Nook Color

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av -ix-, 2 feb 2011.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  2. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Tyvärr ej helt korrekt. Misstänker att de på ebay bara tagit en vanlig kabel och säger att den är till Nook. Nook kabeln för att ladda är speciell då man inte kan få tillräckligt med kräm i en vanlig usb kabel(nook kabeln passar inte i andra usbprylar). Du kan stoppa in en vanlig usb-laddare till Nooken, men då tar det typ ett dygn att ladda den. Så jag behöver en original kabel. Eller kabel som är liknande den, om någon vet någon annan pryl som använder samma typ av kabel.
     
  3. mippen

    mippen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är det kabeln som begränsar laddningstiden?
    Har också vid omgångar kört med "vanlig" micro usb men i NOOK väggadapter.. kan dock ej säga om laddningen gått lika bra eller långsamt vid dessa tillfällen.

    Känner dock igen det som skrivs om att orginal nook kabel ej passar till andra enheter.
     
  4. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Både kabeln och laddaren är "kraftigare" än vanliga mobil tillbehör.
    Jag vet ej exakt vad det är de gjort med kabeln, men det ska ha gjort åtkomst till några mer pins(så att den kan överföra mer ström), därför den ej passar i andra prylar. Nookladdaren är på 1,8A om jag minss rätt. Jämfört med 0,5-1A i vanliga standard usbväggladdare.
     
  5. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Nån som har provat ICS?
     
  6. frav

    frav Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    MS L950, LG G7, Moto X4, IP12, IP8P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    MS L950, LG G7, Moto X4, IP12, IP8P
    Info:
    Launcher 10
    Länk?

    Skulle kunna testa om det går att köra med SD-boot.
     
  7. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

  8. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Varit sugen på att prova men ville vänta tills app-rean tog slut. Men nu är den ju det så har jag inget att göra i helgen så kanske det kan bli ett test. :)
     
  9. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

  10. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet hur NC's skärm står sig att läsa på mot till exempel iRiver Cover story (e-ink)? Dessutom - hur funkar NC att läsa serier på?
     
    Last edited: 2 jan 2012
  11. zel

    zel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Har ägd nook i et par månader och har läst 4-5 böcker och en mängd serier, star wars mest. Skärmen är ips, ingen klagomål als. Kanske scannade serier är inte bästa formatet. Men det fungerar med lite scrolling.

    Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
     
  12. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Allright, använder du den mest som en vanligt tablet, för surf och så?
     
  13. recman

    recman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    För det första kan/ska man inte riktigt jämföra en ips-skärm (NC) med en e-ink-skärm då e-ink slår det mesta när det gäller just att läsa på den. E-ink är skapat med endast detta i tanken och försöker efterlikna vanligt papper, tex så är inte skärmen belyst vilket skall ge en bättre upplevelse vid läsning.

    Även jag använder min NC till att läsa böcker och det fungerar bra, så länge man inte är ute i starkt dagsljus, då blir det inte lika trevligt längre (även om det går). Fördelen med NC är så klart att man just kan kolla mailen, Facebook, Twitter, surfa, se Youtube osv osv. Därför skulle jag INTE byta ut min NC mot en Cover Story.
     
  14. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nej, e-ink lär ju vara det absolut bästa att läsa på, men även Nooken är väl gjord som eboksläsare i första hand?

    Svåra val det här :) iRivern är ju makalöst skön att läsa på, men den är yxig vad gäller hanteringen av böckerna. Sen duger den ju inte till nåt annat än just att läsa på.
     
  15. recman

    recman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Visst är det så, NC är ju en eboksläsare i grunden, pimpad med lite funktioner och med custom-ROM komplett surfplatta i princip. :)

    Ska du läsa mycket och ha den 90% till det, så kör på iRivern, men är du intressarad av att använda den även till annat så är det självklart NC som gäller (mellan dessa två).
     
  16. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag har kört Nook Color och har numera Asus Transformer OCH en Nook Simple Touch. Nook Color är för mig en lysande "medelväg" om man bara vill ha en platta och vill läsa nyheter, tidskrifter och lite böcker. Men vill man verkligen plöja böcker är en E-ink-platta HELT oslagbar, framförallt om man ofta läser i sängen/dunkel belysning då bakgrundsbelysning inte är någon höjare i längden då. Dessutom är ju batteritiden ofattbart bra.

    .... en Nook Simple Touch är en väldigt billig komplettering om man läser mycket böcker.
     
  17. frav

    frav Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    MS L950, LG G7, Moto X4, IP12, IP8P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    MS L950, LG G7, Moto X4, IP12, IP8P
    Info:
    Launcher 10
    Jag kanske har missat något, men det var ju rätt längesedan det kom någon CM7 uppdatering till Nook Color (Encore) CyanogenMod Mirror Network - Powered by TDRevolution

    Är det så att det inte skapas några nya uppdateringar iom CM9 utvecklingen eller får man hämta CM7 uppdateringar från något annat ställe?
     
  18. recman

    recman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Om jag inte missminner mig helt så meddelade CM att de fokuserar på CM9 helt nu så CM7 kommer nog inte att uppdateras, nej.
     
  19. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Det är ju rätt och proffsigt att göra så, men CM verkar vara på väg utåt... nu släpper dem tidiga alfa på CM9 blandat med sporadiska nightlys på CM7 samtidigt som attityden är fruktansvärt kaxig och oförskämd. För all del kan man bli trött på nybörjare som inte läser eller skiter i vilket, men dem får ju hela Cyanogen att associeras med konstig inställning om dem är ollon utåt.

    Så svaret är att det mycket väl kan dyka upp nya CM7, men inte där man brukar hämta dem.
     
  20. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Nu ska man inte dra alla CM-releaser över en kam, de är VÄLDIGT olika och det beror snarare på vilka personer som utvecklar för en viss device än själva CM. (Defy/defy+ t.ex. både buggrättas det och releaseas på CM 7.x, om än med lägre frekvens)

    Men jag tycker du sätter fingret på ett problem med CM, ALLT releasas med nighlies i samma kodträd. Jag saknar verkligen att CM inte branchas i t.ex. Stable, Testing och Experimental så man på ett enklare sätt kan välja hur "bleeding edge" man vill vara på sin device, jag skulle t.ex. vilja ha stable på jobbluren, testing på privatluren och sedan kanske experimental på någon platta.

    Just att man bara springer efter det senaste och hetaste kanske inte har enbart positiva effekter tyvärr.