Fråga: Köpa bluetooth-tangentbord (Apple eller Microsoft)

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av -ix-, 13 jan 2012.

  1. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Efter ett par misslyckade försök med USB-tangentbord (pengar i sjön! :( )och OTG-kabel kastar jag nu in handduken och satsar på bluetooth i stället..

    Min short list består av två tangentbord som valts främst för att de är kompakta, och därmed okej att trycka ner i väskan, men samtidigt verkar schyssta att skriva på. Det rör sig om:

    Microsoft Bluetooth Mobile Keyboard 6000
    och
    Apple Wireless Keyboard

    Länk till båda tangentborden på Prisjakt

    Är det någon som testat dessa på Galaxy S2?
    Eller i alla fall något av dem?
    Något annat bra tangentbord i ungefär samma prisklass som jag borde överväga?

    Alla åsikter välkomna! Jag är vid det här laget väldigt less på att köpa tangentbord som inte funkar som jag tänkt mig! :P
     
    Last edited: 13 jan 2012
  2. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Om du är less på att chansa tangentbord så kanske detta inte är bästa förslaget, men om du inte har något emot att vänta så har även DX ett gäng BT-tangentbord. :)
    Se bara till att köpa ett som har många reviews och som funkar till Android.
    bluetooth keyboard - Free Shipping - DealExtreme

    Om inte bara för att beställa en USB-jig som kan vara guld om du ska rota förr el senare.
    Unbrick Download 301K USB Mode JIG for Samsung T959/I9000/I897/M110S/I8700/I9100 - Free Shipping - DealExtreme
     
  3. Klashosh

    Klashosh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Microsoft 6000 funkar fint :-)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    -ix- gillar detta.
  4. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    En jig är faktiskt på väg från DX as we speak. Har inte till fullo fattat vad den är bra för/faktiskt gör, men jag skulle ändå beställa en headset-adapter och en cigg-usb-kontakt och då fick den åka med av bara farten.

    Är dock lite skeptisk mot engelska tangentbord. Var åäö sitter kan men förstås lära sig, men jag tror att jag skulle bli irriterad på att alla symboler också "sitter fel", eller "rätt", hur man nu ser det. Men tack ändå för tipset, det är ju duktig prisskillnad mot Svedala...

    Lutar mer och mer mot MS-tangentbordet faktiskt. Många som gillar det bättre än Apples, som å andra sidan verkar mer beprövat, och berömt, för sin android-kompatibilitet. Men nu när en Swedroidare intygat att MS-tangentbordet funkar så.... Decisions decisions! :rolleyes:
     
  5. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag har Targus Tablet Tangentbord som jag framförallt använder till min iPad.
    Visst fungerar det bra till min SII, dock inte medieknappar och liknande.
    Inte heller svenska tecken, dock så fungerar svenska tecken på iPaden.
    Tror telefonen identifierar tangentbordslayouten fel.

    Sen så är det tangentbordet något jag INTE rekommenderar.
    Väldigt plastigt, något felkonstruerat, så om man inte lägger något under piggen i mitten som ska vara i kontakt med underlaget (men inte är det) så låter det något förskräckligt om man inte trycker väldigt mjukt på alla tangenter.
    Dock så har jag bara hört bra saker om MS tangentbordet :)
     
    -ix- gillar detta.
  6. Klashosh

    Klashosh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Hmm, kan vara så att jag inte fick igång åäö med ms 6000 heller. Är det nåt du vill att jag ska kolla närmare på?
     
  7. -ix-

    -ix- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack för frågan. Sannolikt fick du dock inte igång svenska tecken då man måste trixa lite för att få till det.

    Antingen kan man roota och manuellt mappa om layouten i systemfilerna. Bökigt och dömt att misslyckas, verkar det som.

    Ett lättare sätt är att installera tex BlueInput från Market och välja svensk layout. Tror man ska ansluta tangentbordet via den appen, på något vis. Det får du hemskt gärna testa om du har tid och ork! :)
     
  8. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Tänkte jag ju inte ens på. Bra att du påpekade det! Funderade själv på att kanske köpa ett tangentbord. :)

    Jiggen har du till att nollställa countern i din S2a. Varje gång du flashar en ROM så räknas det upp och du får dessutom en gul varningstriangel när du startar telefonen. Så skickar du in den på garanti syns det med en gång att du flashat. Jiggen används för att få bort detta och få den tillbaks till stock. Man ska också kunna använda jiggen ibland om du brickat luren för att återuppliva den, men ej satt mig in hur det där funkar än.
     
  9. -Boris-

    -Boris- Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade Blueinput, verkar jävligt buggigt. Den kunde inte ansluta till mit DiNovo Mini som telefonen annars inte har problem med. De borde tänkt på att mappa så att t.ex. windows-knappen är hemknappen på Android så man inte behövde sådana här fullösningar. :(

    Några andra idéer som inte kräver root?
     
    Last edited: 18 jan 2012