Guide: Nybörjarguide till AOKP + franco.Kernel + Nova Launcher

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av mekwall, 6 jan 2012.

  1. mekwall

    mekwall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Blev tillfrågad av en vän att skriva ihop en beskrivning/guide över hur man lättast lägger in AOKP, franco.Kernel och Nova Launcher på sin Galaxy Nexus så tänkte att jag kunde dela med mig av den till er alla! :innocent:

    OBS! Det som görs i denna guide annulerar enhetens garanti, men det går att återställa enheten till det skick den hade innan ändringarna vilket ger dig garantin tillbaka (precis som på en jailbreakad iPhone). Jag tar dock inte ansvar för om något händer med din enhet (om den brickas osv.), så följ instruktionerna NOGGRANT!

    Nedladdningslänkar till samtliga filer finner ni längst ner i detta inlägg.

    Förord

    Galaxy Nexus är en sjuhelvetes telefon och ICS är grymt redan från scratch, men om du vill nyttja telefonen till max och få ut så mycket som möjligt av din mobila upplevelse så är detta guiden för dig!

    Guiden täcker upplåsning av din bootloader och flashning av CWM (ClockworkMod Recovery), AOKP (Android 4.0.3 med extra funktionalitet), Franco's kernel samt Nova Launcher (ICS stock launcher med extra funktionalitet). Detta kan avskräcka dig som är nybörjare men som tur är så har Mark Skippen (mskip) på XDA Developers gjort det betydligt enklare för oss med ett script som heter GN Toolkit.


    Installation av USB-drivrutiner med ADB/Fastboot-stöd

    Om du redan har drivrutiner med fungerande ADB/fastboot kan du hoppa vidare till nästa del.
    1. Kontrollera att enheten ej är inkopplad i datorn och att USB Debugging är förbockad under Settings -> Developer options
    2. Avinstallera alla andra drivrutiner du har installerat på datorn för enheten
    3. Starta om datorn och koppla nu in enheten i datorn
    4. Ladda ner Universal Naked Drivers till datorn och packa upp till valfri katalog
    5. Gå till enhetshanteraren genom att trycka WIN+R, sedan skriv in devmgmt.msc och tryck OK
    6. Leta upp SAMSUNG Android ADB Interface, högerklicka och välj Update driver/uppdatera drivrutin, sedan välj att söka efter drivrutin
    7. Klicka Browse/Bläddra och gå dit du packat upp Universal Naked Drivers, klicka på Next/Nästa och sedan OK
    8. Stäng av enheten
    9. Håll ner Volymknapp ned och upp och tryck sedan ner Av/på-knappen. Håll nere alla tre knappar i ca. 4 sekunder så ska enheten boota till bootloadern.
    10. Leta upp SAMSUNG Android BootLoader Interface, sedan välj att söka efter drivrutin
    11. Klicka Browse/Bläddra och gå dit du packat upp Universal Naked Drivers, klicka på Next/Nästa och sedan OK
    12. Fortsätt nu till nästa del och hoppa över steg 1 och 2
    Felsökning: Det kan hända att du inte har SAMSUNG Android ADB Interface, utan att det istället står Android Device 1.0 eller Unknown Device. Försök då att uppdatera drivrutinerna på dessa istället.

    Upplåsning av bootloader och flash av CWM

    Om du redan har låst upp din bootloader och har CWM flashat så kan du hoppa vidare till nästa del.

    Skriv ner vilket versionsnummer på Android samt nummer på build som din enhet har.
    Titta under: Settings -> About Phone
    1. Kontrollera att enheten är avstängd och inkopplad i datorn
    2. Håll ner Volymknapp ned och upp och tryck sedan ner Av/på-knappen. Håll nere alla tre knappar i ca. 4 sekunder så ska enheten boota till bootloadern
    3. Tanka ner GN Toolkit via länken längst ned i posten
    4. Kör exe-filen och klicka på Unzip (filerna packas upp till C:\Galaxy Nexus ToolKit)
    5. Navigera till C:\Galaxy Nexus ToolKit via Explorer/Utforskaren
    6. Dubbelklicka/kör på RUNME.bat
    7. Tryck på valfri tangent två gånger
    8. Välj modell samt Android-version och build på din enhet
    9. Tryck på datorn: 1 <enter> yes <enter>
    10. Det ska nu dyka upp en dialog på enheten, där väljer du Yes
    11. Vänta tills operationen är klar
    12. Tryck på datorn: 4 <enter> yes <enter>
    13. Vänta tills operationen är klar
    14. Avsluta GN Toolkit genom att trycka: 13 <enter>
    15. Starta om enheten

    Flash av ROM, kernel och launcher

    Nu när du har CWM på din Galaxy Nexus är det tokenkelt att uppdatera/ändra ROM och kernel. Observera dock att du måste göra en factory reset (fabriksåterställning) om du byter ROM (brukar ej behövas vid uppgradering om ej specifierat) vilket gör att allt förutom det som ligger på det inbyggda sd-kortet kommer att raderas. Du kan alltid göra backup via CWM.

