HTC äger sönder mig, vad kan man göra?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Junoctal, 14 sept 2011.

  1. Junoctal

    Junoctal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej, börjar bli smått förtvivlad. För tre månader sen (ja, TRE månader) skickade jag in ming Nexus One på reparation till service center i UK. Supporten sa att det skulle ta ca 7 dagar. Sedan följde en cirkus med att telefonen stod som "ready for packing" , "ready for shipping", men inget hände. Dagliga samtal med supporten resulterade i förklaringar om att systemet var lite slött, telefonen var på väg, den skulle komma när som helst.

    Ingen telefon kom.

    Efter fortsatt mailande och ringande så konstaterades att telefonen tappats bort, det hade nu gått en månad, och jag skulle få en ny.

    Ingen telefon kom.

    Efter fortsatt mailande och ringande och "accelerated to higher level" så ringde en person som personligen bedyrade att han skulle hålla mig dagligen uppdaterad om ärende och att så här fick det inte gå till etc etc..

    Ingen telefon, ingen mer information. Sist jag hörde av dem var två veckor sedan.

    Som alla säkert förstår så kan man inte vara utan sin smartphone i tre månader (jag gjorde ett tappert försök med min gamla 3G lur utan mail etc, men det gick sådär) så jag var till slut tvungen att köpa en ny lur, ingen HTC nej.

    Jag har blivit erbjuden en kompensation på 300 kr att använda i HTC's tillbehörs shop, synd bara att typ inga tillbehör fungerar till N1'an.

    Sjukt less och förbannad. Nån som varit i liknande sits?
     
  2. devotional

    devotional Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Wow, jag skulle nästan kunnat författat ditt meddelande.

    Power-knappen la av i mitten av juni och efter kontakt med HTC support skickade jag telefonen för garanti-service i UK. Skickade rek så jag kunde se att den kom fram. Sedan dröjde väl någon månad innan jag kontaktade HTC och fick svaret att telefon var fixad och precis klar att skickas tillbaka till mig.

    Tiden gick och någongång i slutet av augusti så hade jag fått ett telefonmeddelande från HTC där man sa att det var problem att lokalisera min telefon och att de skulle höra av sig när man visste mer.

    Ringde upp dem förra veckan och till slut konstaterade man att telefonen är borta. Man skulle då skicka en ny. Jag påpekade att jag tyckte att HTC schabblat ordentligt och föreslog att de kunde skicka en nyare modell - typ en Sensation. Fick ett stort nej med prat om att konsumentköplagen inte gällde...jag svarade att jag inte åberopade någon konsumentköplag utan tyckte att HTC kunde kompensera sina misstag som ändå kostat mig typ 2 månader utan telefon.

    Det slutade med att jag fick ett nytt ärende hos HTC Care Team och blev till slut erbjuden samma 300 för tillbehör. Jag blev faktiskt hänvisad till Expansys för att hitta nåt upp till 300. Tråkigt nog är det ganska begränsat urval för den pengen.

    Igår kom ersättningstelefonen. Jag är väl naiv, men jag trodde faktiskt att HTC skulle skicka en ny - men icke. Jag har fått nån beggad Nexus som visserligen verkar ha gått igenom en service och rengöring. Tyvärr saknades bakluckan!

    Har skickat nytt reply till HTC Care Team och vädrat mitt nu mycket stora missnöje.

    Någon slags fortsättning lär väl följa...
     
  3. Departementet

    Departementet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Detta är ju helt sjukt.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  4. joelbitar

    joelbitar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vill bara flika in att det inte alltid är så dåligt, jag har pajjat min Nexus One två gånger. Första gången fick jag betala frakten till Englad själv, reparationen tog 6 arbetsdagar. Andra gången den gick sönder skickade dom ett DHL bud till min arbetsplats, hämtade telefonen och fem arbetsdagar stod DHL killen där på jobbet med en låda till mig, den gången stod HTC för allt.

    Synd att inte alla har haft samma erfarenhet av deras kundtjänst som jag har haft :/
     
  5. Junoctal

    Junoctal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    @devotional: Tråkigt att du verkat råka ut för exakt samma skräp som jag, men lite skönt att veta att man inte är ensam!

    Jag har nu kontaktat HTC igen och frågat va sjutton som händer, och ärendet har blivit.... Accelererat till högre nivå (hur många nivåer har dom egentligen)

    Att det ska va så här byråkratiskt och sunkigt är under all kritik. Hade jag basat över kundvården där hade jag plockat en sensation och skickat över för länge sen.

    HTC - LOUDLY SUCKS

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  6. Junoctal

    Junoctal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    P.s @devotional : det var powerknappen som lagt av på min med, skickades in den 12e juni. Dom kanske lagat min och skickat till dig :-)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Bedrövligt ärende.....:P

    Har du bara pratat med 1:a linjens support som tar emot den stora massan ?

