ROM: CyanogenMod 9 [ICS 4.0.4]

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Gilgamesh, 3 nov 2011.

  1. Nattmacka

    Nattmacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Istället för att köra DroidExplorer så kör jag SwiFTP

    Det enda du behöver är en ftp-klient på datorn och att luren och datorn är på samma nätverk. Vad jag kan se kommer man åt alla filer på luren plus att man slipper kablar. Sjukt skönt ;) Tror Swedroid tipsade om appen för ett ganska bra tag sen..

    Dessutom så funkade kalendersynk efter uppdatering utan att wipa cache överhuvudtaget. Körde factory reset första gången (när jag gick från GB), men när jag uppdaterade till en ny version av CM9 bara så gick det utan problem.
     
  2. GrandAnse

    GrandAnse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Byta Bootloader?

    Jag kör utan root på senaste stock rom idag och ska flasha cm9. Måste jag byta bootloader innan jag flashar cm9 eller räcket det att installera cwm och sedan flasha cm9, gapps osv?

    I FAQ står det att man ska byta till ICS bootloader men vissa säger att man inte bevöver det nu.
     
  3. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    det behövs inte, jag gick från Stock Samsung till CM9 utan problem

    Sent from my Galaxy S2 CM9 using Tapatalk
     
  4. tonkaa

    tonkaa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tycker jag har läst igenom allt här men hittar inte om någon frågat tidigare. Men är det någon som gjort det så får ni vänligen hänvisa mig till det svaret innan ni skriker att jag ska använda sökfunktionen.

    Till frågan: måste man köra factory reset när man går från cm7 till cm9? Eller är det bara att man lägger in som om det vore en ny nightley? Troligen inte ;)
     
  5. nothingtoxic

    nothingtoxic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    nu ska jag inte vara elak, men det sår exact i codeworksx post om hur man ska få in CM9,


    Installing CM9 for the first time:
    - READ FAQs: http://teamhacksung.org/wiki/index.p...sked_Questions
    - Make sure you're running a proper working CWM like the one from CM7
    - Copy GApps, GApps-Fixer, Faceunlock and CM9 ZIPs to your internal SDCard
    - Boot into Recovery
    - Flash CM9 zip
    - Flash GApps, Faceunlock and GApps-Fixer ZIPs
    - DO A DATA WIPE / FACTORY RESET (otherwise your calendar sync will not work)
    - Reboot
    - Don't restore Apps using Titanium Backup!

    Updating from a previous build:
    - Copy CM9 ZIP to your internal SDCard
    - Boot into Recovery
    - Flash CM9 zip
    - Flash GApps and Faceunlock ZIPs
    - Wipe cache partition
    - Reboot
    - If you've problems with calendar sync or similar, flash GApps-Fixer

    ifall folk bara orkade titta in eller söka så hittar man offtast svaret utan att folk behöver skriva irriterad rage poster osv :)
     
  6. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Då min telefon för några månader sedan valde att lägga av ("förstörd" efter en officiell OTA-uppdatering) valde jag att lägga mobilen på hyllan. Efter en hel del frenetiskt sökande efter möjligheter att rädda innehållet på telefonen kom det till min insikt att både bilder, filmer och allt som finns lagrat på "SD-partitionen" minsann skulle finnas kvar efter att man kört en Factory Reset.

    Detta kom som ett glädjande besked trots att jag fortfarande ville försöka rädda tidigare SMS och andra inställningar så mobilen fick vila ytterligare.

    Nu har jag dock gått och dragits med en gammal SE W590 (trots att flera toppmoderna mobiler finns här hemma, suck) och när jag insåg att samtliga nedladdade appar finns registrerade på mitt Market-konto så kan jag faktiskt inte längre låta gamla SMS få förstöra själva användandet av min underbara SGS II. Dessutom vill jag kunna kika på gamla bilder och filmer.

    Så dåså, ikväll gör jag en Factory Reset och skall innan hockeyn börjar för första gången ta tag i detta tweakande och lekande på riktigt, det är dags att flasha in något kul för första gången och CM9 låter lockande, trots att kameran inte fungerar fullt ut.

    Nu till min fråga som tusentals redan frågat i denna tråden... och ja, jag har läst inlägget ovan, men jag blir fortfarande lite fundersam över hur man ska göra. För ett år sedan hade jag koll på de flesta beteckningarna, men nu är jag lost. Flash, root, Odin, blaj hit och blaj dit. Jag är helt borta.

    Har läst guiden för CM9 men är tydligen fortfarande alldeles för grön på detta område att jag inte har en aning om vad som skall göras. Behöver jag Odin? Måste man roota innan man skickar in CM9? Hur gör jag det, är den klistrade guiden här i forumet fortfarande aktuell? Jag blir tokig.