    Notera: Navigering i recovery och CWM görs med volymknapparna, du väljer alternativ med av/på-knappen.

    Hur du bootar enheten till CWM
    1. Kontrollera att enheten är avstängd
    2. Håll ner Volymknapp ned och upp och tryck sedan ner Av/på-knappen. Håll nere alla tre knappar i ca. 4 sekunder så ska enheten boota till bootloadern
    3. Välj Recovery i menyn
    4. Du ska nu befinna dig i CWM

    Hur du fabriksåterställer via CWM
    1. Välj wipe data/factory reset i CWM
    2. Välj sedan altivernativet med Yes i listan
    3. Din enhet är nu fabriksåterställd

    Hur du flashar ett CWM-kompatibelt zip-arkiv
    1. Välj install zip from sdcard
    2. Välj choose zip from sdcard
    3. Navigera dit filen finns lagrad (ex: Download)
    4. Välj fil du vill flasha
    5. Välj alternativet Yes - Install <filnamn>
    6. Nu flashas filen - gör om steg 4 till 6 tills samtliga filer är flashade

    Hur du installerar AOKP, franco.Kernel och Nova Launcher

    AOKP finns i två versioner, Milestone och Build. För daglig användning rekommenderar jag Milestone. Denna version avser milstolpar i utvecklingen där funktioner har testats i föregående Build-versioner och ansetts stabila. Gillar du däremot att testa det senaste och inte bryr dig så mycket om stabilitet, så spana in Build-versionen.

    Notera: Om du vill ha Google Apps (Gmail osv.) så behöver du även flasha en separat fil efter AOKP.

    1. Boota till CWM enligt ovan
    2. Fabriksåterställ din ROM enligt ovan
    3. Flasha AOKP (aokp_xx_build-xx.zip eller aokp_xx_milestone-x.zip)
    4. Flasha gapps (aokp_gapps-xx.zip)
    5. Flasha franco.Kernel (franco.Kernel-nightly.zip)
    6. Flasha Nova Launcher (NovaLauncherUpdate.zip)
    7. Starta om telefonen - första gången tar det några minuter extra
    8. GRATTIS! Du har nu AOKP, franco.Kernel och Nova Launcher installerat!

    Tips & tricks
    • Konfigurera AOKP via menyn Setttings -> ROM Control
    • Konfigurera Nova Launcher via Nova Settings under meny-knappen uppe i högra hörnet på App-drawern
    • Överklocka din cpu till 1350MHz med appen SetCPU
    • Starta om telefonen direkt till CWM genom att hålla inne av/på-knappen och välj Reboot och sedan Recovery

    Återställning

    Lås bootloadern och ta bort CWM
    1. Utför steg 1-8 under Lås upp bootloader och flasha CWM
    2. Tryck på datorn: 8 <enter> yes <enter>
    3. Vänta tills operationen är klar
    4. Tryck på datorn: 7 <enter> yes <enter>
    5. Vänta tills operationen är klar
    6. Avsluta GN Toolkit genom att trycka: 13 <enter>
    7. Starta om mobilen

    Nedladdningslänkar

    Laddas ner till datorn:
    Laddas ned till mobilen:

    Ladda ner via mobilens webbläsare så att de läggs under /sdcard/Download (standardplatsen). Tips för att underlätta nedladdningen är att använda t.ex. Google Chrome to Phone för att skicka länkarna direkt från datorn till mobilen.

    Tacka gärna om du tyckte denna guide var bra. Går även att donera via PayPal om man vill! :money:
     
    Last edited: 31 jan 2012
    tjompa, Junkyard, Stance och 23 andra gillar detta.
  2. mekwall

    mekwall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Reserverad
     
  3. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Riktigt bra! Skulle nästan kunna döpas om till en generell guide till unlock, root och flashning av roms och kernels. Detta fungerar ju till alla typer av flashning!

    Ett par saker bara...

    (1) Skulle vilja lägga till att man alltid (alltid) bör göra en backup av nuvarande konfiguration i CWM mellan "Hur du bootar enheten till CWM" och "Hur du fabriksåterställer via CWM". En backup kan återställas genom bla CWM om en flashning går fel och telefonen inte startar upp. En backup består av HELA telefonen och HELA telefonen återställs till backuptillfället (SMS, inställningar, Wifi, allt).

    (2) När du vill byta kernel och radio räcker det med att rensa Cache och Advanced --> Dalvik cache. När du byter Rom måste du rensa även User data/Factory reset.
    När du uppgraderar från en version av en rom till en annan version räcker det oftast att rensa cache och dalvik cache, men inte alltid. Kolla alltid med den version du flashar. Det är aldrig fel att rensa allt dock...

    (3)Kan även komplettera med hur man återställer applikationer efter man laborerat och bytt rom (och därmed kört en Factory reset).

