Fråga: Samsung Galaxy S2 - Liten fråga angående mitt batteri

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Fozboz, 3 jan 2012.

  1. Fozboz

    Fozboz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja alla! :)

    Har precis kastat ut min gamla Sony Ericsson tegelsten och inhandlat en Samsung Galaxy S2, hade sneglat lite på detta forum innan och nu har jag en fråga jag kände jag behövde fråga om.
    (har försökt söka i forumet efter liknande frågor och hittat snarlika, men känner inte jag hittat något direkt svar på mitt problem, jag kan iof ha missat något, isåfall får ni ge mig ett slag på fingrarna)

    Jag sitter för närvarande och uppdaterar telefonen (inte wipad, rootad, flashad eller brickad osv än, jag är en feg newbie alltså) så kanske kommer detta lösa mitt problem, det återstår att se.

    Jo, som sagt, jag packade upp telefonen. Installerade Avast!, installerade hitta.se och TibiaME (för att ha nåt spel inlagt) och har sen inte gjort mycket mer än att ringa och surfa lite, men bara lite.
    Ok, ska sluta svamla och gå direkt till problemet, min batteritid har försämrats från ungefär 3 dagar till 1 dag, på endast 5 dagar.

    Har ställt in Energisparläge från 20%, stänger av Wifi och allt innan jag ska sova varje kväll (japp jag är en newbie)
    Android versionen är 2.3.5 (om det nu hjälper något?)
    Telefonen ligger för det mesta med släckt skärm och användandet har varit samma samma, från början som sagt lyckades min laddning ge telefonen ca nästan 3 dagars tid innan den behövde laddas igen medans nu så drar halva batteriet ur innan klockan ens är 13 och då har jag inte gjort annat än kollat ifall jag fått ett sms eller inte. Enligt batterianvändningen står AndroidOS för 86% vilket visar att skärmen inte används speciellt mycket antar jag (flinar).

    Nån med några ideer? Är detta vanligt förekommande? Har jag laddat den fel? (har läst manualen och följt den vid första laddning osv) Vad kan ha hänt? Bör jag köpa nytt batteri?

    Väldigt tacksam för hjälp och svar!
    Med vänliga hälsningar,
    Fidde
     
  2. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Antagligen nån app som missköter sig.
    Kolla först task managern (långt tryck på home och sedan tryck på task manager/aktivitetshanterare) om nån app är aktiv i bakgrunden trots att den inte borde köra. Appar som ligger i den listan med 0.0% i CPU-aktivitet är inget problem.
    Annars börja med att avinstallera Avast, finns inget behov av det så länge du är försiktigt (och det verkar du vara). Hjälper inte det så fortsätt med nästa app, du har ju inte så många.
    I mitt fall så hade jag även kollat datatrafiken per app, finns program som kollar det, men som sagt så har du så få appar att det inte är nödvändigt.

    Har du konfigurerat mailen? Jag vet en del som haft problem med vissa mailkonfigurationer.
    Ett annat känt problem är strul med vissa routrar, vilken router har du?
     
  3. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag har själv haft problem med att android os spökar, efter otaliga återställningar så gav jag fan i att registrera något samsungkonto på telefonen samt drog ut sd-kortet, någon av dessa ska enligt diverse professorer på xda kunna vara anledningen till hög aos aktivitet... Finns även ngn som spekulerat i att lagringsutrymmet inte är helt 100 på vissa telefoner - testa en fabriksåterställning utan återställning från säkerhetskopia och formatera allt som går att formatera samt skippa samsungkontot. Det fungerade för mig, är långt ifrån säkert att det gör det för dig men det är vad jag kan bidra med iallafall ;)

     
  4. Fozboz

    Fozboz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Tack så otroligt för tipsen. Har kollat över lite och kommit fram till följande:

    1. Kollade Aktivitetshanteraren, Hade 0 aktiva program i bakrunden. Provade rensa ramet medans jag ändå var där. Enligt den använder jag 258/837mb ram. Jag använder 138mb/1.97GB i systemlagring, resten ligger på usb vilket är endast 171mb av 12gb typ.

    2. Jo jag har Gmail mailgrejs konfigurerat, vet inte hur du menar med konfigurationer dock, något specifikt jag ska leta efter?
    3. Routern är nåt skitmärke, fick den av Bredbandsbolaget, gissar det är både modem och router? Har en linksys som jag skulle kunna koppla in om du tror det kan vara bidragande.
    4. Jag provar avinstallera alla senaste appar så får vi se.

