Hur utvecklar man till flera plattformar?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Maxxan, 2 jan 2012.

  1. Maxxan

    Maxxan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag ska börja utveckla en app som ska funka till android, iphone och ipad (kanske även Windows Phone är möjlig).

    Appen ska egentligen bara visa lite diagram som ska vara interaktiva där man kan zooma, klicka på punkter för information om den punkten osv. Datan till diagrammen kommer ifrån en server som i sin tur övervakar en process.

    Vad skulle ni rekommendera att man gör för att få kod som till alla plattformarna? Jag har funderat på webapp med HTML5, kanske genom att använda Sencha Touch.

    Har ni andra tips? Jag har bara gjort android native appar förut så jag har ingen aning om vad som blir bäst.

    (Gör man det i HTML5 så skulle man väl dessutom kunna visa det i vilken browser som helst på datorn som ett plus?)
     
  2. klimtachakka

    klimtachakka Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Adobe Air är ett alternativ.
     
  3. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Ta en titt på Marmalade.
    När man utvecklar till Marmalade så jobbar man i C++ mot ett Marmalade-API och ett emulatorfönster på datorn. Sen när man är klar så kan man deploya till Android, iOS, Symbian och en massa andra.

    Det snygga är att Marmalade faktiskt lyckas kompilera ihop riktiga binärer så det är inget "fusk" utan det blir native code som körs på respektive enhet.

    Du hittar det på www.madewithmarmalade.com
    Testversionen är gratis men ska du distribuera din app så får du punga ut med $199 för den minsta versionen.
     
  4. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Intressant det ska undersökas närmare. Vet du om det finns några begränsningar på vad man kan göra med det. Typ nätverksgrejer, Bluetooth, sensorer eller liknande?
     
  5. Maxxan

    Maxxan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Marmelade ska jag också kolla närmare på. Det verkar bra!
     
  6. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
  7. Maxxan

    Maxxan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ska kolla lite på Titanium också!
    Men att köra en native webbapp runt HTML5 är alltså ingen bra idé?
     
  8. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    MonoTouch är det alternativ jag tror att jag ska använda. Har dock inte någon erfarenhet av det själv, endast att allt annat inte verkar duga. Min vän testade titanium och tyckte det sög, dålig dokumentation och många saker som inte gick att göra. Adobe Air är inget att ens fundera på, var på en föreläsning med dem och blev inte imponerad någonstans.

    I ditt fall där det är ganska enkla applikationer tror jag att du kan fundera på HTML5 och sedan släppa en app som inte är mer än en genväg till webbsidan.