Expansys.se - Vågar man?

Diskussion i 'Allmänt' startad av phoricu, 12 jan 2012.

  1. phoricu

    phoricu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Sugen på att köpa en telefon + tillbehör från Expansys.se

    Förstått att de har sin verksamhet i Frankrike.

    Det jag ville höra är lite erfarenheter att beställa därifrån. Letar man på nätet så hittar man en hel del negativa erfarenheter från 2008/2009 men inte hittat så mycket information kring de senaste åren.

    Är det enkelt att komma i kontakt med dem vid eventuella garantiärenden etc?

    Tacksam för alla svar!

    / Micke
     
  2. YellowZombie

    YellowZombie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tror inte jag hört så mycket negativt om dem. Det som talar i mot dem är ju att de skickar från Frankrike. Vilken telefon ska du köpa?
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Har köpt ett par saker där ifrån. Allt funkar bra. Kör hårt.
     
  4. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Köpte min förra telefon där, funka skitbra!
    Snabb frakt också, beställde på fredagkväll och hade den på måndagen.
     
  5. Samurai237

    Samurai237 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag är också litet nyfiken på hur bra det funkar att köpa saker från Expansys. De har ju t.ex. en HTC Sensation för 3600kr.
     
  6. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Jag förbokade och köpte min galaxy nexus där. Gick helt smärtfritt! Svensk snabb support osv.

    Behöver förmodligen skicka den på reparation (garantiärende), var i kontakt med dem och de svarade och fixade det på en timma. Nu måste jag bara ta tag i att skicka iväg den. :( Hoppas de är snabba och inte låter den ligga där nere så länge..
     
    Last edited: 12 jan 2012
  7. eXizoR

    eXizoR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gjorde som bombay och förbeställde Galaxy Nexus, allt gick perfekt.
    Var i mailkontakt med dem några gånger om frågor jag hade, det tog lite tid för svar men de var seriösa.

    Förlåt för offtopic men gäller det skärmen?
     
  8. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Till mig svarar de alltid inom någon timma! Dock så stänger ju supporten runt 17.00!

    Ja det gäller skärmen, det skulle tydligen gå ta på garantin!
     
  9. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Köp den för 3700:- från EG istället..
     
  10. jenordfoto

    jenordfoto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Inga problem att beställa från Frankrike, ingen tullavgift heller eftersom det är inom EU. :)
     
  11. phoricu

    phoricu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för era svar, känns som det kan vara läge att testa dem!
     
  12. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hur är expansys minneskort? Ser att Pixmania har dem till bra pris. Tex 16gb klass 10 för ca 150 spänn.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  13. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    En EVO 3D för 3k, inte dåligt...
     
  14. Steeler

    Steeler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag köpte min HTC Desire HD därifrån, inga problem. Snabb leverans och bra kundservice. De ringde upp mig när de hade fått in DHDn i en annan utformning och frågade om jag ville ha den istället vilket gjorde att jag fick telefonen snabbare än vad jag skulle fått den annars.

    Har beställt lite annat smått och gott därifrån också utan problem.
     
  15. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Någon som haft sin telefon på reparation för garanti hos expansys?

    Hur lång tid tog det?
    Sköttes allt bra?
     
  16. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Jag har just nu det onödigt besvärligt med ett garantiärende hos Expansys.

    Observera att mitt problem fortfarande kan lösa sig, men jag har lagt ner mycket tid för att komma tillbaka till ruta ett med min döda Samsung Galaxy SIII. Ursäkta min wall of text - se TL;DR.

    Har någon upplevt något liknande och kan hjälpa mig i rätt riktning? Vad har jag rätt till som konsument i exempelvis oskäligt lång tid till åtgärd, fraktkostnad etc?