    Tycker att laddningen tar längre tid än förut också men har aldrig tagit tid helt så har ingen fakta angående det, sen blir laddare och mobil jäkligt varma vid laddning, normalt eller? (inte så jag bränner mig men påtagligt kännbart varm)
     
  5. Fozboz

    Fozboz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej och tack så otroligt för svar! :)
    Samsungkontot reggade jag idag vid uppdatering så det kan inte spöka för mig, då detta kom före det (var jag som var otydlig med det :P)
    Dra ut SD-kortet säger du? Vad skulle det göra? Ja menar, har du någon mer information på det hela, ska jag behöva köra telefonen utan SD-kort alltså?

    Mvh
     
  6. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Vissa sd-kort verkar ge problemet med "random reboots" och hög användning av aos. Testa formatera kortet i telefonen först och starta om.... Funkar inte det så ta ut det och se om det blir bättre... Men glöm inte att prova formatera usb-lagring när du ändå håller på, har för mig att nått snille på xda trodde det kunde bero på det.. Det är rätt många bud och jag vet inte vilket som är rätt ;) Mitt batteri är ok nu igen iallafall så något av detta har ju hjälpt.

    Verkar vara en väldig skillnad på lurarna också, jag har jätteproblem med eko, minneskort och batteri i min, en polare som har en nyare sgs2 har bättre batteri än vad jag har med extended batterykit, inget eko eller minnesproblem, hans kamera är även snabbare än vad min är... Var inne och kollade tillverkningsdatumet i lurarna och såg då (om jag har tolkat det rätt) att min lur var hårdvaruversion 1.0 och hans var 1.3 - antar att samsung har fixat lite...
     
    Last edited: 3 jan 2012
  7. Fozboz

    Fozboz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då jag är en riktig nybörjare, kan du någorlunda utförligt berätta hur jag formaterar och återställer osv samt i vilken ordning saker och ting ska göras (låt oss kalla det miniguide)

    Jag tänker kontakta Samsung troligen också, eftersom detta är löjligt.
    Laddade mobilen och den var full vid 23.03 igår, 12h senare har jag nu mindre än 1/3 kvar av batteriet, och då har jag sovit mestadels av den tiden och alltså inte använt den. Verkar bara bli sämre och sämre... måste ju vara något fel på batteriet?

    AndroidOS 94% enligt telefonen, resten delar på 6%.
    Tror det får bli systemåterställning och formatering för att försöka utesluta något.

    Tack för alla råd hittills!

    Mvh
     
    Last edited: 4 jan 2012
  8. scanie

    scanie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    En annan sak som är värd att tänka på är att du måste använda telefonen en stund innan batteriet beter sig normalt. Sen måste de flesta av oss ladda mobilen varje kväll ändå ;) Säger kanske mer om oss än om telefonerna iofs!
     
  9. bykkarn

    bykkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    Kolla batterigrafen står det att din telefon varit aktiv, så har en app misskött sig och det är den ända tänkbara lösningen när du inte gör något utan sover ska den inte visas som varit aktiv.

    Du kan använda cpu-spy och betterbatteristats för att kolla att den går ner i deep sleep samt wakelocks
     
  10. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Som ovanstående skrev så kolla först så att ingen specifik app är problemet (tror avast kan vara en het kandidat faktiskt).
    Om ditt övervakningsprogram (jag kör själv betterbatterystats) visar att suspend och events/0 är mest cpu-aktiva så kan du testa att följa min "mini-guide". Inga garantier att det funkar för just din lur dock men korrupta filsystem skulle kunna vara en förklaring.
    Gå först i i inställningar/lagring - klicka på allt som har formatera i menyn - dvs både sd kort och usb lagring ;)

    Efter det så går du in i inställningar/privat och avbockar säkerhetskopiering och automatisk återställning...

    Följande text raderar allt du har på luren så du vet...

    Stäng därefter av telefonen, håll nere power, home och volym ner tills den startat. I menyn som dyker upp så väljer du att rensa cache och sen en full wipe (tror faktiskt att det står wipe)
     
    Last edited: 4 jan 2012
  11. Fozboz

    Fozboz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och efter wipe har jag väl inget kvar på telefonen då? Startar den ens då? :P

    Här kommer info från betterbatterystats:
    (since charged)

    Process:
    Suspend (43m) Nästan full graf (Us:0 Starts:0)
    events/0 (42m) Nästan full graf (Us:0 Starts:0)
    tvout resume wo (3m) Ca en cm lång graf (Us:0 Starts:0)

    Partialwakelocks:
    Typ inget använt nästan

    Other:
    Wifi On (ca 14h) ratio 100%
    Awake (ca 9h) ratio 64%
    Screen On (25min) ratio 3%
    Resten typ inget

    Var det till nån hjälp? Något annat jag kan försöka få?

