Tips: Småfult av Samsung? Finns två versioner av SGS2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av lono, 18 jan 2012.

  1. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte om detta rör oss i Sverige, men jag tycker fortfarande att det är rätt fult av Samsung att sälja två versioner av S2(en med sämre processor och sämre GPU och mkt sämre stöd för custom ROMs). Speciellt att inte meddela sina kunder om det. Verkar ju vara noll information om vilken telefon man får.
    Samsung I9100 Galaxy S II vs Samsung I9100G Galaxy S II - know the differences [TABLE] - GSMArena Blog

    Jag följer Androidnyheter slaviskt och har aldrig hört talas om Samsung I9100G Galaxy S II förut. Någon annan som hört om detta innan?
     
    Last edited: 19 jan 2012
  2. Ludvig

    Ludvig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tror att det hade att göra med en begränsad tillverkning av Exynos-chipset, maybe.
     
  3. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Har sett den nämnas, det finns en jäkla massa olika varianter av SGS2 framförallt därför att alla operatörer i USA ska ha sin egen, så det är modellbeteckningen man får gå på..
     
  4. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Samma spec som SGN. Varför inte?
     
  5. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jo, fast det är lite olika. Amerikanska marknaden går ej jämföra med internationella(är internationella kunder denna berör). Där väljer man operatör först och sedan mobil. De har dessutom rätt så specifika namn som Skyrocket, T-mobile, LTE, DUOs etc(man behöver itne veta exakta produktnumret, ju få som köper en I9100, namnet S2 man går efter). Denna har jag aldrig hört talas om innan och verkar som den funnits ute sen november.
    Som sagt, verkar ej beröra svenska kunder, men undrar hur mkt internationella kunder får om att de inte köper en "vanlig" S2a när de får denna. Verkar på GSMarena som att informationen är väldigt knapphänt och många köpt denna i tron om att den riktiga.

    Säger inte att hårdvaran är dålig, men den är ju sämre. Värre är att utbudet av ROMs är väldigt skralt(ej samma som till vanliga modellen, som har gigantiskt community). Hade jag köpt en S2a och fått en I9100G utan att blivit informerad om skillnaden innan så hade jag blivit ganska så sne...

    Någon som vet om denna säljs i Sverige?
     
  6. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Men for the love of god, Säljs troligtvis inte i Sverige nej utan i U-länder
    Otippat då exynos 4210 troligtvis inte tillverkas längre för samsung har fullt upp med att producera chipsets inför S3 nästa månad.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    lonolono; Modellbeteckningen skiljer sig ju åt: I9100G vs I9100. Hade Samsung marknadsfört I9100G med identiskt modellnamn och ej heller nämnt något om skillnaderna i hårdvaran vore det förstås bedrägligt, men så verkar inte fallet.

    Jämför gärna med exempelvis bärbara datorer. Dessa kan ha snarlika namn i stil med ovan, men ändå ha vitt skilda specifikationer/hårdvara beroende på marknad. Det betraktas i vanliga fall vare sig som bedrägligt eller konstigt.
     
  8. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Spelar ju ingen roll var dom säljs, om kunderna i dom andra marknaderna blir lurade.

    Och nä, 4210 produceras fortfarande med tanke på SGS2-försäljningen. Utfasningen av SGS2 har inte börjat än. Vanligtvis börjar man minska produktionen under stagnationsstadiet i produktlivscykeln, för att i sista stadiet sluta tillverka - om det bara är en produkt som använder den specifika komponenten, används den i andra produkter så fortsätter produktionen. Ibland är man så fräck så man ändrar bara lite i processen (byter ut någon grundkomponent) och fortsätter produktionen, fast man nu tillverkar någon helt ny komponent. :)

    Hur som helst så borde det ju stå på förpackningarna vilken modell det är som sitter i lådan. Har det framkommit om modellbeteckningen står där eller inte?
     
  9. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Well, min rubrik var lite att ta i. Kunde uttryckt mig i mindre starka ordalag, men tänkte inte så mkt på att folk skulle uppfatta bedrägeri som ett så starkt ord. Ska ändra om det går.

    Det jag är nyfiken på är hur den marknadsförs i de marknader där den säljs.
    Tycker det fortfarande inte är ok att sälja två olika Galaxy S2 med olika innehåll på samma marknad. Det är väldigt få som går till en butik och vill ha en I9100. Däremot vet alla vad en Samsung Galaxy S2 är. Jämförelsen med datorer går inte riktigt ihop då de inte har så inpräglat varunamn som mobiltelefoner har.
     
  10. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Inget nytt diskuterades om detta innan S2 släpptes. Använd sökfunktionen så hittar du mer info
     
  11. Gr1peN

    Gr1peN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Finns ju även en tegra variant på den svenska marknaden. Så jag skulle inte tro att vi får någon TI-version.
     
  12. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    OM jag har förstått det rätt så kommer I9100 och I9100G inte säljas på samma marknader.
     
  13. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hur kan dettta diskuterats innan s2 släpptes i Mars då denna släpptes först i November? Jag hittar inget relevant när jag sökt på I9100G så då får gärna länka mig.

    Fast Tegravarianten heter väl inte Galaxy S2? Är det Galaxy R du tänker på?


    Det skulle ju minska förvirringen lite. Men som jag förstår det så kommer I9100G säljas på marknader där I9100 sålts innan under namnet S2. Mest det jag stör mig på, att de säljs under samma namn, fastän de inte är samma lurar.
     
  14. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    I9100g kom i november men S2 har funnits med olika processorer sedan start inget konstigt med det.
     
  15. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hittar ingen internationell version(USA räknas ej då deras marknad skiljer med operatörerna som de stora aktörerna och dessa S2s tom har olika yttre) av S2 som inte har Exynos.
     
  16. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Vad jag kan se så finns I9100G bara i Indien, Malaysia och Singapore.
     
  17. tysonayt

    tysonayt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Actually, S2 i9100 släpptes i Maj, 2011. Den 12e här i Sverige men någon vecka tidigare i Storbritannien.

    För övrigt så är det väl skit samma om de släpper en G version, den har ju en separat beteckning. Likt den jämförelsen som redan gjorts, kolla bara på laptop modeller, där är det fan helt åt helvete.