    Kanske bör låta bli helt enkelt och istället dricka öl fram tills att hockeyn drar igång. Någon med en bra kompass får gärna visa vägen!

    Tack på förhand boys!
     
    Last edited: 5 jan 2012
  7. harull93

    harull93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    För att roota (låsa upp och få administratörsrättigheter till) telefonen så behöver du först och främst ladda hem Odin. Det kan du ladda hem här:
    http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=611625&d=1306787405

    När du gjort det går du in på denna tråd: [01.01.2012][CF-Root 5.2] KE/F/G/H/I*, KJ1/2/3, KK2/5, KL1/3, KP1/2/4/8 -su+bb+CWM4/5 - xda-developers och letar rätt på vilken CF-root du ska använda.

    "Go to Settings -> About phone -> Kernel Version. Note the string present there:
    2.6.35.7-I9100XXKG1-CL349526
    What matters most (KG1) in this case, is in bold. Try to find the matching file under downloads:"

    Instructions - ODIN (long)
    - Follow these instructions to the letter. Do not touch any buttons or checkboxes that are not listed below to touch!
    - Unzip the attached CF-Root-xxx-vX.X.zip
    - (USB) Disconnect your phone from your computer
    - Start ODIN
    - Click the PDA button, and select CF-Root-xxx-vX.X.tar
    - Put your phone in download mode
    - (USB) Connect the phone to your computer
    - Make sure repartition is NOT checked
    - Click the START button
    - Wait for the phone to reboot
    - Done.


    När detta är gjort så har du root! Då är det bara att flasha in CM9 via CWM (som kommer finnas i appdrawer när du följt den där guiden). Glöm inte att göra en full wipe först bara.
     
    Last edited: 5 jan 2012
  8. nothingtoxic

    nothingtoxic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    eller så kan han också flasha in en rom rakt i ODIN som redan har root, så han får CWM och sen CM9 om han nu vill det
     
  9. harull93

    harull93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Det tar väl ioförsig ungefär lika lång tid att göra bådadera. Enda skillnaden är att ladda hem ett nytt rom tar 200mb och CF-root tar någon mb.
     
    Last edited: 5 jan 2012
  10. zrra

    zrra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Lol tråden blev låst för att jag rapportera en bug, Codeworkx blev nog ledsen. :P

    Tycker ni inte att romen det glitchar lite?
     
  11. kettle

    kettle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    999
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det är en Alpha klart den glitchar och buggar..
     
    emptypockets gillar detta.
  12. Runnding

    Runnding Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    du gör det svårt att titta på batteri ikonen... :D

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  13. Klashosh

    Klashosh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    +1 på den! Tror jag tittade på allt utom batteriikonen ;)
     
  14. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Vilken batteriikon? :)
     
  15. nothingtoxic

    nothingtoxic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    kan vara att du "reportade" en bug som redan hade blivit reportad osv, med tanke på hur mycke spam det är på live chatten med random som QQar på allt som inte funkar så inte konstigt att codeworksx låser tråden då o då eftersom typ 40% av folket på XDA har ingen aning vad alpha/googel etc etc är och lägger massa strunt han redan vet om
     
  16. zrra

    zrra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Han vill inte man ska rapportera buggar på tråden.
     
    Last edited: 5 jan 2012
  17. Smyken

    Smyken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har lite problem med att få in ICS rommen och behöver lite råd.

    Jag rootade min S2:a köpte rommanager la över rommen på det interna sdkortet och startade upp i CWM och installerade från zip filen.

    Allt gick bra men när jag startar om telefon så står den bara och snurrar i någon slags boot där en massa blad/pappersark i olika färger exploderar och inget mer händer.

    Några/någon ide om vad jag har gjort för fel ?
     
  18. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    in i recovery och kör en full wipe/factory reset, flasha GApps samt faceunlock, starta om, borde inte ta så lång tid att starta.
     
  19. Smyken

    Smyken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Tack för ett snabbt svar !

    Min backup av stockrommen blir kvar då jag wipar/resettar ?
     
  20. ZeD

    ZeD Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Är ju helt meningslöst att rapportera buggar i nuläget också. De flesta av buggarna beror på att rommen är ett ihop haxx och brist på kernel såsen. Dessutom så finns inte en all funktionalitet i ICS för SGS2 ännu och då är det ju helt meningslöst att fixa buggar på något som inte kan/skall fungera ännu.

    Man blir lite trött på folk på XDA som inte ens kan läsa en första post, det står ju helt klart och tydligt att de inte vill ha bugrapporter där, vill man vara noobig eller bara snacka lite skit finns ju 'general' tråden.

    Detta är inte riktat mot dig, ville inte hänga ut någon här så jag quota din post iom att din post handlade om samma sak.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk