Fråga: Helt ny HTC användare,hjälp!!

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av MrTwister, 18 jan 2012.

  1. MrTwister

    MrTwister Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har precis efter mkt "om och men" införskaffat en Htc Sensation. Detta är min första smartphone överhuvudtaget (haft en SE W810i i 4-5år:P ) och har tidigare endast pillat på en iPhone i ca 5-10min. Mao är jag helt lost i en tillsynes stor värld av valmöjligheter gällande Android som os. Finns det ngn vänlig själ som kan ge mig lite tips på hur jag ska börja? Med börja menar jag vilka trådar ska jag lusläsa för att lära mig hur jag ska anpassa telefonen så den formas enlig mina krav:

    - säkerhet; OpenVpn?? vad ska man akta sig för??
    - batterisnål??
    - roota?? fördel/nackdel
    - tips på bra guider för att slimma os:et från onödigt belastande material!?

    På hemdatorn kör jag Linux Mint och hållt mig till Linux sista 4 åren. Detta har i sin tur gjort mig allergisk mot Microsoft och Apple. Gillar/stödjer tanken med Linux/Open Source. Utifrån detta antar jag att kanske liknande gäller för Android och att grundversionen är bloated som drar ner prestation/användarvänlighet?

    Som sagt,ett tillsynes rörigt första inlägg och admin/mod får gärna flytta det till lämplig sektion.

    Väl mött
    MrTwister
     
  2. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Oftast går punkt 3 och 4 hand för att vill man slimma telefonen så behöver man roota den. Det för att kunna ta bort saker som tillverkaren har installerat på telefonen från början. Alternativt för att kunna lägga in ett alternativt android (ROM) på telefonen som kommer med vissa för/nackdelar. Sedan innebär Root att garantin ryker om något skulle hända med telefonen. Det går att återställa telefonen så att det inte syns att du har rootat den. Root i sig innebär att du får full access till hela telefonen och kan inprincip göra vad du vill med den. Mitt tips är eftersom du är ny att vänta med att roota. Vänj dig vid telefonen hur den fungerar först. Sedan är det saker du vill ändra på så kan du överväga root.

    Punkt 2 nja det beror på hur du använder telefonen och hur många appar du har som ligger och synkar. Det är oftast det som drar data trafik och mer datatrafik gör att telefonen drar mer batteri.

    1 Det finns lite olika säkerhets alternativ allt från hur du låser upp telefonen till vpn. Dock så har jag inte lekt så mycket med de inställningarna själv så kan inte säga så mycket om dem. Tipset är att gå in med mindsettet att din telefon är helt öppen så var försiktig med var du kopplar upp den.
     
    MrTwister gillar detta.
  3. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Nej, nej och åter nej. :cry:
    Jag har haft både iPhone 3Gs och 4 och de hade bra mycket bättre batteritid än Sensation. Jag fick en smärre shock efter första dagen med min nya lur. Räckte inte ens till en arbetsdag...
    Ta hem Juice Defender det första du gör. Själv använder jag Ultimate men det duger säkert med gratisvarianten.

    Nu är min lur på lagning men innan den for iväg så lyckades jag klara mig en dag iaf. Fast man får lära sig att ta med laddkabeln på dagarna, något jag aldrig behövde förut trots användande av Spotify m.m.
     
    MrTwister gillar detta.
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo...att roota en lur tycker jag är en självklarhet men är lite "pillrande" samt att måste följa en manual till punkt o pricka.

    Har man kört Linux så brukar det här med att läsa och förstå en manual sitta i "ryggmärgen".....

    Men just nu är det inget bra "newbie"-läge att roota luren eftersom ICS med all sannolikhet kommer inom en snar framtid. Bättre att vänta till det är gjort.

    Men... det kan ev vara bättre att låsa upp luren innan den uppgraderingen (oklart hur snabbt man fixar upplåsningen av luren)

    Så det är bara att ta dig riktligt med tid och läsa på i det andra Sensation-forumet för romar & utveckling, har man inte tid eller intresse så ska man INTE roota !! Det räcker inte med bara "intresse"...;)
     
    MrTwister gillar detta.
  5. Walle

    Walle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Galaxy Tab S3
    ROM:
    Orginal
    Roota ska du absolut göra men kolla runt först och skaffa dig en egen uppfattning om vad du vill ha.
     
    MrTwister gillar detta.
  6. MrTwister

    MrTwister Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så MKT mooxie,Poteta,Plun och Walle!

    Ok, så mao ska jag sätta igång luren och börja lalla med den lite!?

    Plun,om jag förstod dig rätt är det en fördel att låsa upp luren innan nästa uppgradering?

    Anledningen till att jag är lite "försiktig" är dels att jag helt ärligt inte har koll samtidigt som jag vet att detta är en liten "dator" och med det följer en rad risker i form av o/säkerhet när man är ute på nätet. Jag har önskan/ambition att från dag ett lära mig använda luren på ett säkert sätt och inte förföras av alla "möjligheter". Med tanke å att man har så mkt känsliga uppgifter lagrade på sin mejl osv vill jag tänka preventivt. Hellre mer meck och better safe then sorry.

    Väl mött och återigen tack. Mer frågor kommer garanterat :)
     
  7. matkoh

    matkoh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmmmm.

    Du blandar äpplen & fågerlskit. Luren har Linux som operativ vilket i grunden är ett säkert operativ, till skillnad från svarta hålet som kallas Windoce (eller något sådant). I den världen ligger det på användarens ansvar att säkra upp burken.
     
    MrTwister och tompathepilot gillar detta.
  8. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    1. Du behöver inte vara orolig över virus eller liknande, bara du inte hamnar på tramshemsidor. Finns även lite antivirus program ute på Market om du känner dig tryggare med det (som söker igenom mobilen efter suspekta filer).

    2. Har ingen Sensation själv, men vad jag har hört och sett så ska inte mobilen vara speciellt batterisnål. Finns appar som du kan använda (t.ex JuiceDefender) som finns att hämta hem från Market.

    3. Som ny på forumet ser du säkerligen många prata om ROM, root etc och hur grymt det är. Mitt tips för dig är att först lära känna mobilen och Android så att du själv vet varför du rootar din mobil. Värt att tänka på är att din garanti försvinner när du rootar, även fast det finns sätt att "unroota". Så, lek med din mobil och njut. När du tröttnat eller letar efter något nytt - fundera på att roota.

    4. Finns såkallade Task killer apps som stänger ner program som du inte vill ska vara igång. Om du inte märker av jobbiga appar så är mitt tips att undvika Task killers då även de kan sega ner din telefon.

    5. Njut med din nya sensationella mobil!
     
    MrTwister gillar detta.
  9. MrTwister

    MrTwister Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren! Ska lyssna på förslagen och börja med att lära känna luren...och batterisnål var den inte..

    Väl mött!
     
  10. jeo

    jeo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag köpte ett nytt batteri, anchor, på amazone.com eller .uk..

    Det batteriet kostade 200 kr för två stycken batterier. De kom i tvåpack, men finns även i enpack också för ca 150 kr.. jag fick till och med en väggladdare till, men med amerikansk kontakt. Så jag köpte en adapter..

    Nu håller luren för en hel del användande, spel, surf, ringa, sms, från morgon till sena kvällen.. klar skillnad..