Fråga: Ny androidanvändare, funderingar!

Diskussion i 'RAZR - Allmänt' startad av teemfros, 5 jan 2012.

  1. teemfros

    teemfros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, eller ens vad exakt jag ska fråga, men jag gör ett försök här och hoppas att det blir bra!

    Jag har idag bestämt mig för att köpa en Motorola RAZR, då min iPhone gått sönder, och jag är lagom trött på iPhone, och dess gränssnitt.

    Jag har under min smartphoneperiod endast använt mig av iPhone, så jag är helt ny inom Android, och känner mig rätt lost. När jag använde iPhone var jailbreak ett måste för att telefonen skulle vara användbar, och av den lilla erfarenhet jag har av Android så upplever jag att man har mycket mer frihet som default. Det känns med andra ord som att jailbreak för iOS är av mycket större vikt än rooting för Android.

    Jag skulle vara ytterst tacksam om någon bara kunde ge mig en grundlig genomgång på innebörden av att roota sin enhet. Vilka möjligheter öppnas för användaren?

    Med iPhone fanns ju Installous från Cydia, finns det någon motsvarighet för Android? Not that I'm cheap, och vägrar att betala för appar, utan är mer nyfiken.

    Jag hoppas att jag kan få lite svar, så man slipper känna sig som Agda, 80 som för första gången använder en mobiltelefon! :D

    EDIT: Kom att tänka på ICS... När släpps den för RAZR? Och om man har en rootad telefon, går det att uppdatera mjukvaran utan komplikationer?

    Tack på förhand
     
    Last edited: 5 jan 2012
  2. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Tjabba!

    Tveklöst ja! på frågan att du kan göra mer default med en android än med Iphone. Du behöver inte roota det första du gör, det ger inget mervärde direkt utan gör det när du kommer till det faktum att du behöver det.

    Vad jag menar är att du behöver root för en del tex följande:
    *ta full backup med tex Titanium
    *lägga in en customrom
    *ta screen captures
    *en del andra bra nyttiga program...

    men du behöver inte root för att installera vilka program du vill, byta launcher, byta ikoner, använda vilka ringsignaler du vill osv.

    Du behöver jailbreaka för att få en Iphone att fungera som en android, du behöver i princip inte root för att få en jailbreakad iphone.

    ICS ska komma under Q1 vilket är vad vi vet, kan vara i januari men troligast 31mars.

    Vi på detta forum hjälper gärna till om du har/får problem så börja lite lätt, lek med launchers (själv använder jag Go launcher EX) och lek dig fram så skall du se att det löser sig. Be om tips, be om hjälp och var hövlig så får du garanterat hjälp!

    Förresten välkommen till den "goda" sidan :-D och hoppas du kommer att trivas!
     
  3. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    För övrigt...

    Du kommer att hitta fler gratis appar här inom android av olika skäl....det finns black markets men dom diskuterar vi inte här. Du behöver som sagt inte roota för att installera vilken app du vill, allt är tillåtet med sin egna lilla risk att hitta en "skitapp"
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För att ladda ner betalappar utan att betala kan du alltid söka efter .apk -filen på google. Det finns även en app som heter 4shared där du lan hitta ganska många betalappar gratis.

    Jag tycker dock att man alltid ska supporta apputvecklarna som tack för deras jobb - dessutom om man köper appar i market är det lättare med tex uppdateringar :)

    Välkommen till Android världen, och använd detta forum så mycket du behöver och när du behöver hjälp eller något sådant! :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  5. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Titta det är fler än jag som är vaken! :-)

    +1 på diskussionen om appar. Många appar finns av olika skäl i två versioner, en gratis och en betalversion. detta är mycket vanligar på Android än på Ios då inte alla länder har betalmöjligheter.

    För övrigt II : Root i sig ställer normalt inte till det för uppdateringar, däremot om du börjar ta bort förinstallerade appar eller lägger in en customrom så kan det bli problem.
     
  6. teemfros

    teemfros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för svaren och det trevliga bemötandet!! :D

    Android verkar mer gediget och mer underhållande än iOS i allmänhet, och det känns verkligen som att man kan personalisera telefonen till 100%!

    Angående appar... Hur mäter sig Android market mot App Store nuförtiden? Min sambo har en Android-lur, och när hon köpte den för ett år sedan var hon inte särskilt nöjd med utbudet av appar, speciellt spel, i Android market.

    Nackdelen på telefonen är väl kameran. Enligt någon så ska en uppdatering finnas tillgänglig för att lösa en del problem med kameran. Det jag ogillar är främst färgerna - går inte detta på något sätt att åtgärda med en simpel app? Bilder som är tagna med Motorola RAZR verkar också vara lite av den blurriga sidan. Är det något som även det kan åtgärdas via en mjukvaruuppdatering eller liknande?
     
  7. teemfros

    teemfros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Och finns det några appar som ni skulle vilja rekommendera till Android? Även användbara appar som t. ex en task killer.

    Tack :)
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Just nu finns det lite fler än 400000 appar i Andrpoid Market, så du bör hitta något som passar!!

    Kameran duger, en så pass tunn telefon har ju brister i de delar som behöver vara stora för att prestera bra.

    Taskkiller är inget jag rekommenderar, det finns flera olika på market men det finns ingen egntlig anlening till att använda dem då Android systemet sköter sådant av sig självt. Du kan redan i grundutförandet gå in på inställningar för att hantera aktiva program :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  9. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Go Launcher EX---Motblur kan funka till en början men sen så rekommenderar jag Go Launcher EX
    Snowstorm---väder widget
    Quickpic---bildvisarprogram
    Tapatalk---för att kunna använda Swedroid på mobilen
    APW widgets---bra collection av FB, Twitter, calender widgets