    Jag köpte en mobil av expansys.se i juli 2012. Sidan är svenskspråkig, har svensk kundtjänst och ingenstans utom i en villkorstext i kassan framgår det på sidan för en normal kund att företaget är utlandsbaserat. Läser man inte villkoren utan genomför sitt köp så är det först när man får kvittot hemskickat som det framgår att dokumentationen (och således prudukten?) är utländsk. Expansys har Frankrike som ursprungsland. När min SIII drabbades av ett känt tillverkningsfel, SDS, så hänvisade expansys hemsida felaktigt mig direkt till Samsung Sverige. Efter kontakt med Samsung Support som förklarade säljarens ansvar så tog jag mailledes kontakt med expansys och förklarade mitt problem. Jag skrev på svenska. De svarade inte på över en vecka trots ytterligare ett påminnselsemail, så jag skickade in mobilen för service till Samsung Service, vilket supporten lämnat som ett alternativ och bifogade kvitto. Ytterligare några dagar senare så blev jag uppringd av en engelsktalande support från expansys som ursäktade sig med att den svensk/finska personen hos dem varit borta. Jag berättade att jag var missnöjd med att jag inte fått hjälp av dem men att mobilen nu var ivägskickad för service.

    Samsung Service har nu i sin servicelogg skrivit att de inte tänker reparera mobilen då den är fransk, utan kommer att skicka tillbaka den utan vidare åtgärd. Jag har nu återigen mailat expansys men förväntar mig att det här kommer att bli en långdragen historia.

    Jag har mailat min konsumentrådgivare men vad är er erfarenhet? Vad har jag rätt till i denna situation? Vad säger konsumentköplagen? Distansköplagen? Vad bör jag göra? Om de erbjuder sig att jag kan skicka den till Frankrike - har jag lagstöd i att de skall stå för frakt etc? Hur har tidigare ärenden med liknande utlandsbaserade företag löst sig för er?

    Fick jag själv önska en förändring så vore det att Expansys klart och tydligt både på hemsidan och vid utcheckningen i kassan förklarar att de är utlandsbaserade MEN att de har en fungerande rutin vid ex.vis garantiärenden. Att produkten måste skickas till Frankrike för att garantin skall gälla, att kunden själv står för frakt ToR vilket för valt produkttyp (mobil, dammsugare, plattv osv) kostar kring XXX kr med följande speditör YYY, ÅÅÅ, ÄÄÄ. Samt att de i sin FAQ inkluderar returförfarandet med adress och övriga åtgärder som behövs.


    TL;DR Det är enklare att köpa från ett svenskt företag om du behöver kunna skicka produkten på service. Svensk Samsung-service inte tar i utländska (franska) prylar med tång.
     
    Last edited: 9 feb 2013
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag vet andra som skickat tillbaka telefoner till just Expansys. Det har tagit lite tid, det ligger ju i Frankrike, men det har mig veterligen alltid fungerat. Det är postgången som är seg.

    Så om du inte hade skickat iväg din hade du fått en adress dit du skulle skicka din telefon. Expansys lär väl inte betala dig för att skicka din telefon som Samsung tillverkat men de bjussar säkert på frakten tillbaka till Sverige sen.

    Logiskt tänkt så skickar du den till Expansys, de skickar den till Franska Samsung, telefonen går tillbaka till Expansys som sedan skickar tillbaka den till dig.

    Det lär nog ta i alla fall tre veckor.
     
    hetp0st gillar detta.
  18. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Tack för svaret Dirk. Om det är som du säger så hade det gett Expansys betydligt tryggare kunder och fler sålda produkter om de förklarade detta rakt ut istället för att ha en fungerande rutin men slingra sig och inte berätta om den. Skärpning Expansys, en lätt åtgärd som ni borde fixat från början!



    Tptkd N10
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jo det är väl så det är. De vill inte ta i sakerna om de inte behöver :P

    Men det enda jag kände var negativt med att beställa där ifrån var just att reklamationer, reparationer och garantiärenden i övrigt kommer ta lång tid.

    I värsta fall är det väl något vecka ifrån att du lagt på det tills det kommer ner dit, ett par dagar hos Expansys innan den skickas, ett par dagar tills den kommer till Samsung i Frankrike, XX antal dagar innan de är klara och samma väg tillbaka.

    Det viktigaste är väl iofs att de löser problemet på något sätt. Det tråkiga är väl att inte Samsung har världssupport på så vis. Det kanske inte så många företag har å andra sidan.