    1. Ladda ner Titanium backup och köp Pro (gör bl a att du kan installera alla appar utan att trycka på Installera för varje app).
    2. Gå in i fliken Backup/Restore
    3. Klicka på Meny-knappen
    4. Klicka på Batch
    5. Klicka på Backup all user apps + system data
    6. Vänta
    7. Flasha den rom du vill enligt ovan, hela telefonen rensas
    8. Boota upp telefonen
    9. Logga in på ditt Google konto
    10. Gå in i Market, ladda ner Titanium backup och Pro-nyckeln igen
    11. Öppna Titanium backup
    12. Klicka på Bakcup/Restore
    13. Klicka på Meny
    14. Klicka på Batch
    15. Klicka på Restore missing apps with data
    16. Kryssa i de appar du vill återskapa
    17. Vänta
    18. Reboota
    19. (valfritt) Klicka på Restore all system data. Röda systemdata kan du INTE återskapa. Återskapa ENDAST nödvändiga gröna.
    20. Gå igenom alla systeminställningar i telefonen som vanligt (ljud, wifi, säkerhet, gps etc)

    Titanium Backup är fruktansvärt kraftfullt. Du kan tex frysa applikationer, detta avinstallerar inte helt utan gör dem bara otillgängliga för allt utom Titanium backup. Detta gör att du kan "testa" att frysa systemapplikationer innan du bestämmer dig för att avinstallera dem helt (går bra genom Titanium backup såklart!).
     
    Last edited: 6 jan 2012
    tjompa, ettan__666 och huttala gillar detta.
  4. Torparn

    Torparn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Tack för en väldigt enkel guide!! Allt fungerade klockrent.







    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  5. unikum

    unikum Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
  6. Drewmor

    Drewmor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Lite noob fråga men din guide var så bra och jag har alldrig vågat mig på kernel förut. Jag sitter redan på AOKP och root såklart. Måste jag göra en wipe om jag bara ska köra in kerneln och launchern???

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  7. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    För flash av kernel, radio och launcher är det säkrast att wipea cache och advanced --> Dalvik cache. Det behövs inte alltid, men har aldrig förstått varför man inte ska göra det. User data/factory reset behöver du absolut inte rensa.

    Dessa två cache:ar kan du wipea när du vill. Enda konsekvensen är att det tar längre tid att boota första gången (rätt lång tid faktiskt). Fördelen är att inget skräp kan ligga kvar.
     
    Drewmor gillar detta.
  8. mekwall

    mekwall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tack! Lägger till dessa sakerna vid nästa uppdatering.

    Var egentligen inte meningen att den skulle bli så utförlig att den skulle kunna passa in som en generell guide, men du kanske har en poäng där. Sen blir det nog så att jag kommer att lägga återställning osv. i det reserverade inlägget så det blir mer uppdelat och lättare att följa.
     
  9. mekwall

    mekwall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Härligt att höra! :D
     
  10. Torparn

    Torparn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Om du vill kan du väl lägga in i din text att det är viktigt att ta en kopia på system mappen där imei mm ligger.


    Sent from my Nokia 2110i
     
  11. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    /efs är det

    Många roms/kernels inkluderar ett autobackupscript dock, men inte AOKP eller franco än tyvärr
     
  12. zam1000

    zam1000 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vad betyder AOKP?

    Kan nån på ett lätt sätt förklara vad ROM och KERNEL är?
     
  13. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Android Open Kang Project.
    Det rena Android operativet från Google kallas AOSP, Android Open Source Project.

    Kang är en rom som en person har gjort på andras arbete.

    Rom är hela systemet, likna det med Windows.

    En Kernel eller Kärna kan liknas med datorns Bios.

    Sent from my Gnex using SwiftKey.
     
    ettan__666 och zam1000 gillar detta.
  14. unikum

    unikum Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    zam1000 gillar detta.
  15. zam1000

    zam1000 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Efter lite läsning misstänkte jag att det var så, kanske en jämförelse som att rom:en är kroppen och kernel är hjärnan? :)
     
  16. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Japps. Kernel är växellåda och motor, ROM är resten. Recovery är mekanikern vid sidan av som bara jobbar när det behövs, bootloadern garagedörren som öppnar för mekanikern att arbeta (om han vill komma in), för kerneln att starta och köra, för romen att styra iväg.

    Typ :D
     
    zam1000 gillar detta.
  17. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Visst ja, kolla [ROM] Android Open Kang Project - maguro build 14 - RootzWiki för senaste versionen. Huvudinlägget på XDA laggar lite efter... nuvarande på Rootzwiki är 14, på XDA 12.

    Flashar man nya versioner av samma rom räcker det oftast att rensa cache och dalvik cache. Gör en backup först bara.
     
    zam1000 gillar detta.
  18. zam1000

    zam1000 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst lite features känns det som denna fixar biffen :)

    Tack för svar.
     
  19. zam1000

    zam1000 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Inte datorns BIOS väl, bios är ju konfigurationen av hårdvaran, och kernel är kärnan som länkar ihop hårdvara och mjukvara!?
    Windows har ju oxå kernel, eller rättare sagt filsystemet i mitt egen burk och många andra NTFS.

    Rätta mig om jag har fel.
    Och det kanske är samma sak här??
     
  20. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Du har så rätt. Jag tänkte fel.