    Mvh
     
  12. Fozboz

    Fozboz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sen en fråga, uppskattningsvis hur lång tid tar det för er att ladda telefonens batteri med telefonen påslagen? Ska prova ta tid på min sen.
     
  13. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jodå, den startar men är fabriksåterställd ;) dvs alla dina filer och inställningar är borta..
    Suspend och events äter ditt batteri... Har du formaterat usb-lagring och sd kort? (raderar såklart dina filer du har lagt in) .. isåfall hade jag gjort en återställning... och som svar på din laddningsfråga - det tar en jävla tid.. Och ännu längre om telefonen "används" under tiden, antagligen därför som den blir varm. Det är nog inget fel på ditt batteri, ditt problem är att systemet av någon anledning ligger och suger cpu i bakgrunden vilket i sin tur tömmer batteriet...
     
    Last edited: 4 jan 2012
  14. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Och skit i att installera avast efter uppdateringen... kan nästan garantera att du inte behöver det.
     
  15. Fozboz

    Fozboz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det några inställningar som jag bör göra som du vet är energibesparande från start, t.e.x att telefonen verkligen går ner i deep-sleep, viloläge osv vid icke användning?
    Jag har provat allt sånt via vanliga inställningsmenyn på telefonen men tycker det är väldigt ytligt och begränsat jämfört med t.e.x Windows eller Linux osv. Jag har kanske missat något då jag är väldigt färsk på detta.

    Jag ska prova det du sagt, dvs wipa den och formatera allt.
    Måste första bara säkerhetskopiera mina kontakter

    Angående Wifi, verkar ju som den ligger på i princip hela tiden när jag är hemma, vilar aldrig den?

    Mvh återkommer imorrn ang batteritiden om det vart skillnad.
    Sen tänkte jag väl kanske prova köpa det där större batteriet också, skulle tydligen ge mig 20% mer tid.

    Mvh
     
    Last edited: 4 jan 2012
  16. Fozboz

    Fozboz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Akut litet problem med din lösning har uppstått,...

    Totalt utrymme samt Tillgängligt utrymme på SD-kortet står som "Ej Tillgängligt" och knapparna Montera/formatera SD-kort är "greyed out" och går inte att klicka på.

    Skumt eller?

    Uppdatering: Skratta inte nu men det är inte så skumt. Det sitter tydligen inte nåt SD-kort i telefonen :P Antar att det inte gör det som standard utan man får köpa till extra lagring?

    Formaterar USB minne osv istället.
     
    Last edited: 4 jan 2012
  17. barbabenny

    barbabenny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kolla vad du har för inställning för wifi-viloläge.

    Inställningar->trådlöst och nätverk->wi-fi-inställningar->[menyknapp]->avancerat->wifi-viloläge
     
  18. Fozboz

    Fozboz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Factory standard är alltid på så att säga, precis gjort wipe nu och allt är återställt, ändrade till att den ska stängas av när skärmen stängs av (kanske var detta som spökat hela tiden?)
    Lär väl märka inom 12-24h om det blivit bättre.

    Tack för all hjälp än så länge! :)
    Väldigt glad ni verkligen försökt hjälpa mig, ni hade lika gärna kunnat lura på mig att bricka telefonen och jag hade inte vetat bättre troligen <flin>

    Mvh
     
  19. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ähh.. kan jag hjälpa så gör jag det... men poängterar samtidigt att det kanske inte funkar ;)
    Men den drar batteri normalt sett så du vet... Men aos ska inte ligga på 94%, snarare typ max 15. Jag irriterar mig på mycket med luren men santidigt så är det den bästa skittelefon som jag har haft ;)
     
  20. Fozboz

    Fozboz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter några timmar ser jag redan en stor skillnad iaf.
    Om det var att jag gjorde inställningen för Wifi eller ominstallationen vet jag inte. Ska sakta lägga till de mest nödvändiga apparna igen, men långsamt, en om dagen för att lättare se vad som påverkar och hur. Efter dessa timmar har ca 6-7% av batteriet gått och nu är det som det borde vara vid i princip noll användning (vissa undrar varför jag ens köpte en sån telefon när jag ändå knappt använder den, men ni vet... vetskapen att ha med mig allt digitalt när jag behöver det var värt fem tusen lätt)

    mvh och jag uppdaterar igen imorgon!