    Jämfört med mina Creative-ploppar så susar det inte alls lika mycket i dessa när det blåser. Jag använde inte SGS2-lurarna, så okänt hur mycket/lite de väsnades i blåst.
    +lika lång sladdlängd
    Båda plopparna sitter på samma avstånd (dvs tyngden från sladden fördelas jämnt över båda öronen och drar inte enbart i den ena ploppen)
    +position och storlek på mic
    Micken sitter lagom högt upp. Klumpen på sladden är väldigt liten.
    +design
    Jag tycker plopparna är snygga och de sticker inte ut som antenner ur öronen.
    +gummiploppar
    Det kom med 4 par olika gummituttar att välja mellan, tre "vanliga" ovala och ett par barbapappa-liknande. Jag valde mellanmodellen av de vanliga.

    Det negativa:
    -rak kontakt
    Jag skulle hellre haft en vinklad kontakt som inte sticker rakt ut från mobilen.
    Ska man säga något positivt om detta är det att kontakten iaf inte är bland de större.
    -sladdarna trasslar en aning
    I jämförelse med mina Creative-ploppar trasslar Klipsch BETYDLIGT mindre, så det är bara ett litet minus.
    -sladdskrap
    Som vanligt hörs skrapljud när sladdarna skrapar mot kragen på jackan, dock mindre än mina Creative-ploppar, så det är bara ett litet minus. (jag orkar inte hålla på och sätta dem upp-och-ned och dra sladden bakom öronen. Min lösning är att klämman fast sladden under tyget vid dragkedjan)

    Okänt:
    ? App för knapp
    Klipsch har en special-app för att ändra knappens beteende, om man vill. Jag har inte testat den än.
    Default-funktionerna för knapptryck fungerar även utan app (svara, pausa, nästa låt)
    ? Mic-kvalitet
    Jag har inte gjort några tester på ljudkvalitet. När det blåser och man inte skyddar mic:en hörs man inte iaf, men så är det väl mer eller mindre med typ alla hands-free.
    ? Bara en knapp
    Jag har ingen aning om om jag kommer sakna fler knappar än en, t.ex. volym upp/ner.
    Förmodligen kommer jag inte göra det då den enda knappen fungerar enkelt.
    ? Kvalitet
    Detta kan jag inte ge omdömme om förren efter tidigast ett år. Sladdar, fästen och konstruktion verkar vara bra iaf, så förhoppningsvis går de inte sönder på flera år.

    Summa sumarum: Jag är toknöjd.
     
  5. Monterat

    Monterat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Själv lite sugen på Klipsch propparna.

    Var glad att du skippa Bose, de är så sämst att det inte ens går att beskriva med ord. Betala för en Ferrari och få en Trabant är deras motto.

    Sent from my GT-I9100
     
  6. Tsukasa-san

    Tsukasa-san Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag drog ner till min lokala Hifi-klubben butik och provlyssnade In-ear hörlurarna B&W C5 och oj vilket fantastiskt ljud. Jag jämförde med Denon AH-C710 och B&W C5 har tveklöst mycket bättre ljudkvalité. Basen är djup och rund utan att den döljer detaljer i ljudet och diskanten blir aldrig för skarp. Dessutom sitter dom som gjutna i öronen vilket gör dom optimala för träning.
    Blir nog ett köp efter jul!
     
    Last edited: 22 dec 2011
  7. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    PortaPro-mod

    Jag kan tipsa om att det är lätt att modifiera ett par PortaPro till motsvarande iPortaPro (dvs med mikrofon och knapp). Man behöver en lödkolv och ett par lurar som har mikrofon och knapp, som man offrar för detta (tex de man fick med telefonen som i fallet med SGS2 inte är bra alls, eller så kan man köpa billigast möjliga headphone-lurar från tex DealExtreme, det finns från 4 dollar ungefär). Det sitter ett slags plastlock som döljer där sladden går in i luren, detta kan man lyfta rakt uppåt om man bänder med en kniv, det är två pinnar som går in i hål som håller fast. Sen löder man bort sladdarna och löder på sladdarna från de slaktade lurarna, och trycker på plastlocket igen.

    Skillnaden i pris mellan PortaPro och iPortaPro är inte så stor att detta blir en stor besparing, men om man redan har PortaPro kan detta vara värt. iPortaPro verkar också ha ganska dålig kvalitet just i sladd och knapp, så detta kan också bli ett bättre resultat än om man köper nya. Jag har övervägt att modda för "platta sladdar" som dom där jays-lurarna har.
     
    Urbs gillar detta.
  8. Muyfa666

    Muyfa666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jays a-Jays One+ är riktigt bra. Någorlunda billiga med bra fjärr och bra ljud.
     
  9. flippzii

    flippzii Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    412
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag måste säga att de är urusla i jämförelse mot urban ears bagis... har testat båda i över en vecka

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. psypulser

    psypulser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag skulle behöva ett par platta in-ear hörlurar för att dom små runda bollarna får jag ont i öronen utav.

    Har ni sett skymten av sådana till vår telefon :P?
     
  11. tirim4

    tirim4 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  12. psypulser

    psypulser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    precis sån typ av hörlurar, mindre penetrerande för örat
     
  13. Tsukasa-san

    Tsukasa-san Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  14. psypulser

    psypulser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nämen gud!! vad är det för grej som sticker upp där på snäckan, näee det ser ju ut som en hörapparat finns det ingen med mer klassisk utseende? hjälp mig att hitta tack
     
  15. tirim4

    tirim4 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Som sagt, de med det klassiska platta utseendet skiljer sig inte nämnvärt i ljudkvalité, alla låter ungefär lika dåligt men nöjer du dig med det så är det nog bara att välja dem som ser snyggast ut.
     
  16. psypulser

    psypulser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    några hörlurar som inte går så långt innuti örat då, finns den? då får den väl vara en boll bara den inte sticker så långt in i örat så man får panik
     
  17. Tsukasa-san

    Tsukasa-san Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bose IE och IE2 går inte så långt in i örat.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  18. Talaz

    Talaz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Beats by dr.Dre
     
  19. psypulser

    psypulser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 18 jan 2012