    En bra taktik om man argumenterar sakligt för sin sak är att kräva att man får diskutera sitt problem med en "coach" för supporten eller högre chef. (olika vad de kallas numera o_O)

    Sen brukar det inte vara supporten numera som hanterar långdragna reklamationer utan alla stora operatörer har en separat avdelning som enbart hanterar dessa surdegsärenden.

    Men hur HTC har det vet jag inte ??

    Tidsmässigt så tror jag du har rätt till en ny lur !! (konsumentköplagen)
     
  8. Junoctal

    Junoctal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    @plun: jag har pratat med alla möjliga, det ringde tom upp någon högre på stegen som "personligen skulle hålla mig dagligen informerad" = bs.

    Jag har redan blivit lovad ny lur, för två månader sedan, men inget händer ändå.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  9. devotional

    devotional Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hehe, ja, hade den ett serienummer som slutade på 634? I så fall kanske du har batteriluckan kvar som du kan skicka till mig - den är liksom min nu... :P
     
  10. Junoctal

    Junoctal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Lyckligtvis inte, men jag har faktiskt en extra batterilucka till en annan N1 som är trasig. Den kan du få.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  11. devotional

    devotional Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svar från HTC var väl inte så upphetsande: de konstaterar också att de skickat en "refurbished unit" och det är bara att tacka och bocka. Jag har ju i alla fall, till skillnad mot Junoctal, fått en telefon.

    Angående batteriluckan så är det tydligen jag som missat. Jag skulle skickat in telefonen utan lucka. Det finns säkert någon bra förklaring till varför man ska göra så, men jag har inte lyckats komma då den ännu. Men jag ska tydligen få en ny skickad till mig. Tack ändå för erbjudandet, Junoctal!
     
  12. Henka

    Henka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Exakt detta hände mig också! Fyfan vad chockande att de får gå till så här..

    Jag råkade krascha skärmen på min nexus å skickade in den till htc.. tog två och en halv månad. Fick ringa 3 gånger till sveriges htc support för att ens få reda på vars telefonen hade tagit vägen. Fick gratis reperation(garantin hade gått ut) och dom lovade ett bluetooth headset skulle följa med telefonen som kompensation.

    Telefonen fick jag, men inget headset.
     
  13. bananbåtskaptenen

    bananbåtskaptenen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag skickade in min telefon i tisdags och idag (måndag) fick jag telefonen reparerad och klar tillbaka, det tycker jag är bra service :)
     
  14. Junoctal

    Junoctal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    "Hej X,

    Tack för att du kontaktar HTC

    Escaleringen låter meddela att undersökning pågår."
     
  15. Junoctal

    Junoctal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    ÅLRAJT

    Jag fick erbjudandet att få en Desire S istället... Något jag inte hade gått med på om jag inte hade köpt en ny telefon redan.

    Men mamma el. flickvän blir väl glad nu istället :cool: (eller så kanske man ska ha nåt kul att roota själv :innocent: )
     
  16. Junoctal

    Junoctal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    NU kom det en Desire S från HTC. Jag hade ju blivit lovad en ny. Med ny menar HTC en begagnad telefon med lite skador på chassit och utan laddare. Dessutom går den inte ställa in att köra på svenska. Tack HTC för bra kundbemötande. Att bara behöva vänta i 5 månader på att få telefonen bortslarvad för att få tillbaka en okomplett begagnad som inte kan svenska är verkligen en bedrift.
     
  17. alongusername1

    alongusername1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också skickat till HTC i UK två gånger, den första gången tog det ca 1 vecka och jag fick stå för frakten dit. Andra gången fick jag frakten betald av HTC och ärendet gick på under en vecka. Man undrar vad det är som gör att vissa får servicekvalitet 1 av 10 och vissa gånger så fungerar det som en dröm och HTC står för allt...
     
  18. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Kontakta media om detta, så ska ni nog se att ni får nya telefoner ;-)
    Inga företag gillar att bli smutskastade i pressen :D
     
  19. spXq

    spXq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nästa gång en pryl går sönder:

    Lämna istället in den där du köpte den. DEM ("de"? kommer aldrig ihåg...) får sedan skicka telefonen på reparation. Får du den inte inom rimlig tid (har för mig att det är några veckor) så kan du häva köpet.

    Edit: Du har inget avtalsförhållande till HTC eftersom du (antar jag) inte köpte telefonen från HTC (även om de tillverkat den). Däremot har du ett sådant förhållande till säljaren, och därmed en massa konsumenträttsliga regler till din hjälp. Företagens egna åtaganden (som att åta sig att reparera telefoner) är egentligen bara meningsfulla i länder (som USA) utan starka konsumenträttsliga regler.
     
    Last edited: 2 jan 2012